Clear Round

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

baxton

Jag var på clearround med min dotter i dag.
Vi hade sett fram mot den och när vi kommer fram så är det en kobination med. Det är ok för min dotter.
Så började jag undra över den med avsånd, för det var blandade ponnisar. :confused: :confused:
Vem ändrar avståndet.
Jag frågar ridskoleche som håller i det hella får till svar att det är upp till ryttaren att flytta på hindrena i kobinationen eller förelden och det sker på egen risk. och avståndet är på 5.20 trode hon. Min dotter rider en D-ponny :confused:
Och när man frågar och hur långt avstånd har en D-ponny så får man iget vettit svar. :confused:
Ska det vara så här :confused:
 
Nej, det ska det naturligtvis inte. Du har tydligen varit på en klubbtävling, men även där är ju en banbyggare ansvarig för avstånd mellan hinder. När det dessutom är på en ridskola så låter det konstigt att ingen fixade detta.
 
Det är inte ryttarens ansvar att ändra avståndet i kombinationen, det är banbyggarens ansvar!

Är de så lata att de inte okar ändra avståndet så bode de inte ha en kombination med :mad:
 
det är sant.. om dom inte ändrar avstånder för ponnisarna så ska d itne va nån kombination! är det fel avstånd måste kommer vissa ponnis fel och river, emn det är ju inte ryttarens fel.
 
5.20 är till B-ponny, lite kort. Din Dponny skulle haft 6.50 - 6.90. Det måtte ha blivit flera katastrofsprång om inte banbyggaren ändrade avståndet alltefter kategorierna. (Man börjar ju alltid med det kortaste avståndet för de minsta ponnyerna och ändrar successivt till kat.C och D)
Hur gick det för er?
/P
 
min dotter skulle hoppa 90 cm och 1 m. På första rundan fick hon inte ta kombinationen för jag hade inte fåt tag i hennes tränare.
Men på 1 m som var det bara att stega upp till 6.80 ca och flytta hindrena och det gick bra men jag hade hjärtat i halgroppen. :o (För hon är bara 10 år)Men man behövde inte flytta till backa hindrena uttan det var upp till nästa ryttare. :confused:
Och en sak till var att de hadde inga uttlösare på oxrana bak :confused:
 
Du var duktig som flyttade hindret, men det skulle du inte behövt göra. Jag tycker du skall tala med den som arrangerade tävlingen så att det blir bättre till nästa gång!
/P
 
Var det en tävling du var på eller var det sk. "banhoppningsträning under tävlingslika former"? Fär om det var det senare kan det ju vara så att var och en sköter sina start, och därmed får flytta kombinationen själv.
 
Det är utan tvekan en banhoppningsträning under tävlingslika former. Dvs ingen ingen godkänd banbyggare har byggt banan.
Tråkigt ändå att den som gjorde det inte hade kunskap om avstånd för olika kategorier...

Som ansvarstagande mamma tycker jag nog ändå att man borde ha ändrat tillbaks avståendet til nästa ryttare?! :confused:
 
Det är utan tvekan en banhoppningsträning under tävlingslika former. Dvs ingen ingen godkänd banbyggare har byggt banan.
Tråkigt ändå att den som gjorde det inte hade kunskap om avstånd för olika kategorier...

Som ansvarstagande mamma tycker jag nog ändå att man borde ha ändrat tillbaks avståendet til nästa ryttare?! :confused:
 
Du har tydligen varit på en MKT dåligt arrangerad klubbhoppning! :mad:

Måste vara en extremt okunnig och ointresserad ridskolechef och övrig personal som skötte det SÅ dåligt! :eek:

Bara att beklaga, och hoppas ni hittar ngt mer seriöst ställe att tävla på nästa gång!
Tänk på att om ni löser licens för dottern, och tävlar på lokaltävlingar, så slipper ni sådant här!

Lycka till i framtiden!
 
Hon har hoppat 90 och 1m med d-ponny, kombination och samma bana i båda höjderna. Det är alltså inte någon tävling alls de varit på utan en banhoppningsträning. Då är det ju ofta så att var och en har ansvar för sina avstånd.
 
Det var ridskolechefen som hade byggt banan och hon ska vara godkänd banbyggare.
Då måste det ha varit banhoppningsträning vi var på.
Men som banbyggare trode jag att hon kunde svara på avstonden i kombinationen och inte få ett svar att det är på egen riska att hoppa.
Vi fick betala som en vanlig clearround. :confused:
 
Clearruund är bedömningen, inte tävlingens status. Om jag hade fått en krona varje gång jag skrivit det här så kunde jag snart köpa ny häst... :crazy:

Då är ju problemet att du fått ett kasst svar av ridskolechefen, inget annat. På banhoppningsträningen är det olika hur man lägger upp det. På en del ställen finns det funktionärer, men för det mesta får man klara sig själv och hjälpas åt så gott man kan. Många har ju sin tränare med sig till sådana här träningar.
 
Visserligen.
Men själv så skulle jag nog ha hjälpt de som inte är så vana lite mer! SÅ fel avstånd är ju i det närmaste vådligt... :crazy:

Och tar man betalt, så bör man väl ge NGT i utbyte?
 
Man lär sig alltid något nytt.
Som skilnaden mellan clearrund och Banhoppning. :idea:
Vi åkte bara dit för att prova en ny sadel :confused:
Vi fick svar på det. :rofl:
 
Såvitt jag förstått så får det inte längre finnas något som heter "banhoppningsträning under tävlingslika former" - kanske för att slippa ifrån sådant du beskriver.

I vår klubb har vi något liknande, men det ingår alltid en klass som är en "riktig" klubbtävling, det måste därmed finnas en banbyggare och en domare hela kvällen.

Om man ska ha en träning som denna (oavsett om den är förklädd till äkta tävling) så bör arrangörerna tänka på att det faktiskt ofta är just oerfarna ekipage som kommer dit. Rent moraliskt bör man inte överlåta avstånd etc till ryttarna eller deras föräldrar om det inte VÄLDIGT uttryckligen står så på inbjudan.

Som nybörjare så skulle jag nog tolka det hela till att träningen finns till för sådana som inte är vana vid tävling och därmed inte kan förväntas ha så stora kunskaper om hoppning i stort: avstånd och kombinationer.
 
"banhoppningsträning under tävlingslika former" skulle ju ersätta begreppet "träningstävling". Just för att poängtera att det INTE är tävling utan träning.

Att det är väldigt oerfarna ekipage som kommer är nog väldigt olika från klubb till klubb. Man får väl se på inbjudan och tolka själv. Börjar man på 30 cm så tolkar jag att det är lägre nivå. I min klubb startar vi på 70 och går uppåt, vanligtvis till 130. Det är inte så många gröna ekipage som startar hos oss.

Sen tycker jag nog att eftersom det tydligen var på en ridskola så får man förmoda att eleverna ska vara med och att det därför borde finnas någon som kan hjälpa till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
24 538
Senast: Niyama
·
  • Låst
Tjatter Bilbo Bagger är en ung hobbit som lever ett lugnt och trivsamt liv i sin lilla håla i det fredliga landet Fylke. Eller, han levde ett...
62 63 64
Svar
1 279
· Visningar
48 331
Senast: Monstermom
·
Hästvård Hej! Jag är lite brydd ang. vet agerande vid ringorm. Står i ett stall med nio hästar och har under senaste månaderna haft diverse...
Svar
0
· Visningar
935
Senast: chaos
·
R
Tävling Har några frågor ang. tävling som jag sökt svar på här på Bukefalos och i TR men ej förstått eller hittat. Jag har en d-ponny och jag...
Svar
17
· Visningar
3 021
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp