Lupino

Trådstartare
Minns ni Clock, hamburgerkedjan? Den fanns under mina tidiga tonår och av en slump stötte jag på en artikel där det stod att det var ett statligt bolag som ägde Clock. Att det var en svensk satsning hade jag koll på, men inte att det var staten som försökte konkurrera med McDonalds.

Jag kommer ihåg att de hade någon drive där de som jobbade i kassan skulle fråga något, kanske om man ville ha "plusmeny" (eller vad det hette på Clock) och om de inte frågade hade man rätt att få det på köpet. Jag vet att jag var besviken på att de alltid kom ihåg att fråga.

Minns inte hur hamburgarna smakade.

Vad minns ni om Clock?
 
Minns ni Clock, hamburgerkedjan? Den fanns under mina tidiga tonår och av en slump stötte jag på en artikel där det stod att det var ett statligt bolag som ägde Clock. Att det var en svensk satsning hade jag koll på, men inte att det var staten som försökte konkurrera med McDonalds.

Jag kommer ihåg att de hade någon drive där de som jobbade i kassan skulle fråga något, kanske om man ville ha "plusmeny" (eller vad det hette på Clock) och om de inte frågade hade man rätt att få det på köpet. Jag vet att jag var besviken på att de alltid kom ihåg att fråga.

Minns inte hur hamburgarna smakade.

Vad minns ni om Clock?
Jag minns att de hade Bamse som frontfigur för barnmeny. Kan det stämma eller minns jag fel? På den tiden fanns det ju nästan ingen Bamse merchandise.
 
Jag minns att de hade Bamse som frontfigur för barnmeny. Kan det stämma eller minns jag fel? På den tiden fanns det ju nästan ingen Bamse merchandise.

Jag minns också Bamse på Clock. Vi åt där ibland när vi skulle på bio när jag var liten och då fick man en barnmeny och där var Bamse på bild på lådan.
 
Minns ni Clock, hamburgerkedjan? Den fanns under mina tidiga tonår och av en slump stötte jag på en artikel där det stod att det var ett statligt bolag som ägde Clock. Att det var en svensk satsning hade jag koll på, men inte att det var staten som försökte konkurrera med McDonalds.

Jag kommer ihåg att de hade någon drive där de som jobbade i kassan skulle fråga något, kanske om man ville ha "plusmeny" (eller vad det hette på Clock) och om de inte frågade hade man rätt att få det på köpet. Jag vet att jag var besviken på att de alltid kom ihåg att fråga.

Minns inte hur hamburgarna smakade.

Vad minns ni om Clock?
Jag bojkottade Clock för jag skar mig på tungan på en glassked. :mad:

Jag tror det var den som låg i korsningen S.t Eriksgatan/Fleminggatan.
 
Jag tror att Clock finns igen snarare än kvar, loggan och varumärket är detsamma men djupare historik än så tror(!) jag saknas.
Ja, det är en nystartad verksamhet av någon som köpt namnet.
Men det är "samma" på så sätt att varumärket/företagsnamnet (eller vad det formellt nu är?) har varit registrerat och ägt av någon under hela tiden som det inte funnits några matställen i drift.
 
Minns ni Clock, hamburgerkedjan? Den fanns under mina tidiga tonår och av en slump stötte jag på en artikel där det stod att det var ett statligt bolag som ägde Clock. Att det var en svensk satsning hade jag koll på, men inte att det var staten som försökte konkurrera med McDonalds.

Jag kommer ihåg att de hade någon drive där de som jobbade i kassan skulle fråga något, kanske om man ville ha "plusmeny" (eller vad det hette på Clock) och om de inte frågade hade man rätt att få det på köpet. Jag vet att jag var besviken på att de alltid kom ihåg att fråga.

Minns inte hur hamburgarna smakade.

Vad minns ni om Clock?
Kommer ihåg att det fanns när jag var liten och att de hade en hamburgare med ananas men inte så mycket mer. Podden ”Kapitalet” har gjort ett ganska bra avsnitt om Clock om jag kommer ihåg rätt.
 
Omedelbart får jag traumatiska flashbacks till en tv som alltid hade MTV på, och där spelades Patrick Hernandez "Born to be alive" på repeat. På en vägg hade de en målning av en gul spårvagn i typ naturlig storlek (ja, norrköping) men hamburgarna var ingen större konkurrent till McDonalds. Torrt och trist vill jag minnas, medan donkens svampiga bröd var då sååå gottigare vill jag minnas att jag tyckte :crazy: 😅

 
Kommer ihåg att det fanns och att vi brukade köpa därifrån ibland när jag var liten men minns inte hur hamburgarna smakade.
Får för mig att pommes fritesen var rätt bra, men det kan jag ha efterkonstruerat i minnet.
 
Minns ni Clock, hamburgerkedjan? Den fanns under mina tidiga tonår och av en slump stötte jag på en artikel där det stod att det var ett statligt bolag som ägde Clock. Att det var en svensk satsning hade jag koll på, men inte att det var staten som försökte konkurrera med McDonalds.

Jag kommer ihåg att de hade någon drive där de som jobbade i kassan skulle fråga något, kanske om man ville ha "plusmeny" (eller vad det hette på Clock) och om de inte frågade hade man rätt att få det på köpet. Jag vet att jag var besviken på att de alltid kom ihåg att fråga.

Minns inte hur hamburgarna smakade.

Vad minns ni om Clock?
Pappa kunde ta hem Clock ibland när jag var liten (som i har ingen aning om detta hände två gånger i hela mitt liv eller en gång varannan månad). Det var de enda hamburgare som fanns i hela stan och det var oerhört annorlunda och speciellt. De var även ganska ljumna och pommesarna var lite sega. Vet inte ens var den låg. När jag blev tonåring eller tweenie kom McDonalds till stan, vilket var en allmän händelse och de ansågs vara mycket bättre eller något.
 
Brukade äta på Clockrestaurangen i närheten av Jägersro när jag jobbade där en sommar, baconburgare med currydressing. Fantastiskt gott tyckte jag då.
 
Jag tror att Clock finns igen snarare än kvar, loggan och varumärket är detsamma men djupare historik än så tror(!) jag saknas.

Ja, det är en nystartad verksamhet av någon som köpt namnet.
Men det är "samma" på så sätt att varumärket/företagsnamnet (eller vad det formellt nu är?) har varit registrerat och ägt av någon under hela tiden som det inte funnits några matställen i drift.

Jo, precis, har läst om det där! Man kan googla och hitta info tror jag. Jag och pappa blev glada när vi såg Clock-skylten helt oförberedda på vår roadtrip iaf!

Som barn har jag ett minne av att vi åt på Clock när vi var på väg till flygplatsen på väg på min första utlandsresa :) Jag var 9 år. Så ett särskilt minne. Fanns ingen Clock i vår håla eller närhet, vi var väl ca 30 mil hemifrån.
Kommer ihåg att jag fick en leksaksbil!
 
Jag och några vänner brukade gå till clock och spela något slags bilspel på väg hem från krogen ibland. Har även något minne av att de försökte lansera nån pizzaslice under en kort period
 
Jag bojkottade Clock för jag skar mig på tungan på en glassked. :mad:

Jag tror det var den som låg i korsningen S.t Eriksgatan/Fleminggatan.
Där har jag ofta ätit. Gillade deras videoskärmar. Innan smarta telefoner behövdes det annan inderhållning om man åt ensam.
 
Jag blev magsjuk varje gång vi åt där, kräktes och mådde riktigt dålig. Aldrig blivit så någon annanstans. Så av naturliga skäl slutade vi äta där.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 358
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp