Civil status på CV?

Milosari

Trådstartare
Nu har jag två gånger på kort tid fått CV;n presenterade för mig där personerna angett att de varit gifta. Varför då undrar jag? Är det vanligt? Anses det påverka arbetsprestationen? Ska man visa om man är tillgänglig både på arbets- och köttmarknaden? Eller är det för att komma åt oss som lever i synd? :nailbiting:
 
Nu har jag två gånger på kort tid fått CV;n presenterade för mig där personerna angett att de varit gifta. Varför då undrar jag? Är det vanligt? Anses det påverka arbetsprestationen? Ska man visa om man är tillgänglig både på arbets- och köttmarknaden? Eller är det för att komma åt oss som lever i synd? :nailbiting:
Jag har fått in cv nyss, framför allt från Indien, där personerna nogsamt räknat upp både faderns namn, moderns namn och blodgrupp, och - om jag minns rätt; erkänner att jag inte lagt just de detaljerna på minnet - civilstånd. Det verkar variera vad man tycker att en möjlig arbetsgivare bör veta. (I synnerhet blodgrupp? Samma blodgrupp som chefen premieras, så kan hen rädda chefens liv vid en olycka??)
 
Jag har fått in cv nyss, framför allt från Indien, där personerna nogsamt räknat upp både faderns namn, moderns namn och blodgrupp, och - om jag minns rätt; erkänner att jag inte lagt just de detaljerna på minnet - civilstånd. Det verkar variera vad man tycker att en möjlig arbetsgivare bör veta. (I synnerhet blodgrupp? Samma blodgrupp som chefen premieras, så kan hen rädda chefens liv vid en olycka??)
När jag hjälpt mina invandrarelever skriva CV har de skrivit civilstånd, För i framförallt de arabisktalande länderna anses en gift person vara en stadig och pålitlig människa..Minns en gång när vi pratade om vad som är en bra person och första svaret kom nästan unisont -GIFT.

Kan det ha smittat av sig? Så när många anger sina civilstånd i CV så börjar andra tro att det är så man gör?

*gissar vilt*
 
Nu har jag två gånger på kort tid fått CV;n presenterade för mig där personerna angett att de varit gifta. Varför då undrar jag? Är det vanligt? Anses det påverka arbetsprestationen? Ska man visa om man är tillgänglig både på arbets- och köttmarknaden? Eller är det för att komma åt oss som lever i synd? :nailbiting:
Kanske var det länge sedan man sökte jobb och har inte hängt med i hur rekryterare vill att CV ska vara.
 
Jag har fått in cv nyss, framför allt från Indien, där personerna nogsamt räknat upp både faderns namn, moderns namn och blodgrupp, och - om jag minns rätt; erkänner att jag inte lagt just de detaljerna på minnet - civilstånd. Det verkar variera vad man tycker att en möjlig arbetsgivare bör veta. (I synnerhet blodgrupp? Samma blodgrupp som chefen premieras, så kan hen rädda chefens liv vid en olycka??)
Åh, jag har alltid missat att ange att jag har två njurar... Rena turen att jag fått ett jobb med andra ord?
 
När jag hjälpt mina invandrarelever skriva CV har de skrivit civilstånd, För i framförallt de arabisktalande länderna anses en gift person vara en stadig och pålitlig människa..Minns en gång när vi pratade om vad som är en bra person och första svaret kom nästan unisont -GIFT.

Kan det ha smittat av sig? Så när många anger sina civilstånd i CV så börjar andra tro att det är så man gör?

*gissar vilt*
Kanske? De har angett nationalitet också, det är tydligen viktigt? Men i mitt tycke blir det lite märkligt när man heter typ Sven Svensson, nationalitet: Svensk. Nähä?
 
Kanske var det länge sedan man sökte jobb och har inte hängt med i hur rekryterare vill att CV ska vara.
Det är i sammanhang där de är vana att skicka in CV:n (anbud respektive föredragshållare), det är bara jag som inte har stått på andra sidan förut.
 
Det är kotym i akademiska kretsar! Har läst många cvn i samband med rekrytering i allt från professorer till rektorer och där har alla angivit det samt alldeles för många sidor publikationer :p
 
Det är kotym i akademiska kretsar! Har läst många cvn i samband med rekrytering i allt från professorer till rektorer och där har alla angivit det samt alldeles för många sidor publikationer :p
Men varför? Ger det extra poäng att vara gift med två lagom stora (typ tonåriga) barn? Och vad ger minst poäng? Singel, sambo eller lösaktigt boende på olika adresser? Publikationerna har kanske ändå något med ens professionella liv att göra, men om man lever med en, flera eller ingen alls spelar väl ingen roll? Vad är det jag inte förstår som är så uppenbart för andra?
 
Blodgrupp handlar nog om att det anses vara kopplat till olika egenskaper. Lite som att någon skulle skriva på sitt CV att hen är en INTJ-person.
 
Nu har jag två gånger på kort tid fått CV;n presenterade för mig där personerna angett att de varit gifta. Varför då undrar jag? Är det vanligt? Anses det påverka arbetsprestationen? Ska man visa om man är tillgänglig både på arbets- och köttmarknaden? Eller är det för att komma åt oss som lever i synd? :nailbiting:
Alltså jag hjälpte till med en rekrytering för några år sedan till en kvalificerad tjänst men hälften av de cv:n jag läste var rena skämtet. Då pratar jag inte om utbildning och yrken utan allt annat dravel folk kom med. Civilstatus var nog en av de mer harmlösa.
 
Men varför? Ger det extra poäng att vara gift med två lagom stora (typ tonåriga) barn? Och vad ger minst poäng? Singel, sambo eller lösaktigt boende på olika adresser? Publikationerna har kanske ändå något med ens professionella liv att göra, men om man lever med en, flera eller ingen alls spelar väl ingen roll? Vad är det jag inte förstår som är så uppenbart för andra?
Det är inte bara civilstatus utan ofta även namn på barnen och ålder. Vet inte riktigt varför..

Tycker det är så ironiskt när man ofta pratar om att man ska ha korta cvn, helst inte över en sida (själv har jag ett på 2 a4, kan inte minska!), medan jag var glad om ett cv+publikationer var under 10 sidor ibland :p
 
Nu har jag två gånger på kort tid fått CV;n presenterade för mig där personerna angett att de varit gifta. Varför då undrar jag? Är det vanligt? Anses det påverka arbetsprestationen? Ska man visa om man är tillgänglig både på arbets- och köttmarknaden? Eller är det för att komma åt oss som lever i synd? :nailbiting:

Kommer ihåg att jag hade med att jag var sambo och bodde si och så, när jag sökte praktikplats. Tror det var 2011.
Tror det var pga någon mall vi skulle skriva CV efter?

Förstod inte alls varför det skulle vara med egentligen. Eller vad det kunde tillföra.

Vilket fall plockade jag bort hela den biten när jag något år senare gick igenom och uppdaterade CVt.
 
När jag blev uppsagd 2017 och gick till en jobbcoach sa hon att bostadsorten/situation och civilstånd bör vara med i det personliga brevet för att göra det mer personligt. I själva cvt skulle bara jobb och utbildning vara med.
 
I Japan är blodgrupper viktiga och INTJ är en av de sexton personligheterna i Myers-Briggs testet.

Intressant! Här i Sverige hade man ju backat långt bak i farstun om ngn skrev blodgrupp på sitt CV. 😅

När jag blev uppsagd 2017 och gick till en jobbcoach sa hon att bostadsorten/situation och civilstånd bör vara med i det personliga brevet för att göra det mer personligt. I själva cvt skulle bara jobb och utbildning vara med.

Vilket konstigt resonemang av jobbcoachen, i mitt tycke. I sitt personliga brev delar man väl med sig av det man tycker är relevant för att ge en bild av hur man är som person, relaterat till den tjänst man söker (trodde jag).
 
När jag blev uppsagd 2017 och gick till en jobbcoach sa hon att bostadsorten/situation och civilstånd bör vara med i det personliga brevet för att göra det mer personligt. I själva cvt skulle bara jobb och utbildning vara med.
Jag har hört liknande. I mitt senaste personliga brev så nämnde jag inte civilstatus och inga intressen mer än de som var relevanta för tjänsten jag sökte (det var tex meriterande att ha kunskap om en del saker jag har som intresse, så då tog jag såklart med det även om jag inte har jobbat med det). Blev kallad till intervju och där fick jag även höra att mitt personliga brev och CV var bra och välskrivet.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 523
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 604
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 777
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp