Cockerpoos ,varför så populära ?eller ?

Jag tycker mig se att det har ändrats rätt mycket, men det kan ju vara i de kretsarna jag rör mig i. Jag vet att de flesta är för att korsa in något i dobermann för att minska DCM frekvensen. Frågan som man är oense om är vad man ska korsa in och det är nog där den största knuten.
För ja, det är ju inte bara att korsa in vad som helst - för det kvittar ju tex om dobermanns slutar ha dcm om det inte längre är en dobermann mer än till namnet.
Ja...och ändå vet man i stort vilka raser som användes för att ta fram dobermannen…. då kan man ju välja den som har minst frekvens av den aktuella sjukdomen/defekten.
 
Sällskapshundar vad jag har sett. F1:or har ingen underull pga av att avsaknad av underull är dominant. Så jag antar att för dem som vill ha en hund utan ull så väljer de en sådan. I annat fall är det ju en fördel med ull, många pudlar fryyyyyser på vintern i vårt land
Men det finns ju redan en massa sällskapsraser? Varför ska man ha fler?
Det finns ju ingen statistik etc att plocka fram på cockerpoo/doodles så att göra efterforskningar blir ju omöjligt. Hur många % gör mentaltester och hälsotester (för både pudel och cocker?) etc.

Vore det inte bättre att arbeta för inkorsning i olika raser än att bara blanda?
 
Jag tycker mig se att det har ändrats rätt mycket, men det kan ju vara i de kretsarna jag rör mig i. Jag vet att de flesta är för att korsa in något i dobermann för att minska DCM frekvensen. Frågan som man är oense om är vad man ska korsa in och det är nog där den största knuten.
För ja, det är ju inte bara att korsa in vad som helst - för det kvittar ju tex om dobermanns slutar ha dcm om det inte längre är en dobermann mer än till namnet.
Det är väl just där skon klämmer. Tittar man på tex mopsarna, så direkt när någon pratar om att korsa in något annat för att få till en sundare exteriör så börjar uppfödarna skrika om att mopsarna inte längre kommer vara mops annat än till namnet. Nu är jag inte påläst om hur DCM hos doberman nedärvs, men borde det inte vara möjligt att korsa in något annat som är "hyfsat likt" men friskare, så att man åtminstone har hälsosamma hundar att fortsätta med, samtidigt som man jobbar med att bibehålla mentaliteten? Att hitta något som mentalt sett är exakt som dobbis är väl kanske inte möjligt, men där kan ni ju åter igen ta hjälp av MH för att behålla det så rastypiskt som möjligt.
 
Men det finns ju redan en massa sällskapsraser? Varför ska man ha fler?
Det finns ju ingen statistik etc att plocka fram på cockerpoo/doodles så att göra efterforskningar blir ju omöjligt. Hur många % gör mentaltester och hälsotester (för både pudel och cocker?) etc.

Vore det inte bättre att arbeta för inkorsning i olika raser än att bara blanda?
Verkar dock finnas en efterfrågan efter större/stora friskare sällskapsraser.
 
Det är väl just där skon klämmer. Tittar man på tex mopsarna, så direkt när någon pratar om att korsa in något annat för att få till en sundare exteriör så börjar uppfödarna skrika om att mopsarna inte längre kommer vara mops annat än till namnet. Nu är jag inte påläst om hur DCM hos doberman nedärvs, men borde det inte vara möjligt att korsa in något annat som är "hyfsat likt" men friskare, så att man åtminstone har hälsosamma hundar att fortsätta med, samtidigt som man jobbar med att bibehålla mentaliteten? Att hitta något som mentalt sett är exakt som dobbis är väl kanske inte möjligt, men där kan ni ju åter igen ta hjälp av MH för att behålla det så rastypiskt som möjligt.
Finns ju ingen annan ras med samma bakgrund tyvärr iom att det är den enda personskyddsrasen, men personligen tror jag man ska titta utanför brukraserna. TJT eller något annat vansinnigt hade inte varit helt fel ;)
Det kommer nog att komma och vi har ju bra sammarbete med SLU om rasen så. Exakt hur dcm nedärvs vet man inte än tyvärr men det forskas på i ett flertal länder.
 
Men det finns ju redan en massa sällskapsraser? Varför ska man ha fler?
Det finns ju ingen statistik etc att plocka fram på cockerpoo/doodles så att göra efterforskningar blir ju omöjligt. Hur många % gör mentaltester och hälsotester (för både pudel och cocker?) etc.

Dethandlar ju inte om hur många det finns, det handlar om vad man vill ha.
JA de som är med i föreningen hälsotestar sina avelsdjur. De är väldigt duktiga

Vore det inte bättre att arbeta för inkorsning i olika raser än att bara blanda?

Jo, verkligen...men det är väldigt svårt/mycket som ska till.
Jag födde upp befintlig/SKK-registrerad ras tills för 18 år sedan. Jag (och några andra) försökte få till en kombination av två varianter av samma ras...inte ens det gick. Och nu har SKK börjat kalla dem för olika raser...fast det i rasbeskrivningen är samma ras.
Så det är ju snarare det hållet man går mot: Att göra ännu fler uppdelningar.
Jag menar tills för sisådär 160 år sedan var Belgisk vallhund, Schäfer, HH samma släkte.
Idag köper man allt från sjukdomar till jättetrång avelsbas för att slippa få en tigrerad hund på fel ställe, en något för stor, något för liten. Och dessutom ska de delas upp i pälsvarianter allt oftare.
Det är inte funktion och hälsa som styr ens bland de raser vi använder i samhällstjänst!
Och definitivt heller inte bland sällskapshundarna...är det någonstans där det är berättigat att öppna gränser så är det väl bland sällskapshundarna....tänker jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 197
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp