Citalopram

Enya

Trådstartare
Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv.

Jag har nu tagit Citalopram i kanske två månader. Först tog jag den på kvällen, personal på Apoteket sa att jag kunde ta den när som helst på dygnet men samma tid varje dag, den gör mig inte trött. Jag frågade specifikt eftersom jag har testat Mirtazapin som skulle tas på kvällen. Vid 6 veckorsuppföljningen på VC sa läkaren att Citalopram ska tas på morgonen och inte på kvällen så jag bytte tid. Första veckorna när jag började blev jag väldigt trött och slö av den, men sedan försvann det, men nu upplever jag ändå att jag är trött och slö, orken är inte på topp, inte som den borde vara.
Kan jag skylla på medicinen (som inte skulle göra mig trött och slö)? Kan jag skylla på tiden jag tar den? Jag tar inte exakt samma tid, har det stor betydelse?

Och drömmar. Har ju drömt mardrömmar regelbundet även innan antidepp påbörjades, men nu drömmer jag så otroligt mycket mer. Ibland tänker jag när jag vaknat direkt efter en dröm och den just då är färsk i minnet, att alla våra serier, filmer och böcker-nu fattar jag hur folk kan fortsätta producera år efter år liksom! ;) Det är rätt häftigt, men lite jobbigt att liksom inte få sova, jag drömmer massor på den lilla stunden jag sover, vaknar av det också och ibland bara "WTF, hjärnan, vad pysslar du med?!":D
Fler som drömt mycket på Citalopram? Blev det bättre?
 
Jag drömmer inte så mycket av citalopram
Tagit det i alla fall 5-6 år nu.
Jag tar på morgonen så har nog anpassat mig efter det
Drömmer mer på melatonin
 
Jag drömmer inte så mycket av citalopram
Tagit det i alla fall 5-6 år nu.
Jag tar på morgonen så har nog anpassat mig efter det
Drömmer mer på melatonin
Jag drömde massor av Melatonin också, men det värsta var nog där att jag typ "gick i sömnen", vilket jag nog aldrig har gjort varken före eller efter jag tog det. Jag sov inte bättre heller än utan så det var verkligen skumt alltså!

Blev du trött när du började med Citalopram?
 
Jag drömde massor av Melatonin också, men det värsta var nog där att jag typ "gick i sömnen", vilket jag nog aldrig har gjort varken före eller efter jag tog det. Jag sov inte bättre heller än utan så det var verkligen skumt alltså!

Blev du trött när du började med Citalopram?
Var jag säkert
Jag var ju i Utmattning då så var trött hela tiden
Och det var under de åren med exet
 
Var jag säkert
Jag var ju i Utmattning då så var trött hela tiden
Och det var under de åren med exet
Jag tycker att tröttheten är jobbig. Slöheten, energilösheten. Jag hoppas det går över annars vet jag inte om det är värt det.
 
Tycker den borde ha gjort det nu ju.
Det är så olika hur människor mår på olika antidepp, så det som gäller på en person stämmer inte på någon annan.

Generellt är det viktigt att ta antidepp på samma tid för bästa effekt, det fick jag berättat för mig av nån läkare, så antar att det är så.
 
Det är så olika hur människor mår på olika antidepp, så det som gäller på en person stämmer inte på någon annan.

Generellt är det viktigt att ta antidepp på samma tid för bästa effekt, det fick jag berättat för mig av nån läkare, så antar att det är så.
Jag är usel på att ta medicin på samma tid... ska ta morgonmedicin, lunchmedicin och kvällsmedicin och tar det när jag vaknar, lägger mig och mitt emellan, varierar från dag till dag. Funkar bättre när jag jobbar så det blir ju ordning från i morgon, kanske blir bättre då.
 
Jag är usel på att ta medicin på samma tid... ska ta morgonmedicin, lunchmedicin och kvällsmedicin och tar det när jag vaknar, lägger mig och mitt emellan, varierar från dag till dag. Funkar bättre när jag jobbar så det blir ju ordning från i morgon, kanske blir bättre då.
Det kan ta tid
Så låt det gå ett tag till
 
Det kan ta tid
Så låt det gå ett tag till
Ja får nog det. Slutar jag får jag nog lite onda blickar av både psykologen och läkaren. Det var inte populärt när jag slutade med Mirtazapin rakt av utan att ha kommit överens med läkare om det... :o
 
Jag tar escitalopram, på morgonen. Vilket för mig betyder allt mellan 5:30 och 10:30 beroende på hur jag jobbar/inte jobbar.
Har inte märkt någon trötthet och inte heller någon skillnad i vilket klockslag jag tar tabletten, så för mig verkar det fungera bra att inte ta den exakt på samma tid.
 
Jag tar escitalopram, på morgonen. Vilket för mig betyder allt mellan 5:30 och 10:30 beroende på hur jag jobbar/inte jobbar.
Har inte märkt någon trötthet och inte heller någon skillnad i vilket klockslag jag tar tabletten, så för mig verkar det fungera bra att inte ta den exakt på samma tid.
Som jag fick till mig så var det mer på lång sikt att det gjorde skillnad, men kan ju vara fel :)
 
Jag tar escitalopram, på morgonen. Vilket för mig betyder allt mellan 5:30 och 10:30 beroende på hur jag jobbar/inte jobbar.
Har inte märkt någon trötthet och inte heller någon skillnad i vilket klockslag jag tar tabletten, så för mig verkar det fungera bra att inte ta den exakt på samma tid.
Låter bra! Funderar dock, är inte Escitalopram en annan sorts antidepp?
 
Åt Citalopram ett tag, men fick sluta för att jag gäspade hela tiden. Var inte direkt trött, men gäspade nästan konstant. Vet att jag fick mardrömar av en medicin jag åt också, kanske var den. Länge sen jag åt den dock.
 
Jag åt citalopram i flera år. Blev ännu tröttare än jag är normalt. Tappade all förmåga att ens få upp en kondition
Det är det jag är lite orolig för. Nu har jag pga värmen gjort så att hunden får kortare men fler rundor istället för långpromenader. Vi båda verkar generellt klara värmen bättre så här och hunden får ändå¨vad han behöver, men så plötsligt har jag tänkt "Inte igen" eller "orkar inte" eller "suuuuuuuck" inför promenaderna, och jag älskar att gå, speciellt här. Så jag har det lite grann som måttstock generellt att när jag känner motvillighet inför att gå då är det något fel. Och inte blir jag, som tidigare, piggare, utan både hunden och jag drar benen efter oss.

Så här vill inte jag ha det. Det är liksom oacceptabelt. Promenaderna är en stor del av mitt liv och jag älskar att följa med min hund på upptäcktsfärd överallt och laddar batterierna, känner frihet, vinden mot kroppen och kunna njuta över att han får sitt behov tillfredsställt och blir glad också och jag kan le åt hans hittepå och är med på allt. Nu längtar jag hem innan jag ens kommit utanför dörren ibland.
 
Tar citalopram sen så många år att jag inte vet hur det är utan, men har i princip aldrig mardrömmar. Tar den på kvällen, aldrig nån som sagt nåt annat. Trött är jag, men jag har småbarn så det kan jag inte skylla på medicinen. Upplevde mig inte onormalt trött innan barnen, även fast jag har relativt stort sömnbehov.

Den där motvilligheten du beskriver känner jag igen, men om det är relaterat till medicin eller ej vet jag inte. Skulle vilja trappa ner men är lite rädd för det efter mer än halva livet på antidepp, och det är aldrig rätt läge. Snart, kanske.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 443
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
4 968
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp