Cockerpoos ,varför så populära ?eller ?

Har pudlar o cockrar så smala avelsbaser så dom riskerar populationskolaps?
Vaddå, tänker du att det kan hålla typ 200 år till. Eller hur tänker du? Och hur ser vägen dit ut?
Hela tamhundspopulationen bygger på 5 möderne.
Det finns absolut inget utrymme för att dela upp den i flera hundra slutna populationer, inte på sikt. 2
Vi kan vänta tills det är absolut nödvändigt att kors-para (som man gjort med vissa hundraser), men vägen dit är ju plågsam.
Bättre att vara proaktiv, dvs att aldrig helt stänga stamböckerna.
Eftersom SKK inte alls är proaktiva där så är det tur att det finns andra som är det.
 
Det är ingen större idé att du ifrågasätter två år gamla inlägg av nån som senast var inloggad i början av december. Sa du inte själv att du skulle starta en ny tråd om dina hundar?
För mig är det ide. För det är många fler icke-inloggade som läser här än de som är inloggade. Och de bör få se alternativ.
Jo, det ska jag göra och jag ska göra det när jag skrev att jag ska göra det.
 
Hur stor är den generella inavelsprocenten inom pudel och cocker spaniel?
Enligt PE Sundgren och andra genetiker samt all logik är den betydligt större än SKK hävdar på avelsdata. där kan vi snacka om falsk marknadsföring. Nästan alla raser härleder tillbaka till en eller kanske 3 hundar.

Min egen hund har enligt avelsdata en släktskapsgrad på 0.02%. Låter ju toppen. Men i hemlandet (där man räknar med samtliga generationer ligger den på drygt 19%
Trodde det var en slump. Men så är det inte. Och definitivt varken bland cockerspaniels eller pudlar.
Hur skulle det gå till tänker du? Att det kom 8 pudlar i Noas ark och att ju mer homogena man ville ha dem desto större blev den genetiska variationen?
Hur får ni till att nååågon hundras skulle klara av 150 år till (ungefär då började vi avla som vi gör nu) utan att bli ännu mera drabbad?
Det är en matematisk omöjlighet och vi har redan mycket tydliga konsekvenser av hur vi avlat dessa åren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 197
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp