Bukefalos 28 år!

CO Wellington Classic

_Yggdrasil_

Trådstartare
Ska köpa mig en CO Wellington Classic. Har drömt om en sådan hjälm jätte länge nu och nu har jag börjat få huvudvärk av min gamla så nu är det dax!:banana:
Men eftersom det är så mycket pengar inblandat har jag lite frågor till er som haft hjälmen ett tag nu:

Töjer den sig väldigt mycket? (vet att jag sett trådar där endel har töjt sig så mycket att de blivit förstora!)
Hur upplever ni kvalitén? (blir det fläckar om de blir blöta? är yttermaterialet hållbart eller går det sönder lätt? hur är det med solblekning osv. osv.)
Hur gör man med hakbandet håller det sig mjukt eller ska man vårda det som läder i allmänhet?
Andra för och nackdelar med hjälmen?
Och slutligen vad väger hjälmen? (tänkte köpa en i strl 59 eller 60 så om någon har en i den storleken vore det ju perfekt :D)
 
Sv: CO Wellington Classic

jag har en sån, har dock inte haft den så länge. men den är snygg och skön! dock väger den märkbart mer än min eurolite. så det är inte direkt någon lättviktshjälm... min har inte töjt sig alls. hakbandet håller sig nog lika mjukt så sant du inte doppar det i vatten eller så. jag vill inte ha massa läderfett under hakan iaf. :p
 
Sv: CO Wellington Classic

Har haft min sedan tidigt i somras, men om jag ska vara ärlig så har jag inte använt den en enda gång! :o :p

Främst för att det är menat som tränings- och tävlingshjälm. Och har man ingen häst för just de grejerna så blir den inte använd så mycket.. :D Men snart så....

Men jag köpte den stl jag har på vanliga hjälmar, den är liiiiiiite tajt, men den kommer att forma sej när den blir använd mer.. :angel:
För övrigt är det en underbar hjälm och såå snygg! :love:
 
Sv: CO Wellington Classic

Den töjer sig inte mer än andra "vadderade" hjälmar. Jag köpte en strl mindre än jag brukar ha men fick sälja den och köpa en större då den inte ändrat sig på ett halvår...
Kvalitén känns :love:, sammeten är jättefin, har inte haft denna på i ösrefn men den gamla, och den överlevde :p
Hakbandet är supermjukt och lär inte behöva smörjas.

Jag älskar denna hjälmen, känns som en mjuk, bekväm mössa :D Dock tar jag hellre Speed Airen när värmen kommer...
 
Sv: CO Wellington Classic

Nä det är vikten jag är lite orolig för. Har lite skador i nacke och rygg så det är därför jag inte kan använda min nuvarande hjälm för den sitter inte bra. :( Men när jag provat en CO så har det känts ruskigt bra och jag har inte tänkt så mycket på vikten det enda jag tänkt är just det att det känns mer som en keps eftersom den inte går lika långt ner på huvudet. :)
 
Sv: CO Wellington Classic

Du tänker väl inte köpa den här i Sverige? :eek:
Sök på Google så hittar du engelska webbutiker som har Charles Owen Wellington Classic för billigare pris än här i Sverige. Kommer inte ihåg nu sidan men hittade en förut (via Google) som hade ridhjälmen för ca. 1100kr billigare pris ink. moms och frakt än vad den går på här i Sverige.

Lycka till med hjälm köpet.
 
Sv: CO Wellington Classic

Vidare fundering: Får man med en hjälmväska eller får man köpa till det? Vill ju gärna skydda sin dyra hjälm :D
 
Sv: CO Wellington Classic

Inte väska, men påse :D En hemsk sak i typ mintgrön och lila :rofl:

Kan fota om du vill?
 
Sv: CO Wellington Classic

Hjälmen töjer sig inte, vadderingen formar sig efter huvudet. Men självklart, har du en för liten hjälm är det klart att den töjer sig, den måste ju göra det.

Jag har tävlat i min flera gånger i ösregn. Första gången hade jag totalångest och ville stryka mig(!) för att den inte skulle förstöras, men den går inte att jämföra med Euro-Lite där allt flyger åt alla håll när det regnar.
Det är fastsytt så det är inget problem.

Hakbandet har jag aldrig smörjt. Vad äckligt. :crazy: :p Den har hållt sig mjuk och jag har haft min hjälm några år.

Okej, nu är det en Charles Owen John Whitaker jag har, men den kan man ju jämföra med Wellington Classic. :D
 
Sv: CO Wellington Classic

En fråga bara till alla er som har CO-WC:
Tar era örsnibbar i kanten på hjälmen på sidorna?
När jag provade hjälmen i butik med rätt storlek så gjorde den det på mig. Fick 'vika in' dem lite, ska det vara så?

Dessutom sa tjejen i butiken att den skulle sitta ordentligt tight, att man skulle ha den på sig inomhus i ca 3 dagar innan man red i den, så skulle den forma sig lite mer och kännas bekvämare.
Jag som inte är så van att hjälmen sitter slickad längs huvudet tyckte det var trångt när hjälmen inte rörde sig alls när man skakade på huvudet, men det är väl kanske så det ska vara?
 
Sv: CO Wellington Classic

Jag har en sån hjälm, det är den absolut bästa hjälmen jag någonsin köpt/fått ;) Den töjer sig inte det minsta och den har ett jätteskönt stöd i nacken. Jag har aldrig behövt smörja hakbandet. Jag förvarar min hjälm i en hjälmpåse (då är det ingen risk att den blir solblekt). CO och JW hjälmarna uppfattar jag som rätt små i storlekarna så jag fick köpa en storlek större än vad jag egentligen hade.
Mitt råd är ju såklart att du ska köpa denna underbara hjälm! :banana:
 
Sv: CO Wellington Classic

Nej, INGEN hjälm ska röra sig när man skakar på huvudet. Då är hjälmen förstor. :crazy:
 
Sv: CO Wellington Classic

Om du skakar på huvudet och hjälmen rör på sig fram och tillbaka är det en stor säkerhetsrisk! Om du kastas av hästryggen kan den antingen slå i näsbenet eller i nacken vilket kan ge allvarliga konsekvenser.
 
Sv: CO Wellington Classic

Den är liten i storleken fick ta den i storlek 59 då jag tidigare har haft 56 i min crw hjälm :s 58 satt så tight så jag fick ont i huvudet. Den är stabil och är mycket comfortabel verkligen värt pengarna, tycker också att den är snyggast. Stod i valet och kvalet att köpa en GPA speed air men gjorde inte, men i sommar kanske jag måste det då jag har hört att CO hjälmen inte är så bra ventilerad... Tyvärr.
 
Sv: CO Wellington Classic

Kanske CRW som har konstiga storlekar?

Sen förstår jag inte varför du svara mig, jag har redan både JWn och Speed Air... (Och en strl större i speeden)
 
Sv: CO Wellington Classic

KL

Hoppar in här med en lite fråga ang. CO Wellington. Vågar man köpa utan att ha provat? Säg att jag har en hjälm i stl 57 nu som är liiite stor. Vågar man satsa på en CO i storlek 57 då? (tror någon nämnde att den var lite liten i storleken?)

Är nämligen rätt sugen på att beställa en från utlandet. Dock finns det inga butiker i närheten som har hjälmen så att jag kan prova ut :grin:
 
Sv: CO Wellington Classic

Jag hade intge vågat köpa utan att prova, det är ändå ganska mycket pengar det är frågan om.
Du ska inte till Scandinavium eller något nu nästa vecka där finns säkert massor av hjälmar eller någon polare som har så du kan testa?
 
Sv: CO Wellington Classic

Jag skulle provat en först, tänk om formen inte alls passar ditt huvud?
Å andra sidan, köper du den från england tex så får du igen pengarna om du säljer den med lapparna kvar här sedan ;)
 
Sv: CO Wellington Classic

jag köpte utan att prova. tog en stl större än eurolite (dom är stora nämligen) och den passar perfekt. :d
 

Liknande trådar

Utrustning Vad skiljer egentligen dessa hjälmar åt? Förutom det uppenbara autografen-snörningen? Och skiljer sig storlekarna någonting åt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
938
C
Dressyr Hej, jag har tänkt att köpa en charles owen hjälm. Men kan inte bestämma mig för vilken, tycker ni CO wellington classic passaar som...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: caaaspar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp