Cocker spaniel päls

Kakan888

Trådstartare
Hej!
Jag har precis renrakat min cocker spaniel valp som är 7 månader. Rygg ben och ansikte. Har jag förstört pälsen för all framtid?? Jag mår otroligt dåligt över detta. Hur ska jag göra? Han ska inte ställas ut. Men vill att han ska se bra ut i framtiden. Är livet förstört för honom att se bra ut igen?
 
Hej!
Jag har precis renrakat min cocker spaniel valp som är 7 månader. Rygg ben och ansikte. Har jag förstört pälsen för all framtid?? Jag mår otroligt dåligt över detta. Hur ska jag göra? Han ska inte ställas ut. Men vill att han ska se bra ut i framtiden. Är livet förstört för honom att se bra ut igen?


Jag kan inte uttala mig om hur pälsens kvalitet påverkas hos just cocker, men särskilt dramatiskt blir det nog inte. Jag blir nyfiken på varför du valde att raka, och särskilt en valp?
Hunden kommer med största sannolikhet att klara sig alldeles utmärkt i framtiden hur som helst. :) Du kan lugna dig.
 
Att klippa med maskin på ryggen gör att all pälsen växer ut samtidigt, vilket innebär att det är svårt att få den så slät och blank som den ska vara. Det går, men är betydligt mer jobb än om man håller efter pälsen genom att kamma och plocka ryggen. Men för din hund är det ju så att det antagligen är valppälsen du har rakat bort och då är det svårt att säga hur det kommer att bli, men jag tror inte att pälsen är förstörd för all framtid. Men betydligt mer jobb om den ska bli en typisk cocker-rygg.

Jag rakade "underredena" på mina hundar när vi lade ner utställningskarriärerna och det blir ju samma sak där, att all päls växer samtidigt och behänger blir därmed mer svårhanterbara. Men det går att tunna ur ganska bra med effilersax.
 
Håller med @Red_Chili .
Har Shih tzu och oj vad begränsande det hade varit att ha honom långpälsad. Jag hade i stort sett aldrig orkat ta med honom ut i skogen, eller kunnat ta en promenad när det var kramsnö ute.

För övrigt hatar jag uttrycket "raka" hund/häst, man klipper den.
När TS skrivit renrakat tänker jag mig att den inte har någon päls alls kvar :cautious:
 
Jag hller också med om att det känns vettigt att trimma ned en sällskapshund av pälsras, men det finns ju grader i helvetet liksom... en del raser håller bätre kvalitet på pälsen om de plockas och om det i TS rör sig om en engelsk cocker vette sjutton varför man skulle välja att raka istället för att bara klippa längden med sax, till exempel?
Man kan ju verkligen fördärva en hundpäls genom att klippa/raka den så jag tycker absolut att man ska fundera på lite alternativ innan hunden heltrimmas med rakapparat bara för att.
 
Jag klipper ner min hund varje sommar, och nej, pälsen blir verkligen inte förstörd av det. Varför skulle den ens bli det?

Den växer ut ojämnt, ja, så det ser lite kul ut undertiden, men det är det enda. Vissa raser kan säkert få mer tovor, men min får det inte.

Jag klipper min för att hon annars inte orkar gå promenader om det är över 17 grader varmt. Klippningen hjälper otroligt mkt och hon blir en helt annan hund. Jag röstar för mer klippning av folks varma pälshundar.
 
Jag förundrar mig ff över att folk köper en hårras o sen klipper/rakar ner dom :eek:

Jag förundras mer över de som köper en plockras och sen klipper pälsen, fast å andra sidan förundras jag nästan mer över de som klipper spetsar. Kanske för att jag fött upp 3 olika spetsraser och vet att det är totalt onödvändigt, eftersom pälsen, förutom att skydda mot väder och vind även skyddar mot värme.
 
Och jag forundras over tonen i inlaggen till en ny medlem som staller en serios fraga och sager att hon mar otroligt daligt over att ha klippt hunden.

Jag havdar fortfarande att om man verkligen ar intresserad av att hjalpa nagon och lara ut saker sa vinner vanlighet och forstaelse.
"man fangar fler flugor med honung an med vinager".
 
Jag förundras mer över de som köper en plockras och sen klipper pälsen, fast å andra sidan förundras jag nästan mer över de som klipper spetsar. Kanske för att jag fött upp 3 olika spetsraser och vet att det är totalt onödvändigt, eftersom pälsen, förutom att skydda mot väder och vind även skyddar mot värme.
Min hunds päls skyddar jättebra mot kyla, vind osv, men mitt värme skyddar den inte. Den kapslar in hennes egna istället. Hon blir travar bara smått bredvid mig med lååååång tunga om hon är oklippt. När hon är klippt så galopperar hon runt med vår andra hund.
 
Nej, jag tror inte du förstört pälsen för all framtid genom att klippa ner vid ett tillfälle men gör man det upprepade gånger så blir den förstörd.Haft cocker själv, en omplacering som maskinklippts på ryggen och det var näst intill omöjligt att trimma genom att plocka och kamma.
 
Håller med @Red_Chili .
Har Shih tzu och oj vad begränsande det hade varit att ha honom långpälsad. Jag hade i stort sett aldrig orkat ta med honom ut i skogen, eller kunnat ta en promenad när det var kramsnö ute.

För övrigt hatar jag uttrycket "raka" hund/häst, man klipper den.
När TS skrivit renrakat tänker jag mig att den inte har någon päls alls kvar :cautious:
Så du utgår från att TS ljuger?
 
Håller med @Red_Chili .
Har Shih tzu och oj vad begränsande det hade varit att ha honom långpälsad. Jag hade i stort sett aldrig orkat ta med honom ut i skogen, eller kunnat ta en promenad när det var kramsnö ute.

För övrigt hatar jag uttrycket "raka" hund/häst, man klipper den.
När TS skrivit renrakat tänker jag mig att den inte har någon päls alls kvar :cautious:
Fast det är stor skillnad på att klippa och raka. Klippa ner päls tror jag få har något emot egentligen, raka bort den är en annan sak. Klippa ner sina hundar gör nog dom flesta som inte ställer ut, det påverkar heller inte pälsen och dom har framförallt fortfarande päls som skyddar kvar.

När någon skriver att den renrakat sin hund så tror jag ju inte att hunden är klippt, då är den rakad.

Att renraka en hund är inte en direkt tjänst man gör hunden, dom behöver pälsen för skydd.
 
Fast det är stor skillnad på att klippa och raka. Klippa ner päls tror jag få har något emot egentligen, raka bort den är en annan sak. Klippa ner sina hundar gör nog dom flesta som inte ställer ut, det påverkar heller inte pälsen och dom har framförallt fortfarande päls som skyddar kvar.

När någon skriver att den renrakat sin hund så tror jag ju inte att hunden är klippt, då är den rakad.

Att renraka en hund är inte en direkt tjänst man gör hunden, dom behöver pälsen för skydd.

Jag har aldrig sett en renrakad hund mer än små ytor för att kunna sätta nål.
 
Fast det är stor skillnad på att klippa och raka. Klippa ner päls tror jag få har något emot egentligen, raka bort den är en annan sak. Klippa ner sina hundar gör nog dom flesta som inte ställer ut, det påverkar heller inte pälsen och dom har framförallt fortfarande päls som skyddar kvar.

När någon skriver att den renrakat sin hund så tror jag ju inte att hunden är klippt, då är den rakad.

Att renraka en hund är inte en direkt tjänst man gör hunden, dom behöver pälsen för skydd.

Jag utgår från att hon menar att hunden är klippt med klippmaskin, inte med rakhyvel eller rakmaskin. Alltså att hunden åtminstone har några mm päls kvar och inte är hårlös :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 794
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 726
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp