Cocker spaniel päls

Varför inte fråga TS istället för att utgå från att hen ljuger/använder felaktig terminologi?

För att det vore väldigt märkligt att ta bort all päls på rygg, ben och ansikte utan att ange en väldigt specifik orsak och låta hunden vara pälslös där.
Och uttrycket raka häst och hund förekommer när man klippt med maskin och har pälsen kvar, men kortare.
 
För att det vore väldigt märkligt att ta bort all päls på rygg, ben och ansikte utan att ange en väldigt specifik orsak och låta hunden vara pälslös där.
Och uttrycket raka häst och hund förekommer när man klippt med maskin och har pälsen kvar, men kortare.
Fast även om det är med maskin så kan man klippa ner så det finns päls kvar, men ordet renrakad är ju inte nedklippt, då är det renrakat antar jag.

Jag tycker jag hör ordet klippt när det gäller hästar mer än rakad.
 
Fast även om det är med maskin så kan man klippa ner så det finns päls kvar, men ordet renrakad är ju inte nedklippt, då är det renrakat antar jag.

Jag tycker jag hör ordet klippt när det gäller hästar mer än rakad.

Okej, om vi utgår från att hunden är renrakad dvs inte har ett hårstrå kvar.
Då skulle jag rekommendera ts att inte göra om det, då hunden behöver ha kvar viss päls som skydd.
Är hunden däremot kortklippt så ser jag det inte alls särskilt farligt och att ts inte alls behöver må dåligt över det alls. Pälsen växer ju ut och är ingen större fara om hunden inte ska ställas ut :).

Att uttrycket klippa häst förekommer oftare än raka häst (när man menar klippa med maskin) är antagligen för att klippa är det korrekta ordet :)
 
Jag förundras mer över de som köper en plockras och sen klipper pälsen, fast å andra sidan förundras jag nästan mer över de som klipper spetsar. Kanske för att jag fött upp 3 olika spetsraser och vet att det är totalt onödvändigt, eftersom pälsen, förutom att skydda mot väder och vind även skyddar mot värme.
Är det inte en myt att en spets- eller schäferpäls skyddar mot värme? Innanför pälsen är det ungefär 38 grader C. En riktigt varm dag i Sverige är det 30 grader. Då sker ju ändå enligt alla fysikens lagar värmeutbytet från den varmare hundkroppen till den svalare omgivningstemperaturen.

Om det ska kontrolleras hur en hundpäls skyddar mot värme måste omgivningstemperaturen vara över 38 grader. Min erfarenhet av hundar av många raser i sådana temperaturer att de hässjar enormt och söker upp vattensamlingar eller svala underlag som leder bort värme för att sänka sin kroppstemperatur.

Jag vill alltså se en vettig, fysikaliskt plausibel förklaring på hur vissa hundpälsar "skyddar mot värme".
 
Är det inte en myt att en spets- eller schäferpäls skyddar mot värme? Innanför pälsen är det ungefär 38 grader C. En riktigt varm dag i Sverige är det 30 grader. Då sker ju ändå enligt alla fysikens lagar värmeutbytet från den varmare hundkroppen till den svalare omgivningstemperaturen.

Om det ska kontrolleras hur en hundpäls skyddar mot värme måste omgivningstemperaturen vara över 38 grader. Min erfarenhet av hundar av många raser i sådana temperaturer att de hässjar enormt och söker upp vattensamlingar eller svala underlag som leder bort värme för att sänka sin kroppstemperatur.

Jag vill alltså se en vettig, fysikaliskt plausibel förklaring på hur vissa hundpälsar "skyddar mot värme".

Att det är en myt kan du -och andra- ju få tro om du/ni vill, men hundar avdunstar inte värme på samma sätt som vi människor, dvs svettas ut överskottsvärmen via huden. De avger sin överflödsvärme genom att hässja och via trampdynorna.

En korrekt spetspäls (gäller såklart andra raser också) har en funktion året om och skyddar mot solen lika väl som mot kyla, regn och vind. Lagren av underull och täckhår bildar en luftisolering som gör att huden hålls i en jämn normaltemperatur. Skalar man bort pälsen, så kommer värmen från solen alltså mer direkt på huden -som inte längre har skydd av päls- och hettar upp hunden mer än om pälsen får vara kvar, som det skydd den faktiskt är.

Sen finns det ju raser som är så felavlade pälsmässigt att pälsen tappat sin egentliga skyddsfunktion och dessa mår oftast bättre av att pälsen klipps ur, så att den blir luftigare. Vilket alltså är ett bättre alternativ än att skala av "allt" med maskin och då exponera huden för solvärmen.
 
Att det är en myt kan du -och andra- ju få tro om du/ni vill, men hundar avdunstar inte värme på samma sätt som vi människor, dvs svettas ut överskottsvärmen via huden. De avger sin överflödsvärme genom att hässja och via trampdynorna.

En korrekt spetspäls (gäller såklart andra raser också) har en funktion året om och skyddar mot solen lika väl som mot kyla, regn och vind. Lagren av underull och täckhår bildar en luftisolering som gör att huden hålls i en jämn normaltemperatur. Skalar man bort pälsen, så kommer värmen från solen alltså mer direkt på huden -som inte längre har skydd av päls- och hettar upp hunden mer än om pälsen får vara kvar, som det skydd den faktiskt är.

Sen finns det ju raser som är så felavlade pälsmässigt att pälsen tappat sin egentliga skyddsfunktion och dessa mår oftast bättre av att pälsen klipps ur, så att den blir luftigare. Vilket alltså är ett bättre alternativ än att skala av "allt" med maskin och då exponera huden för solvärmen.
Ja, det stämmer iaf inte på min hund. Hon är otroligt varm i sin päls, året runt. Men på vintern är det en fördel, det är det inte på sommaren. Hon skulle inte frivilligt gå utanför dörren ens om jag inte klippte ner henne.
 
[...]Är hunden däremot kortklippt så ser jag det inte alls särskilt farligt och att ts inte alls behöver må dåligt över det alls. Pälsen växer ju ut och är ingen större fara om hunden inte ska ställas ut :).
[...]

Fast riktigt så lättvindigt att pälsen växer ut och blir som den ”ska” vara är det inte. Om man klipper en cocker med maskin på ryggen växer inte pälsen ut och ser ut som en cockers ryggpäls, dvs blank och slät. Den kan mycket väl bli ullig och därmed suga åt sig vatten som en svamp. Alternativen är att jobba med att återställa pälsen under lång tid eller fortsätta att klippa med maskin.

Sen tycker jag inte heller att TS ska behöva må dåligt, men det kommer att bli jobb att återställa ryggpälsen och det är möjligt att kvaliteten påverkas för lång tid.
 
Fast riktigt så lättvindigt att pälsen växer ut och blir som den ”ska” vara är det inte. Om man klipper en cocker med maskin på ryggen växer inte pälsen ut och ser ut som en cockers ryggpäls, dvs blank och slät. Den kan mycket väl bli ullig och därmed suga åt sig vatten som en svamp. Alternativen är att jobba med att återställa pälsen under lång tid eller fortsätta att klippa med maskin.

Sen tycker jag inte heller att TS ska behöva må dåligt, men det kommer att bli jobb att återställa ryggpälsen och det är möjligt att kvaliteten påverkas för lång tid.

Inte för att jag skrivit att den växer ut och blir som den "ska" vara. Men gjort är gjort och det lär knappast bli så att hunden lider av sin nya päls. Den kanske inte alls blir särskilt förändrad. Det får väl tiden utvisa.
 
Absolut att pälsen är paj just nu och det kommer ta längre tid att få den rätt, men det går.
På facebook finns flera cockergrupper, välkommen in i nån av dom! Där är det mycket lättare att få svar av folk som både lyckats och misslyckats med pälsen.
Och cockerklubben i ditt område brukar kunna tipsa om trimmare med kunskap om cockern i din närhet.
/Cockerägare som inte orkade med showcockerns päls och bytte till jaktvarianten :angel:
 
Att det är en myt kan du -och andra- ju få tro om du/ni vill, men hundar avdunstar inte värme på samma sätt som vi människor, dvs svettas ut överskottsvärmen via huden. De avger sin överflödsvärme genom att hässja och via trampdynorna.

En korrekt spetspäls (gäller såklart andra raser också) har en funktion året om och skyddar mot solen lika väl som mot kyla, regn och vind. Lagren av underull och täckhår bildar en luftisolering som gör att huden hålls i en jämn normaltemperatur. Skalar man bort pälsen, så kommer värmen från solen alltså mer direkt på huden -som inte längre har skydd av päls- och hettar upp hunden mer än om pälsen får vara kvar, som det skydd den faktiskt är.

Sen finns det ju raser som är så felavlade pälsmässigt att pälsen tappat sin egentliga skyddsfunktion och dessa mår oftast bättre av att pälsen klipps ur, så att den blir luftigare. Vilket alltså är ett bättre alternativ än att skala av "allt" med maskin och då exponera huden för solvärmen.
För det första avger hundar värme exakt på samma sätt som människor. Deras mekanism för att stoppa överhettning, vilket är en helt annan sak, är annorlunda eftersom hundar bara svettas från undersidan av tassarna. Istället hässjar de, så det är alltså fukten i utandningsluften som förångas och kyler hunden, i stället för den svett som avdunstar från en människas hud.

Om det vore så som du påstår skulle det ju inte vara något som helst problem för dig att lämna dina hundar i en stängd bil en varm sommardag, eftersom "Lagren av underull och täckhår bildar en luftisolering som gör att huden hålls i en jämn normaltemperatur". Och varför saknar tropiska däggdjur underull och täckhår som skydd mot värmen? Tar du på dig en dunjacka innan du går ut i 30 grader+ temperatur som isolering mot värmen?

Ditt svar är alltså rappakalja både fysikaliskt och fysiologiskt. Om du vill och är intresserad av att läsa några papers i frågan kan jag gå in och hämta i Medline.

Beträffande klippt/rakad päls finns det ett faktum som gör den sämre, och det är att man ofta förstör pälsens vattenavstötande egenskaper när hårstråna klipps av och inte har kvar sin naturliga form.
 
För det första avger hundar värme exakt på samma sätt som människor. Deras mekanism för att stoppa överhettning, vilket är en helt annan sak, är annorlunda eftersom hundar bara svettas från undersidan av tassarna. Istället hässjar de, så det är alltså fukten i utandningsluften som förångas och kyler hunden, i stället för den svett som avdunstar från en människas hud.

Om det vore så som du påstår skulle det ju inte vara något som helst problem för dig att lämna dina hundar i en stängd bil en varm sommardag, eftersom "Lagren av underull och täckhår bildar en luftisolering som gör att huden hålls i en jämn normaltemperatur". Och varför saknar tropiska däggdjur underull och täckhår som skydd mot värmen? Tar du på dig en dunjacka innan du går ut i 30 grader+ temperatur som isolering mot värmen?

Ditt svar är alltså rappakalja både fysikaliskt och fysiologiskt. Om du vill och är intresserad av att läsa några papers i frågan kan jag gå in och hämta i Medline.

Beträffande klippt/rakad päls finns det ett faktum som gör den sämre, och det är att man ofta förstör pälsens vattenavstötande egenskaper när hårstråna klipps av och inte har kvar sin naturliga form.
Angående det sista, man kan ju alltid lägga på hunden ett täcke om det regnar. Svårare tvärtom....
 
Senaste cockern jag hade helklipptes några gånger om året, vintertid var det täcken som gällde. Skönt för honom att slippa pälsen när det var varmt.
 
På cocker klipper man vissa partier, och så klipper man andra, och ytterligare andra klipper man, medan resten plockas.

För enkelhetens skull brukar vi benämna det klippa, effilera, raka och plocka. Man skulle kunna använda andra uttryck för att särskilja, men varför? 🙄 Jag är väldigt övertygad om att åtminstone cockerfolk förstår vad som menas.

Till TS: När man rakar pälsen blir alla strån lika långa, och därför blir det stört omöjligt att plocka det som lossnar. Man kan låta pälsen växa ut och använda t ex en coatking för att få ordning på det hela. Det är viktigt att få undan den mogna pälsen så att ny kan komma upp om man vill få till en korrekt ryggpäls. Om det lyckas eller ej vet inte jag. De hundar jag har börjat raka har jag fortsatt att raka. Och det har varit hundar med mycket päls där plockningen har tagit mycket tid och kraft.
 
För det första avger hundar värme exakt på samma sätt som människor. Deras mekanism för att stoppa överhettning, vilket är en helt annan sak, är annorlunda eftersom hundar bara svettas från undersidan av tassarna. Istället hässjar de, så det är alltså fukten i utandningsluften som förångas och kyler hunden, i stället för den svett som avdunstar från en människas hud.

Om det vore så som du påstår skulle det ju inte vara något som helst problem för dig att lämna dina hundar i en stängd bil en varm sommardag, eftersom "Lagren av underull och täckhår bildar en luftisolering som gör att huden hålls i en jämn normaltemperatur". Och varför saknar tropiska däggdjur underull och täckhår som skydd mot värmen? Tar du på dig en dunjacka innan du går ut i 30 grader+ temperatur som isolering mot värmen?

Ditt svar är alltså rappakalja både fysikaliskt och fysiologiskt. Om du vill och är intresserad av att läsa några papers i frågan kan jag gå in och hämta i Medline.

Beträffande klippt/rakad päls finns det ett faktum som gör den sämre, och det är att man ofta förstör pälsens vattenavstötande egenskaper när hårstråna klipps av och inte har kvar sin naturliga form.

Intresseklubben noterar både dina åsikter och dina felaktigheter :up:
 
Det här med hur päls skyddar mot värme/kyla så klarar min schäfer både lägre och högre temperaturer än min klippta blandras. När det var nästan 40 grader varmt I Italien så kunde hon fortfarande röra på sig ganska länge och till och med leka. Sen svalkade hon sig gärna I vatten. Hanen däremot hade mycket svårare för värmen trots att han var nyklippt. Så en rätt dubbelpäls borde väl skydda rätt bra mot både och? Vet dock inte exakt hur den gör det. Men gissar att den isolerar mot värmen som den isolerar mot kylan? :D

31930
 
Sa vitt jag vet har alla hundar fran kalla klimat tjock pals med mycket underull ... medan hundar fran varma/tropiska klimat har korta "guard hairs" och ingen underull. Om nu underullen skyddar sa bra mot varme undrar jag vad det beror pa att det skiljer sa stort mellan olika klimat pa hundars pals?
 
Min rottistik har nästan ingen underull alls, utan pälsen består mest av täckhår. Hon har inga som helst problem med värme, snarare tvärtom. Hon kan vara ute i stugan och springa en hel dag i gassande sol utan problem. Hon lägger sig gärna framför brasan när den är som varmast osv. Däremot får jag klä på henne rejält på vintern. Hon fryser väldigt lätt och väljer att hålla sig om det är allt för kallt eller bara regnigt. Jag hoppas faktiskt att kastreringen ska ge henne lite tjockare päls...
Hanen däremot har en ordentlig dubbelpäls och kan vara ute utan kläder i kalla temperaturer. Han har det däremot jobbigare med värmen. Dock är han ung och har inte varit med om så mycket värme i vuxen ålder. Återstår att se i sommar helt enkelt..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 532
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 688
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp