Cocker spaniel päls

Jag har en hund av annan pälsras som rakades ner regelbundet istället för att borstas hos förra ägaren. (ser inget fel med det, deras val) Pälsen såg förjävlig ut i början men blir bättre för varje kamning. Det växer ut helt och hållet så småningom. Att pälsen blir förstörd för all framtid är en märklig myt med tanke på att allt som var rakat kommer växa ut och fällas förr eller senare. Däremot krävs det som sagt lite jobb om man vill få den snygg snabbare.
 
Slutligen undrar jag om du någonsin tagit på dig en jacka en riktigt varm sommardag "för att isolera dig mot värmen"? Antagligen inte, eller hur?
Jag går faktiskt i långärmat och keps och långbyxor när det är varmt pga att det skyddar bra mot värmen, jag testade att gå i kortärmat och utan keps nån dag och höll på att svettas ihjäl. Så ja, för mig är det faktiskt svalare med jacka på på sommaren än utan.
 
Jag går faktiskt i långärmat och keps och långbyxor när det är varmt pga att det skyddar bra mot värmen, jag testade att gå i kortärmat och utan keps nån dag och höll på att svettas ihjäl. Så ja, för mig är det faktiskt svalare med jacka på på sommaren än utan.

Det bör nog vara en vinterjacka och inte långärmad tröja/tunn jacka om man kikar på många långhåriga raser.
 
Jag klipper min Aussie. Han slutar direkt ha ångest när man klipper bort den på tok för tjocka pälsen. Lät den växa ut i vintras och då såg han likadan ut som innan.
 
Det bör nog vara en vinterjacka och inte långärmad tröja/tunn jacka om man kikar på många långhåriga raser.
Vanlig tjock tröja med regnjacka över..tycker jag är hyfsat varmt egentligen när det är 20+ ute, men tycker faktiskt det är varmare med solen direkt mot huden. Min hund klarar sig bättre än sina rakade kompisar i värmen iallafall.
 
Vanlig tjock tröja med regnjacka över..tycker jag är hyfsat varmt egentligen när det är 20+ ute, men tycker faktiskt det är varmare med solen direkt mot huden. Min hund klarar sig bättre än sina rakade kompisar i värmen iallafall.

Nja det brukar jag ha på sommaren med. Skulle inte jämföra det med min Aussies päls.
 
Nja det brukar jag ha på sommaren med. Skulle inte jämföra det med min Aussies päls.
Tror inte vi människor övht kan ens uttala oss hur hundarna känner då vi vad jag vet aldrig haft sådan päls som dom har. Jag kan bara gå på min hund av spanielras som har bra skött päls och hans vänner som är rakade och han klarar av värmen mycket bättre än dom. Dom bli för varma fruktansvärt fort, det blir inte min. Trots allt så luftas huden bra om pälsen är bra skött, är den inte det och man slarvar med att få bort gammal päls så kan jag dock förstå att hunden tar skada.

Tyvärr tror jag att alldeles för många är för dålig på att sköta hundens päls rätt och tar inte bort all död päls som måste bort för att pälsen ska ha den bra funktionen den faktiskt har.
 
Jag kan bara gå på min hund av spanielras som har bra skött päls och hans vänner som är rakade och han klarar av värmen mycket bättre än dom. Dom bli för varma fruktansvärt fort, det blir inte min.
Men just den logiken är ju ganska svår att dra slutsatser av också. Någon som stöter på oss på promenad skulle kunna säga samma sak om min hund och hans kullsyster; han är klippt men hon som har pälsen kvar klarar värmen bättre. Men i vårt fall är ju själva anledningen till att han är klippt att han klarar värmen mycket sämre. Syrrans ägare satt och kliade båda två i vintras och blev mycket förvånad över hur varm Skrälle var närmast huden jämfört med Syrran, så i hans fall verkar det som att det hans egen kroppsvärme som isoleras kvar kring kroppen. Skulle ju kunna förklara varför han trivs ju betydligt bättre i - 20 än 20.
Och ja, jag tar hand om min hunds päls.
 
Min mår mycket bättre som nedklippt. Fullpälsad rör han sig inte mer än han måste och ligger i skuggan.
Nedklippt är det full fart även de varmaste dagarna och han ligger och steker i solen tills jag får dra honom därifrån.
Han var väldigt välskött som fullpälsad så det har inte med det att göra.
 
Men just den logiken är ju ganska svår att dra slutsatser av också. Någon som stöter på oss på promenad skulle kunna säga samma sak om min hund och hans kullsyster; han är klippt men hon som har pälsen kvar klarar värmen bättre. Men i vårt fall är ju själva anledningen till att han är klippt att han klarar värmen mycket sämre. Syrrans ägare satt och kliade båda två i vintras och blev mycket förvånad över hur varm Skrälle var närmast huden jämfört med Syrran, så i hans fall verkar det som att det hans egen kroppsvärme som isoleras kvar kring kroppen. Skulle ju kunna förklara varför han trivs ju betydligt bättre i - 20 än 20.
Och ja, jag tar hand om min hunds päls.

Alltid lika kul att bli anklagad för att man inte sköter hundens päls när man måste klippa dom pga att dom blir för varma. :up:
 
Alltid lika kul att bli anklagad för att man inte sköter hundens päls när man måste klippa dom pga att dom blir för varma. :up:
Ja, jag gjorde misstaget att söka på SASK facebooksida kring klippa och varma hundar när jag inte visste om jag skulle våga klippa Skrälle förra sommaren :meh:
 
Tror inte vi människor övht kan ens uttala oss hur hundarna känner då vi vad jag vet aldrig haft sådan päls som dom har. Jag kan bara gå på min hund av spanielras som har bra skött päls och hans vänner som är rakade och han klarar av värmen mycket bättre än dom. Dom bli för varma fruktansvärt fort, det blir inte min. Trots allt så luftas huden bra om pälsen är bra skött, är den inte det och man slarvar med att få bort gammal päls så kan jag dock förstå att hunden tar skada.

Tyvärr tror jag att alldeles för många är för dålig på att sköta hundens päls rätt och tar inte bort all död päls som måste bort för att pälsen ska ha den bra funktionen den faktiskt har.

Alla hundar har inte heller funktionella pälsar. Eller så har de pälsar som är funktionella i en del av världen men inte i en annan.

Kan lätt säga att samojederna vi hade för 20 år sedan hade helt andra pälsar än pälsmonstren jag ser idag. Därmed inte sagt att våra samojeder tog lätt på 25 grader varma sommardagar.
 
Som den fruktansvärda människa jag är så har vi trimmat ner alla hundarna i år! Förra året fungerade det bra, då kammade jag ur och kammade ur i ca två veckor och så hade de fina sommarpälsar (corgin och masen, blandisen trimmas jämt). Corgin trimmades ner då hon är så fruktansvärt håröm och jag lyckades inte borsta ur underullen, kanske för att hon börjat fälla först nu senaste dagarna.. Masen kändes verkligen synd att trimma ner men när hon bara låg inomhus och flåsade i en vecka trots AC och urborstning så blev det trimmern för hennes del med. Jag tycker inte man behöver trimma ner hundar som har fungerande pälsar men samtidigt så ska det väl inte vara en principsak att inte trimma ner för att det är hundens " naturliga " päls, jag vet att mina två kan ha fungerande sommarpälsar men i år så ville det sig inte och då har jag hellre trimmade pigga och glada hundar än hundar med naturlig päls som ligger hemma och flåsar och inte orkar göra nåt.

66281137_10217887430051626_5119838842056081408_n.jpg
 
Alltid lika kul att bli anklagad för att man inte sköter hundens päls när man måste klippa dom pga att dom blir för varma. :up:
Nu är det ju också så att hundar har av olika anledningar olika kvalité på sin päls. Det kryllar av olika anledningar till att en hunds päls inte är så bra som den ska vara. Vissa hundar får såpass med underull som inte släpper att raka är mer eller mindre ett måste, vissa har päls som fungerar som den ska.
 
Nu är det ju också så att hundar har av olika anledningar olika kvalité på sin päls. Det kryllar av olika anledningar till att en hunds päls inte är så bra som den ska vara. Vissa hundar får såpass med underull som inte släpper att raka är mer eller mindre ett måste, vissa har päls som fungerar som den ska.
Varför envisas du med att en päls måste vara misskött om den inte fungerar optimalt? Räcker j med en välpälsad huskey i Sahara för att det skall bli fel.
 
Men just den logiken är ju ganska svår att dra slutsatser av också. Någon som stöter på oss på promenad skulle kunna säga samma sak om min hund och hans kullsyster; han är klippt men hon som har pälsen kvar klarar värmen bättre. Men i vårt fall är ju själva anledningen till att han är klippt att han klarar värmen mycket sämre. Syrrans ägare satt och kliade båda två i vintras och blev mycket förvånad över hur varm Skrälle var närmast huden jämfört med Syrran, så i hans fall verkar det som att det hans egen kroppsvärme som isoleras kvar kring kroppen. Skulle ju kunna förklara varför han trivs ju betydligt bättre i - 20 än 20.
Och ja, jag tar hand om min hunds päls.
Hundar är individer precis som alla är, vissa trivs bättre i värmen medans vissa inte gör det. Jag avskyr värmen medans vissa inte gör det. Detsamma med hundar. Jag rakar dock inte min hund bara för att han vissa veckor på sommaren behöver ta det lite lugnare på dagarna för att inte bli för varm. Alla gör olika val.
 
Varför envisas du med att en päls måste vara misskött om den inte fungerar optimalt? Räcker j med en välpälsad huskey i Sahara för att det skall bli fel.
Har jag inte skrivit någonstans. Kan du läsa så skriver jag att hundar kan ha olika kvalitéer på pälsen av många olika anledningar. Vissa har så dålig kvalité att raka är mer eller mindre ett måste.

Om du tror att dålig kvalité alltid är pga misskötsel av hunden..det får stå för dig. Det är inte vad jag tycker.
 
Hundar är individer precis som alla är, vissa trivs bättre i värmen medans vissa inte gör det. Jag avskyr värmen medans vissa inte gör det. Detsamma med hundar. Jag rakar dock inte min hund bara för att han vissa veckor på sommaren behöver ta det lite lugnare på dagarna för att inte bli för varm. Alla gör olika val.
Jag klipper min hund året om. Även på vintern har han ångest för att han är varm. Han ligger tryckt mot dörrar, han får liggskav på armbågar för att han är för varm för att ligga i en bädd eller på en filt. Han blir aggressiv, han slutar äta. Han kan inte jobba eller leka med dom andra utan att bli för varm.

När han är klippt så är han lugn, han sover i bädd, han äter sin mat, han är inte lika aggressiv, han har inga liggsår, han har inte ångest och han kan arbeta året om i vilket väder som helst. Så nej, det är inte bara några veckor som man måste "ta det lugnt" för min hund.


Folk frågar då och då om Aussies ska flåsa hela tiden, även inomhus på vintern. Tror att det är betydligt vanligare än vad man tror att Aussies har icke funktionell päls, och då främst på utställningssidan. Min är typ hälften, hälften och har TJOCK päls. Spelar ingen roll om jag borstar och badar en gång i veckan. Den är ändå för tjock för att vara funktionell för en arbetande hund. Aldrig mer en utställningsavlad hund. Jag fattade inte bättre när jag köpte honom helt enkelt.
 
Har jag inte skrivit någonstans. Kan du läsa så skriver jag att hundar kan ha olika kvalitéer på pälsen av många olika anledningar. Vissa har så dålig kvalité att raka är mer eller mindre ett måste.

Om du tror att dålig kvalité alltid är pga misskötsel av hunden..det får stå för dig. Det är inte vad jag tycker.

Men snälla du skrev själv "Tyvärr tror jag att alldeles för många är för dålig på att sköta hundens päls rätt och tar inte bort all död päls som måste bort för att pälsen ska ha den bra funktionen den faktiskt har."
 
Du har inte förstört hundens päls. Det kan ta tid, men pälsen kommer så småningom bli som den skulle blivit om du inte hade klippt)
Hunden har kvar samma gener och kommer producera samma päls.
Det är bara det att om en klipper/rakar ned en hund med vanlig päls (alltså hund med kort päls i ansiktet, på framsidan av benen mm samt att pälsen består av ull och täckhår) så kommer det ta lång tid innan pälsen blir återställd eftersom man behöver vänta in fällning och att nya strån växer ut av båda sorterna (till skillnad från om du skulle klippa ex en pudel).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 535
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 690
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp