Cirkelträning!

S

Smultronblomma

Jag behöver lite tipps på vad jag ska göra när hästen jag tränar drar utåt från cirkeln. Först går han runt mig men sen drar han ut hela tiden. Om jag då tar lite i repet så han kommer in på voltspåret igen så går han bara ut igen. Om jag skulle följa med skulle vi gå runt på fyrkantspåret... Hur ska jag göra för att han ska vilja hålla sig på volten?:confused:
 
Sv: Cirkelträning!

För att du ska visa hästen att du tycker inte om när han går utanför circle så ska du gör det obekvämt för honom, du kan "bonka" i repet (en liten snabb-hård drag. Och jag är sålig med svenska ord ibland :D . Om du dra konstant i repet är det inte lika tydligt effekt. De kan även börjar hängar i repet för balans. Det är störade men inte riktig obekvämt. Och det är svårt för de att hitta belöning i detta.

när han går ut ger en liten bonk sen slappna av. Så fort han går ut, bonk. Blir konsekvent och marksamhet att du bara bonk inte dra honom tillbaks. Göra det VARJE gång han går ut, inte innan han går ut. Han måste gör fel för att vet det är inte vad du vill. Och du säkert kommer göra det många gånger men ger inte up. Om du gör det i 7 dagar så ser du en skilnad, jag lovar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cirkelträning!

Okej, tack så mycket. Jag ska prova det på söndag :bump: . Hoppas han förstår. Varför tror du att han vill gå utåt? Är det för att han inte har lärt sig att stanna kvar eller att han vill gå ifrån mig. Han följer gjärna efter mig när han är helt fri i paddocken så det vore konstigt om han inte ville vara med mig nu. Jag tror att han vill ha "stöd" av staketet eller nåt sådant. Tack för svaret :)
 
Sv: Cirkelträning!

Jag tror absolut inte att det är för han vill inte vara med dig. Det finns många hästar som vill som du sa, har nåt sorts stöd och det är många som också bry sig inte om när det är nåt som hänger i linjan. Men viktigast är att du är konsekvent och att du slippa efter direkt. Han kommer förstår.
 
Sv: Cirkelträning!

Haha, idag har jag tränat cirkelträning. Jag använde mig at ditt tipps. Egenteligen samma som jag gjorde innan fast nu var jag lite tuffare. Det gick BRA! På slutet drog han inte utåt lika mycket och flera gånger vände han från staketet in så det blev en fin volt.:)

Tack för tippset...
 
Sv: Cirkelträning!

Glad att höra det gick bra. Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: mily
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp