Coachning inför jobbsökning

Jag har LinkedIn, men fattar inte hur det fungerar.
Du fyller i din CV under profil. Du skickar ut kontaktförfrågningar till alla som du har jobbat med, kanske heter det ”Skapa kontakt”. Din ”wall” fylls med inlägg ifrån dina kontakter.

Anta att din chef och du är conntectade på LinkedIn. Hon gillar en av sina kontakters inlägg om ett ledigt jobb. Då ser du inlägget hon gillade och kan söka jobbet.
 
Jag har aldrig haft vare sig en "profil" eller "personlighetssammanfattning" på ett cv, men jag tänker mig att det som står där ska motsvara de egenskaper man har och som kommer att visa sig på både en intervju och sedermera också på arbetsplatsen.

Känner du att det den personen skrivit inte stämmer in på den du är, din person så gör om det så att det känns rätt för dig.
Jag vet inte vad jag skulle kunna skriva i stället.

Du fyller i din CV under profil. Du skickar ut kontaktförfrågningar till alla som du har jobbat med, kanske heter det ”Skapa kontakt”. Din ”wall” fylls med inlägg ifrån dina kontakter.

Anta att din chef och du är conntectade på LinkedIn. Hon gillar en av sina kontakters inlägg om ett ledigt jobb. Då ser du inlägget hon gillade och kan söka jobbet.
Jag hittar inte var man fyller i cv. Är det samma som står under profilen?
 
Jag vet inte vad jag skulle kunna skriva i stället.

Om du känner att följande är spot on på dig, att det beskriver dig som person

Motiverad
Entusiastisk
Har stor och bred branscherfarenhet (kan jobba med det mesta)
Kunnig och resultatmotiverad
Har lätt för att samarbeta (sociala färdigheter) med andra
Uppskattar utmaningar
Har en positiv personlighet

Så behöver du ju inte ändra något, men om det är något som skaver och inte känns rätt så bör du ändra. Eller prata med människan som skrev det för att få hjälp att beskriva dig bättre/mer korrekt.
 
Den där coachen känns inte hjälpsam alls. Hon fjantar runt med designen till ingen nytt alls. Tyckte jag hade en stilren och snygg design på både cv och personligt brev. Sen får jag filerna hon redigert som pdf-filer. Går ju inte att redigera med lätthet. Och det måste jag kunna eftersom jag skriver ett nytt personligt brev för varje jobb jag söker. Inte går det att lägga till ny information heller.

Försöker jag ändra så kan jag inte få rätt typsnitt för jag har inte typsnittet hon använt i min dator.

Blir mest irriterad på det här. Varför krångla till det? Varför inte skriva cv och personligt brev i word?

Om du känner att följande är spot on på dig, att det beskriver dig som person

Motiverad
Entusiastisk
Har stor och bred branscherfarenhet (kan jobba med det mesta)
Kunnig och resultatmotiverad
Har lätt för att samarbeta (sociala färdigheter) med andra
Uppskattar utmaningar
Har en positiv personlighet

Så behöver du ju inte ändra något, men om det är något som skaver och inte känns rätt så bör du ändra. Eller prata med människan som skrev det för att få hjälp att beskriva dig bättre/mer korrekt.
Jag tycker det stod klart och tydligt i mitt CV som hon nu ändrat till något annat.
 
Då ändrar du, så att du får det som du vill ha det.
D.v.s. skiter i det cv hon gjort och så använder jag det jag hade från början.

Jag har ju inte typsnittet hon använt så det är ett jävla meck att fixa pdf-filen hon skickat.
 
D.v.s. skiter i det cv hon gjort och så använder jag det jag hade från början.

Jag har ju inte typsnittet hon använt så det är ett jävla meck att fixa pdf-filen hon skickat.
Eller så mejlar man coachen med sina funderingar, och förhör sig om det går att få dokumenten i word i stället? Förhoppningsvis ska ni väl ha en dialog och bolla lite fram och tillbaka, eller hur är upplägget tänkt?
 
Eller så mejlar man coachen med sina funderingar, och förhör sig om det går att få dokumenten i word i stället? Förhoppningsvis ska ni väl ha en dialog och bolla lite fram och tillbaka, eller hur är upplägget tänkt?
Jag har gjort det. Nej, det går inte att få dokumentet som word.

Och jag har precis meddelat att dokument i pdf-format är oanvändbara för mig.
 
Jag har gjort det. Nej, det går inte att få dokumentet som word.

Och jag har precis meddelat att dokument i pdf-format är oanvändbara för mig.
Är texten bra går den att skriva av eller kopiera, men det verkar den ju inte heller var. Märkligt förfarande att inte få texten wordformat. Det är ju knappast direkt ovanligt.
 
Är texten bra går den att skriva av eller kopiera, men det verkar den ju inte heller var. Märkligt förfarande att inte få texten wordformat. Det är ju knappast direkt ovanligt.
Ja, den går att kopiera, men det är meckigt eftersom det bara går att kopiera ett litet stycke i taget. Jag har inte lust att lägga den tiden. Dessutom följer inte designen med.

Har ju liksom redan ett cv som jag tycker är bra.
 
Häpnar förresten över att coachen jobbar så här dags på kvällen. Fick svar nyss igen.
 
Eller så mejlar man coachen med sina funderingar, och förhör sig om det går att få dokumenten i word i stället? Förhoppningsvis ska ni väl ha en dialog och bolla lite fram och tillbaka, eller hur är upplägget tänkt?

Att använda märkliga typsnitt (dvs inte standardtypsnitt) och endast arbeta med pdf:er i ett sådant här syfte är så oproffsigt det kan bli. Jag blir väldigt skeptisk till något "proffs" som håller på med sådant trams. Enda gången jag skickat pdf:er är ju i själva jobbansökan.

Mina kompisar som jobbat med både översättning och layout skulle aldrig hålla på så. Ett CV är inte rätt ställe att gå all in med kreativa typsnitt etc.
 
Att använda märkliga typsnitt (dvs inte standardtypsnitt) och endast arbeta med pdf:er i ett sådant här syfte är så oproffsigt det kan bli. Jag blir väldigt skeptisk till något "proffs" som håller på med sådant trams. Enda gången jag skickat pdf:er är ju i själva jobbansökan.

Mina kompisar som jobbat med både översättning och layout skulle aldrig hålla på så. Ett CV är inte rätt ställe att gå all in med kreativa typsnitt etc.
Ja, det är ju mysko att inte kunna få dokumenten i word :confused:?
 
Ja, det är ju mysko att inte kunna få dokumenten i word :confused:?
Hon köpte mina argument om varför pdf inte var praktiskt för mig. Nu har hon provat att göra det i word-mallar. Kanske har hon laddat ner dem från webben, precis som jag själv gjorde med de gamla dokumenten. Dokumenten ser dock märkliga ut i min mobil, men jag lägger inte mer tid på detta idag. Ska ladda ner dem till datorn i morgon så får jag se om de ser bättre ut. Eller i övermorgon. Har rätt fullt upp i morgon så hinner väl inte ens söka fler jobb då.
 
Är det inte mer givande om hon ger tips och omdömen utifrån vad hon tycker om det du skrivit och hur det ev. kan förbättras? Än att hon producerar något som tillhandahålls utan förklaring till varför hon ser den utformningen som mer ändamålsenlig?
Jag hade blivit knäpp om någon skulle lära mig och ge feed-back utan överföra någon egentlig kunskap om saken till mig.
 
Är det inte mer givande om hon ger tips och omdömen utifrån vad hon tycker om det du skrivit och hur det ev. kan förbättras? Än att hon producerar något som tillhandahålls utan förklaring till varför hon ser den utformningen som mer ändamålsenlig?
Jag hade blivit knäpp om någon skulle lära mig och ge feed-back utan överföra någon egentlig kunskap om saken till mig.
Jag tycker som du. Jag vill ha feedback på innehållet, men uppenbarligen var det viktigt att ändra designen först. Tycker inte det var något fel på den jag hade.
 
Nu har jag fått ett mejl från coachingföretaget och allas epostadresser syns i utskicket. Jag är upprörd. Det är inte okej någonstans och är ytterst oprofessionellt. Jag vill ta det här vidare. Hur gör jag?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 111
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp