Coachning inför jobbsökning

Wille

Trådstartare
Vad finns det för stöttning/coachning att få när man ska söka jobb?

Nu har jag hittat ett jobb som skulle kunna passa mig, men vet inte hur jag ska skriva det personliga brevet. Jag har ju läst många artiklar i hur man skriver personliga brev men det känns som om det inte är där det brister riktigt. Jag skulle vilja ha mer råd om hur jag ska skriva att jag passar för jobbet trots att jag inte jobbat inom yrket förut.
 
Vissa fackförbund brukar kunna ha sån stöttning. Hör du till facket, kolla med dem?

Har du möjlighet att få extra hjälp via Arbetsförmedlingen? (Frågat dem om saken?)

Sen finns det väl privata karriärcoachar också, men det kostar förstås. Men kan vara värt slanten.
 
Min mamma gick hos en jobbcoach ett par gånger och fick hjälp med att göra ett cv, hur hon skulle skriva ett personligt brev och just matchas mot annonser. Hon tyckte det var värdefullt då det var typ 30 år sedan hon sökte ett nytt jobb. Tror även hon fick hjälp av denne att "mot" AF då hon ville avsluta en provanställning/provperiod då stället hon var på bröt för många av de mest basic regler för mathantering och hon ville inte ha det på sitt samvete.
 
Vissa fackförbund brukar kunna ha sån stöttning. Hör du till facket, kolla med dem?

Har du möjlighet att få extra hjälp via Arbetsförmedlingen? (Frågat dem om saken?)

Sen finns det väl privata karriärcoachar också, men det kostar förstås. Men kan vara värt slanten.
Jag har gått ur facket.

Men får väl fråga af om hjälp.
 
I det personliga brevet brukar jag alltid göra en tabell med två kolumner: efterfrågad kompetens och befintlig kompetens. Ibland lägger jag till en kommentarkolumn.

Sedan tar jag krav + meriterande och sätter i efterfrågat-kolumnen. I detta fall t ex:

Adekvat gymnasieutbildning - [här skriver du vad du har för utbildning]
B-körkort - [Ja/övriga körkort]
God datorvana - [Beskriv din datorvana mycket kort, hänvisa till ditt CV vid behov. Du kan skriva att du gjort hemsidor etc.]
Erfarenhet av arbete med redskap -
Erfarenhet av arbete med maskiner -
Erfarenhet av parkskötsel -
Erfarenhet av snöröjning -

Kommentarfältet lägger jag bara till om det blir för mycket eller tomt i befintlig-kolumnen. Jag kan tänka mig att du får mycket på "God datorvana" t ex. Om det blir tomt eller väldigt lite i någon kolumn skriver jag i kommentaren att jag ser detta som ett utbildningsområde. Likaså om jag t ex går en kurs som på sikt kommer att göra att jag har bättre meriter i en ruta så hamnar det i kommentaren.

På detta sätt blir det väldigt överskådligt hur dina kompetenser matchar mot de efterfrågade.

Jag lägger ibland in även sådant som att man ska vara självgående här. I ditt fall kan du ju skriva att du i flera år arbetade på distans och lade upp ditt jobb helt själv.
 
I det personliga brevet brukar jag alltid göra en tabell med två kolumner: efterfrågad kompetens och befintlig kompetens. Ibland lägger jag till en kommentarkolumn.

Sedan tar jag krav + meriterande och sätter i efterfrågat-kolumnen. I detta fall t ex:

Adekvat gymnasieutbildning - [här skriver du vad du har för utbildning]
B-körkort - [Ja/övriga körkort]
God datorvana - [Beskriv din datorvana mycket kort, hänvisa till ditt CV vid behov. Du kan skriva att du gjort hemsidor etc.]
Erfarenhet av arbete med redskap -
Erfarenhet av arbete med maskiner -
Erfarenhet av parkskötsel -
Erfarenhet av snöröjning -

Kommentarfältet lägger jag bara till om det blir för mycket eller tomt i befintlig-kolumnen. Jag kan tänka mig att du får mycket på "God datorvana" t ex. Om det blir tomt eller väldigt lite i någon kolumn skriver jag i kommentaren att jag ser detta som ett utbildningsområde. Likaså om jag t ex går en kurs som på sikt kommer att göra att jag har bättre meriter i en ruta så hamnar det i kommentaren.

På detta sätt blir det väldigt överskådligt hur dina kompetenser matchar mot de efterfrågade.

Jag lägger ibland in även sådant som att man ska vara självgående här. I ditt fall kan du ju skriva att du i flera år arbetade på distans och lade upp ditt jobb helt själv.
Kan man ta med erfarenhet som man fått på utbildning, men inte jobbat med? Och måste det vara på pricken rätt erfarenhet? (T.ex. har ju kört traktor med jordbruksredskap men inte trädgårdsredskap)
 
Kan man ta med erfarenhet som man fått på utbildning, men inte jobbat med? Och måste det vara på pricken rätt erfarenhet? (T.ex. har ju kört traktor med jordbruksredskap men inte trädgårdsredskap)
Det behöver inte vara på pricken rätt. Jag tycker du kan skriva just "vana av att köra traktor med jordbruksredskap" i den rutan. Kommentera inte vad du inte har gjort utan fokusera på det du har gjort.

Beträffande erfarenheterna från utbildningen så är de ju också erfarenheter. Det står inte någonstans att du måste fått dem genom tjänst väl? Så - ja, jag skulle ta med dem.

Du kan kanske be att få använda en av dina lärare från utbildningen som en referensperson?
 
Räcker 165 ord för ett personligt brev? Är väl inte riktigt en halv A4 men nästan. Jag tycker jag adresserat kraven och det som är meriterande för tjänsten.
Det finns nog inget rätt eller fel men jag tycker att 165 ord låter väldigt lite. Svaret jag skrev till dig där jag föreslog att ställa upp kraven och kompetenserna är 220 ord. Om du använder det angreppssättet måste du få mer än 165 ord. Sen tillkommer lite kringmeningar. Vem du är, varför du söker och så något i stil med att du har valt att belysa hur dina kompetenser matchar vad som efterfrågas genom en uppställning.
 
Kom ihåg att ställa upp brevet ganska formellt också, så att du skriver in dina och arbetsgivarens namn och adress.

Såhär:

Wille Efternamn
Gatuadress
Postnummer Ort
Telefon: [nummer]
E-post: [skriv din mejladress]

Arbetsgivare [organisation]
Kontaktpersonens namn
Mejl eller postadress

Ort och datum (detta ska stå till höger men får inte till det i ett inlägg).

Rubrik: Ansökan: [det jobb du söker]

Inledning på brevet.
 
Det finns nog inget rätt eller fel men jag tycker att 165 ord låter väldigt lite. Svaret jag skrev till dig där jag föreslog att ställa upp kraven och kompetenserna är 220 ord. Om du använder det angreppssättet måste du få mer än 165 ord. Sen tillkommer lite kringmeningar. Vem du är, varför du söker och så något i stil med att du har valt att belysa hur dina kompetenser matchar vad som efterfrågas genom en uppställning.
Jo, det är väl lite lite med 165 ord, men har så svårt att klämma fram fler ord.

När du skriver att man ska göra en tabell, inte menar du väl att man skickar tabellen som ett personligt brev?
Har du en bra mall att skriva ditt CV på? Jag har en enkel mall som jag använder mig av.

I ditt CV tycker jag att du skriva in dina praktikplatser och vilka uppgifter du gjort där.
Har en som jag skrivit allt på, men sen laddade jag ner en annan mall från nätet som jag använt till olika ansökningar. Den ger dessvärre knappt något utrymme så ska nog skrota den.

Kom ihåg att ställa upp brevet ganska formellt också, så att du skriver in dina och arbetsgivarens namn och adress.

Såhär:

Wille Efternamn
Gatuadress
Postnummer Ort
Telefon: [nummer]
E-post: [skriv din mejladress]

Arbetsgivare [organisation]
Kontaktpersonens namn
Mejl eller postadress

Ort och datum (detta ska stå till höger men får inte till det i ett inlägg).

Rubrik: Ansökan: [det jobb du söker]

Inledning på brevet.
Oj, så har jag nog aldrig gjort eller sett exempel på online.
 
Jo, det är väl lite lite med 165 ord, men har så svårt att klämma fram fler ord.

När du skriver att man ska göra en tabell, inte menar du väl att man skickar tabellen som ett personligt brev?

Har en som jag skrivit allt på, men sen laddade jag ner en annan mall från nätet som jag använt till olika ansökningar. Den ger dessvärre knappt något utrymme så ska nog skrota den.


Oj, så har jag nog aldrig gjort eller sett exempel på online.

Jo, jag menar att du ska infoga tabellen med hur vad de efterfrågar och hur du möter kraven i det personliga brevet. Så att det blir tydligt för arbetsgivaren varför du är lämplig för tjänsten.

Jag gör alltid så och jag skulle säga att det är en framgångsfaktor när det gäller att komma på intervju.
 
Jo, jag menar att du ska infoga tabellen med hur vad de efterfrågar och hur du möter kraven i det personliga brevet. Så att det blir tydligt för arbetsgivaren varför du är lämplig för tjänsten.

Jag gör alltid så och jag skulle säga att det är en framgångsfaktor när det gäller att komma på intervju.
Okej, det var ju ett helt nytt grepp. Har aldrig sett det förut.

Hur gör man förresten om man har en lucka någonstans? Skriver man bara att man saknar det de efterfrågar då?
 
Jo, jag menar att du ska infoga tabellen med hur vad de efterfrågar och hur du möter kraven i det personliga brevet. Så att det blir tydligt för arbetsgivaren varför du är lämplig för tjänsten.

Jag gör alltid så och jag skulle säga att det är en framgångsfaktor när det gäller att komma på intervju.
Jag har aldrig sett det göras eller gjort det själv, men jag tycker faktiskt att det låter som en riktigt bra och tydlig idé :up: !
 
Okej, det var ju ett helt nytt grepp. Har aldrig sett det förut.

Hur gör man förresten om man har en lucka någonstans? Skriver man bara att man saknar det de efterfrågar då?
Om du har en lucka skriver du att att du ser detta som ett område du gärna vill utveckla dig inom. Detta kan tydligast göras i en kommentarkolumn (det ger ett ärligare intryck än att skriva det i kompetens-kolumnen tycker jag).. Ofta brukar jag kunna hitta på NÅGOT att sätta i varje ruta, men det blir kanske lite tunt och då gör jag en kommentar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 114
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp