Cocker spaniel päls

Jag klipper ner min hund varje sommar, och nej, pälsen blir verkligen inte förstörd av det. Varför skulle den ens bli det?

Den växer ut ojämnt, ja, så det ser lite kul ut undertiden, men det är det enda. Vissa raser kan säkert få mer tovor, men min får det inte.

Jag klipper min för att hon annars inte orkar gå promenader om det är över 17 grader varmt. Klippningen hjälper otroligt mkt och hon blir en helt annan hund. Jag röstar för mer klippning av folks varma pälshundar.
Exakt, det enda som kan hända är att den växer ut ojämt då underullen och täckhåren växer ut när de skulle växt ut...från till skillnad från hundar med lång päls över hela kroppen där utväxten sker mer som på människor, dvs att pälsen förnyar sig i första hand via att växa och i sista hand genom att fälla.

Jag röstar också för mer klippning.
Man säjer att den långa pälsen är funktionell och det stämde en gång i tiden. Men jämför ex en Sheltie från förr och en Sheltie nu och man ser att man har gått ifrån ursprunget ganska rejält.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 766
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 726
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 683
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 709
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp