Coachning inför jobbsökning

Till personens chef.
Jag har ingen aning om vem som är dennes chef. Arbetsförmedlingen kanske?

Jag blev för övrigt uppringd av den som mejlat ut alla e-postadresserna så en ursäkt har jag fått och ett löfte om att det inte kommer att hända igen. Men det här är inte det enda de klantat sig med. Och kanske borde det tas vidare ändå?
 
Jag har ingen aning om vem som är dennes chef. Arbetsförmedlingen kanske?

Jag blev för övrigt uppringd av den som mejlat ut alla e-postadresserna så en ursäkt har jag fått och ett löfte om att det inte kommer att hända igen. Men det här är inte det enda de klantat sig med. Och kanske borde det tas vidare ändå?
Jag hade inte gjort det. Ett "oops" hände och du har fått en ursäkt. Jag hade låtit det vara så.
 
Jag har ingen aning om vem som är dennes chef. Arbetsförmedlingen kanske?

Jag blev för övrigt uppringd av den som mejlat ut alla e-postadresserna så en ursäkt har jag fått och ett löfte om att det inte kommer att hända igen. Men det här är inte det enda de klantat sig med. Och kanske borde det tas vidare ändå?
Det känns mest elakt att dra det vidare efter en ursäkt. Om du har för avsikt att dra vidare annat och företaget gör mycket fel hade jag dock tagit med allt.
 
Kolla på Af sida
Jag har ingen aning om vem som är dennes chef. Arbetsförmedlingen kanske?

Jag blev för övrigt uppringd av den som mejlat ut alla e-postadresserna så en ursäkt har jag fått och ett löfte om att det inte kommer att hända igen. Men det här är inte det enda de klantat sig med. Och kanske borde det tas vidare ändå?
Förhoppningsvis har de anmält sig själva efter en sådan oops, det ska göras.
 
Funderar på om jag överhuvudtaget duger på något jobb alls. Jag är ju liksom både fet och korkad.

Jag har mest jobbat med administration och mina arbetsuppgifter var då att uppdatera hemsidorna, kvalitetsgranska hemsidorna, sköta bokningssystemet, ge support via e-post, stajla utbildningsmaterialet, göra e-postutskick m.m. Men jag har ingen utbildning inom detta. Och så är det stenhård konkurrens om administrationsjobben. Och när jag utsätts för tester inför jobben så går det inte bra. Jag verkar vara rätt korkad. Kundsupportjobb söker jag inte så mycket då jag inte vill sitta och prata i telefon med folk, särskilt inte arga frustrerade människor. Jag hatar att prata i telefon.

Det jag har utbildning inom är jordbruk, kretslopp/miljö och den senaste utbildningen var Skötsel och förvaltning av utemiljö. Haken är att jag inte riktigt orkar med ett fysiskt jobb.

Jag vet faktiskt inte var min bästa chans är. Det mesta känns hopplöst.
 
Funderar på om jag överhuvudtaget duger på något jobb alls. Jag är ju liksom både fet och korkad.

Jag har mest jobbat med administration och mina arbetsuppgifter var då att uppdatera hemsidorna, kvalitetsgranska hemsidorna, sköta bokningssystemet, ge support via e-post, stajla utbildningsmaterialet, göra e-postutskick m.m. Men jag har ingen utbildning inom detta. Och så är det stenhård konkurrens om administrationsjobben. Och när jag utsätts för tester inför jobben så går det inte bra. Jag verkar vara rätt korkad. Kundsupportjobb söker jag inte så mycket då jag inte vill sitta och prata i telefon med folk, särskilt inte arga frustrerade människor. Jag hatar att prata i telefon.

Det jag har utbildning inom är jordbruk, kretslopp/miljö och den senaste utbildningen var Skötsel och förvaltning av utemiljö. Haken är att jag inte riktigt orkar med ett fysiskt jobb.

Jag vet faktiskt inte var min bästa chans är. Det mesta känns hopplöst.
Du behöver verkligen inte svara, för det kan vara en för personlig fråga, men har du fortsatt gå och prata med någon (terapeut, psykolog, kanske en arbetsterapeut kan hjälpa här)? Tänker att om du har möjlighet att arbeta bort oviljan att prata i telefon kanske det öppnas upp fler jobbmöjligheter.
Såg i en annan tråd att du kikat på att börja träna, perfekt! Ta det lugnt och sansat, kanske du snart känner dig bekväm med ett fysiskt jobb framöver :)
 
Du behöver verkligen inte svara, för det kan vara en för personlig fråga, men har du fortsatt gå och prata med någon (terapeut, psykolog, kanske en arbetsterapeut kan hjälpa här)? Tänker att om du har möjlighet att arbeta bort oviljan att prata i telefon kanske det öppnas upp fler jobbmöjligheter.
Såg i en annan tråd att du kikat på att börja träna, perfekt! Ta det lugnt och sansat, kanske du snart känner dig bekväm med ett fysiskt jobb framöver :)
Vad gäller oviljan att prata i telefon så är det väl bara att ta sig i kragen och göra det ändå. Det går liksom om jag måste. Men jag vill inte. Och det är nog ingen som kan ändra på det.
 
Jag har ingen aning om vem som är dennes chef. Arbetsförmedlingen kanske?

Jag blev för övrigt uppringd av den som mejlat ut alla e-postadresserna så en ursäkt har jag fått och ett löfte om att det inte kommer att hända igen. Men det här är inte det enda de klantat sig med. Och kanske borde det tas vidare ändå?
Nu är det några dagar sen du skrev detta men jag gick också på en sån här grej när jag var arbetslös 2018 och jag har nog aldrig blivit så nertryckt i skosulorna som jag blev av den personen som skulle föreställa min handläggare. Hon la mycket hellre fokus på trams som hur CV:t såg ut (inte innehållet), att planera för kommande år (!!!!) som skulle jag genomlida på den jävla aktiviteten och att jag borde gå ut och ta en öl med någon i den gruppen. Det var seriöst det enda hon pratade om.

När jag väl fick ett jobb (helt på egen hand, utan hennes inblandning ska tilläggas) skrev jag ett väldigt argt mejl till min handläggare på AF och berättade exakt hur det hade gått till på det stället och att hon fått mig att må betydligt värre och känna mig betydligt mer värdelös än innan jag gick dit. Det var ju trots allt AF som tvingat dit mig från början, så tyckte gott de kunde få veta det. Hörde i efterhand att fler blivit utsatta för samma sak av det företaget, så det verkade inte vara första gången och inte bara jag.
 
I det personliga brevet brukar jag alltid göra en tabell med två kolumner: efterfrågad kompetens och befintlig kompetens. Ibland lägger jag till en kommentarkolumn.

Sedan tar jag krav + meriterande och sätter i efterfrågat-kolumnen. I detta fall t ex:

Adekvat gymnasieutbildning - [här skriver du vad du har för utbildning]
B-körkort - [Ja/övriga körkort]
God datorvana - [Beskriv din datorvana mycket kort, hänvisa till ditt CV vid behov. Du kan skriva att du gjort hemsidor etc.]
Erfarenhet av arbete med redskap -
Erfarenhet av arbete med maskiner -
Erfarenhet av parkskötsel -
Erfarenhet av snöröjning -

Kommentarfältet lägger jag bara till om det blir för mycket eller tomt i befintlig-kolumnen. Jag kan tänka mig att du får mycket på "God datorvana" t ex. Om det blir tomt eller väldigt lite i någon kolumn skriver jag i kommentaren att jag ser detta som ett utbildningsområde. Likaså om jag t ex går en kurs som på sikt kommer att göra att jag har bättre meriter i en ruta så hamnar det i kommentaren.

På detta sätt blir det väldigt överskådligt hur dina kompetenser matchar mot de efterfrågade.

Jag lägger ibland in även sådant som att man ska vara självgående här. I ditt fall kan du ju skriva att du i flera år arbetade på distans och lade upp ditt jobb helt själv.
Det här tipset kommer jag att försöka ta till mig. Tack!
 
Jag ska söka ett jobb, men haken är att det är ett heltidsjobb. Jag vill inte jobba heltid för jag orkar helt enkelt inte. Bör jag ta upp det i det personliga brevet eller fråga om lägre antal timmar på en eventuell intervju?
 
Jag ska söka ett jobb, men haken är att det är ett heltidsjobb. Jag vill inte jobba heltid för jag orkar helt enkelt inte. Bör jag ta upp det i det personliga brevet eller fråga om lägre antal timmar på en eventuell intervju?
Jag hade nog frågat om lägre timmar vid intervju. I alls fall om det är inom normalspannet av heltid och inte typ 50%. Då vet du att dom är intresserade nog att kalla dig och dom vet att du är intresserad nog att komma på intervju. Det är ju inte ovanligt att folk jobbar lägre % än heltid, men det är oftast väldigt svårt att rekrytera till tjänster på ex 70-80% i alla fall på mitt jobb så man lägger oftast ut 100% Men jag är inte nån som rekryterar.
 
Jag ska söka ett jobb, men haken är att det är ett heltidsjobb. Jag vill inte jobba heltid för jag orkar helt enkelt inte. Bör jag ta upp det i det personliga brevet eller fråga om lägre antal timmar på en eventuell intervju?
Jag som rekryterar skulle inte vilja få det beskedet på en intervju utan redan i det personliga brevet. Det är tidskrävande och kostsamt att rekrytera.
Du kan alltid ringa och fråga innan du eventuellt skickar CV.
 
Jag som rekryterar skulle inte vilja få det beskedet på en intervju utan redan i det personliga brevet. Det är tidskrävande och kostsamt att rekrytera.
Du kan alltid ringa och fråga innan du eventuellt skickar CV.
Kan ju jobba heltid och får jag inte jobba mindre så kommer jag jobba heltid, men kommer då att se mig om efter ett annat arbete med lägre antal timmar. Jag vill liksom inte känna mig mer eller mindre död när jag kommer hem.

Och nu har jag redan skickat in ansökan, så det är lite för sent att lägga in det i brevet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 152
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 297
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp