Coachning inför jobbsökning

Googlade på Spg och hamnade hos Scandinavian property group. De hade inga jobb alls vad jag kunde se.

Googlade också på Srbgruppen och det fanns inga jobb nära mig. Det verkade inte vara heltidsjobb där heller utan bara någon enstaka timme i veckan. Jag kommer att köra upp hela förtjänsten på resan till och från jobbet samtidigt som aktivitetsstödet dras in. Blir en förlustaffär.
Spg retail, men svåra att hitta på nätet. Men poängen som du verkar missa är att man alltså får betalt även när man sitter i bilen+reseersättning. Så det blir liksom inget bortfall. Jag vet att de söker folk i Örebro, de försöker få dottern att ta det trots att hon har 1,5h enkel resa, dvs de skulle betala för 3 arbetstid där hon bara sitter i bilen. Hon har ställt upp ibland och åkt. Så erfarenhet att sätta på cv:t, betalt även restiden och du styr själv hur mycket du vill ta åt dig. Under sommaren jobbade dottern heltid.
 
Spg retail, men svåra att hitta på nätet. Men poängen som du verkar missa är att man alltså får betalt även när man sitter i bilen+reseersättning. Så det blir liksom inget bortfall. Jag vet att de söker folk i Örebro, de försöker få dottern att ta det trots att hon har 1,5h enkel resa, dvs de skulle betala för 3 arbetstid där hon bara sitter i bilen. Hon har ställt upp ibland och åkt. Så erfarenhet att sätta på cv:t, betalt även restiden och du styr själv hur mycket du vill ta åt dig. Under sommaren jobbade dottern heltid.
Ok. Men jag hittar inte Spg retail i Google.
 
Srbgruppen hade inga jobb alls just nu i närheten.
Det kan hända att det inte finns några fasta uppdrag just nu, men det är snart sommar då folk vill ha semester och det är alltid folk som blir sjuka. Anmäl ditt intresse är mitt tips helt enkelt. De har många uppdrag i Örebro området, visst det kanske bara är korta vik i början men det kan ta dig vidare till mer jobb.

Dottern hoppade in som vikarie med kort varsel, nu är det hon som ska skola in en vikarie på sina uppdrag när hon ska ha semester.
 
Vad säger ni om att ha olika design på cv och personligt brev? Själv känner jag att det är no-no, men har fått två olika designer av coachingföretaget. Det personliga brevet såg riktigt gräsligt ut. Jag vill bara ha det rent och snyggt.

I cv som jag själv skrivit fanns en Sammanfattning högst upp men coachen har bytt ut det till en Profil. Och jag vet inte om det som står i profilen är sant. Det står:

Motiverad och entusiastisk person med stor erfarenhet inom olika branscher.
Bevisat kunnig på att uppnå goda resultat och med utmärkt samarbetsförmåga.
Ser alltid fram emot nya utmaningar och är övertygad om att min kompetens och
positiva inställning är till stor fördel i alla yrkesroller.


Jag var mer bekväm med en sammanfattning faktiskt.

Jag har heller inte fått någon som helst feedback på det personliga brevet. Och det var det jag hade velat ha i stället för en kluddig design.

Bara att gneta vidare antar jag.
 
Mitt största tips är att inte förlita sig på bara jobbsökningar utan att även försöka bygga upp ett nätverk och prata om sin situation med "nära och kära". Mitt nuvarande jobb fick jag genom att en kompis tipsade om att de behövde en person några få timmar på kvällarna, sex månader senare blev jag erbjuden ett 1 års vikariat och ytterligare sex månader fick jag ett tillsvidarekontrakt. 0 ansökningar från min sida.
Jag tror mycket på "word to mouth", att gå på sociala tillställningar, kvällskurser eller vad man nu känner för, för att knyta kontakter och därigenom få ett socialt kapital att använda i sin arbetssökan.
 
Mitt största tips är att inte förlita sig på bara jobbsökningar utan att även försöka bygga upp ett nätverk och prata om sin situation med "nära och kära". Mitt nuvarande jobb fick jag genom att en kompis tipsade om att de behövde en person några få timmar på kvällarna, sex månader senare blev jag erbjuden ett 1 års vikariat och ytterligare sex månader fick jag ett tillsvidarekontrakt. 0 ansökningar från min sida.
Jag tror mycket på "word to mouth", att gå på sociala tillställningar, kvällskurser eller vad man nu känner för, för att knyta kontakter och därigenom få ett socialt kapital att använda i sin arbetssökan.
Tyvärr är jag genuint skitdålig på att nätverka. Jag pratar sällan med en enda person under en dag. Det kan nog t.o.m. gå veckor utan att jag pratar med någon irl, knappt ens online. Och jag har ingen aning om vilka tillställningar eller så jag skulle gå på. Och någon kvällskurs har jag absolut inte råd med.
 
Mitt största tips är att inte förlita sig på bara jobbsökningar utan att även försöka bygga upp ett nätverk och prata om sin situation med "nära och kära". Mitt nuvarande jobb fick jag genom att en kompis tipsade om att de behövde en person några få timmar på kvällarna, sex månader senare blev jag erbjuden ett 1 års vikariat och ytterligare sex månader fick jag ett tillsvidarekontrakt. 0 ansökningar från min sida.
Jag tror mycket på "word to mouth", att gå på sociala tillställningar, kvällskurser eller vad man nu känner för, för att knyta kontakter och därigenom få ett socialt kapital att använda i sin arbetssökan.
Men precis! Jag har fått många extrajobb jag aldrig sökt. Att kunna hoppa in med kort varsel och med ett gott humör kan leda till bra saker!
 
Tyvärr är jag genuint skitdålig på att nätverka. Jag pratar sällan med en enda person under en dag. Det kan nog t.o.m. gå veckor utan att jag pratar med någon irl, knappt ens online. Och jag har ingen aning om vilka tillställningar eller så jag skulle gå på. Och någon kvällskurs har jag absolut inte råd med.
Kolla efter gratisaktiviteter! Det finns många föreläsningar på bibliotek osv där det dyker upp samma människor vecka efter vecka, efter ett tag kan du börja prata med dem. Gå med i en förening och engagera dig där! Du höll väll på med hästar förr? Börja engagera dig på den lokala klubben eller jobba gratis på ett större ridsportsevenemang. Det finns massor av gratisaktiviteter, kvällskurs var bara ett förslag :)
 
Men precis! Jag har fått många extrajobb jag aldrig sökt. Att kunna hoppa in med kort varsel och med ett gott humör kan leda till bra saker!
Jag började jobba när jag var 15, så under 15 år har jag fått typ ett-två jobb genom att faktiskt söka via platsbanken, från kanske 20+ ansökningar, men jag har haft upp till 5-6 arbetsgivare under ett år. OBS! Jag har alltid bara sökt säsongsjobb/tim-anställningar då jag oftast studerat samtidigt, så min situation skiljer sig från TS på så vis.
 
Jag började jobba när jag var 15, så under 15 år har jag fått typ ett-två jobb genom att faktiskt söka via platsbanken, från kanske 20+ ansökningar, men jag har haft upp till 5-6 arbetsgivare under ett år. OBS! Jag har alltid bara sökt säsongsjobb/tim-anställningar då jag oftast studerat samtidigt, så min situation skiljer sig från TS på så vis.
Jag har nog aldrig haft mindre än fem-sju arbetsgivare per år, trots heltidsjobb 🤪 jag gillar att arbeta och det ena leder till det andra! Sommarjobb leder till extrajobb som leder till att någon annan arbetsgivare hör talas om en, vilket leder till ytterligare extrajobb osv.
 
Jag började jobba när jag var 15, så under 15 år har jag fått typ ett-två jobb genom att faktiskt söka via platsbanken, från kanske 20+ ansökningar, men jag har haft upp till 5-6 arbetsgivare under ett år. OBS! Jag har alltid bara sökt säsongsjobb/tim-anställningar då jag oftast studerat samtidigt, så min situation skiljer sig från TS på så vis.

Jag har aldrig haft ett jobb som gått via Platsbanken... det mesta har varit nätverkande och personliga spontanansökningar.
 
Har du en LinkedIn-profil? Om inte, skaffa en och ”connecta” med varenda kotte som du någonsin har jobbat med som har en LinkedIn-profil. Det är ett enkelt sätt att nätverka.
 
I cv som jag själv skrivit fanns en Sammanfattning högst upp men coachen har bytt ut det till en Profil. Och jag vet inte om det som står i profilen är sant. Det står:

Motiverad och entusiastisk person med stor erfarenhet inom olika branscher.
Bevisat kunnig på att uppnå goda resultat och med utmärkt samarbetsförmåga.
Ser alltid fram emot nya utmaningar och är övertygad om att min kompetens och
positiva inställning är till stor fördel i alla yrkesroller.


Jag var mer bekväm med en sammanfattning faktiskt.
Jag har aldrig haft vare sig en "profil" eller "personlighetssammanfattning" på ett cv, men jag tänker mig att det som står där ska motsvara de egenskaper man har och som kommer att visa sig på både en intervju och sedermera också på arbetsplatsen.

Känner du att det den personen skrivit inte stämmer in på den du är, din person så gör om det så att det känns rätt för dig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 638
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 187
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
600
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp