Cocillana, snabbt svar tack

makarontanten

Trådstartare
Har haft en jättejobbig hosta nu i ett par dagar, och fått Cocillana utskrivet. Sitter med flaskan i handen och har tänkt gå och lägga mig. Läser på flaskan att man ska ta 5-10 ml per tillfälle för vuxen. Hur mycket är det? En msk, en tsk? Vad kan man jämföra 5-10 ml med? Vill inte ta för mycket då det ändå är rätt starka grejer....
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

En matsked är 15 ml, en tesked 5 ml.
Jag brukar ta en matsked. ;)
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

15 ml är en msk....
jag tycker coccilianan är överlägsen vid rethosta men många får ont i magen av den eller mår dåligt på andra sätt
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

Tack snälla att ni svarat så snabbt:), gulle er. Nu ska jag ta min dos och lägga mig, kram på er :-)
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

Eller sover som en gris

He,he, jag har sovit som en gris hela natten:D

Och vilken dundermedicin det var. Har känts som taggtråd i halsen de senaste dagarna, nu hostar jag mindre och det känns inte alls sådär raspigt och gör ont längre:)
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

::::::::raderade::::::::::::
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

Ta helst bara när du skall sova. Hostreflexen behövs för att få upp slemmet. Tipsar om Acetylcystein, helt outstanding, receptbelagt.
Det brukar räcka med 5 ml om man är ovan, ta gärna lite mjukgörande så du inte blir förstoppad.
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

Jag brukar ta en rejält klunk ur flaskan när jag ska gå och lägga mig. Ja då jag har besvärlig hosta alltså. Det funkar bra för mig. (sover som en stock)
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

Samma här. Jag tar en rejäl klunk ur flaskan :angel:
Men jag är rätt tung att medecinera också.
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

Nu har du ju fått svar..

Men har du såna där plastmått man kan köpa, dl-mått, matskedsmått, kryddmått mm?
På dom står det hur många ml respektive mått är på :)
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

Har haft en jättejobbig hosta nu i ett par dagar, och fått Cocillana utskrivet. Sitter med flaskan i handen och har tänkt gå och lägga mig. Läser på flaskan att man ska ta 5-10 ml per tillfälle för vuxen. Hur mycket är det? En msk, en tsk? Vad kan man jämföra 5-10 ml med? Vill inte ta för mycket då det ändå är rätt starka grejer....

Jag bara konstaterar att du råkat ut för en på apoteket som expiderat dig som uppenbarligen inte skött sitt arbete.

De ska alltid fråga när det handlar om så "starkt", har du haft denna medicinen förut?

Vid då svar nej så förklarar de, bl a doseringen- även om du svarar ja så ska de skicka med en liten doseringsmugg för ml. 2 fel alltså.
 
Sv: Cocillana, snabbt svar tack

kl
Mät noga, klunka inte ur flaskan! Jag gjorde det förra gången för att 'spara tid' och fick MONSTERförstoppning. Jag var så dålig att jag inte kunde gå till jobbet. Aldrig haft magproblem innan när jag har mätt så det måste varit min överdosering. Det var inte bara hostan som stannade av även alla tarmrörelser. Tidernas kolik, jag får ångest bara jag tänker på det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 775
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 726
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 650
Senast: Emine
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 438
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp