Cola zero/juice/loka nyttigt?

Enya

Trådstartare
En tid har jag hört folk säga att cola zero som inte innehåller socker eller kalorier är nyttigare än tex sockerfri apelsinjuice. Jag förstår inte hur man menar? Någon som kan förklara hur en läsk kan vara nyttigare än en sockerfri juice?

Jag väljer gärna juice eftersom jag tycker om det och har inbillat mig att det är bättre för kroppen rent viktmässigt än vad läsk är. allra bäst är väl vatten, men i alla fall jag vill dricka mer än bara vatten. Jag har inget emot cola zero heller (och dricker gärna mer av den om det är nyttigt :angel:), men en riktigt god apelsinjuice är ju mums. Tyvärr innehåller de riktigt goda apelsinjuicerna massor med socker :D

Gott är också Loka med smak av päron eller päron/mango! Hur onyttigt är det? DET kan jag dricka mycket av!:o
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Låter inte riktigt vettigt :crazy: Jag själv drack i några år cola zero (all läsk som ska vara så himla nyttigare :p) men jag började dock märka på mina tänder att läsken som ska vara så bra gjorde ont mot dem, fick ilningar och emaljen blev tunn. Får fortfarande ibland problem med ilningar men har återgått till de "vanliga" läsken, med dem får man iallafall socker som man vet vad det är i sig istället för kemikalier!

Så det att de ska vara nyttigare än sockerfri juice är bara påhitt, de innehåller ju inte t.ex. all c-vitamin som juicen gör.

Själv älskar jag bravos äppeljuice, tror att den är sockerfri men den smakar så söt och god ändå :love: Kanske bravo har en god sockerfri apelsinjuice, har du provat?
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Jag antar att dom personerna har lagt ett likhetstecken mellan kalorisnålt/kalorifritt med nyttighet.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Jag resonerar som så att juice generellt är betydligt bättre än läsk.
Oavsett om cola zero inte innehåller några kalorier, men det innehåller ju en massa annat skräp som man inte ens vet vad det är :crazy:

Juice kommer ju från frukt, och frukt är nyttigt i rimliga mängder även om det innehåller fler kalorier är jag övertygad om att det är 1000ggr bättre för kroppen.

Ska jag dricka läsk så vill jag inte ha light, hellre riktigt socker än låtsas socker.

Själv tycker jag väldigt mycket om en juice som heter Frukt Kick, bara på biodynamiskt odlade frukter samt morot utan tillsatser.
Lagom söt och god :)
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Hallå, jag älskar Bravos juice :D

Jag tänkte inte på tänderna just, där tror jag zero och juice är precis lika skadligt, syra fräter. Min tandläkare skäller på mig för juicen så jag har dragit ner på den.... och ersatt av Loka! :o Han sa inget om att Loka ska vara dåligt ju!
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Om något är nyttigt eller inte beror ju på vilken sorts nytta man förväntar sig att det ska göra.

Fruktjuice är nyttigt för att den innehåller vitaminer och annat hälsosamt från frukten, och den är nyttig om du behöver energi. Om du INTE behöver energi så är den inte nyttig eftersom den innehåller massor av fruktsocker = kalorier. Den är inte nyttig för tänderna.

Light-läsk är inte nyttig på så vis att den innehåller koffein och kemikalier och lurar kroppen att tro att den fått något sött - men för den som inte ska ha i sig för mycket energi är den bättre än juice, eftersom den inte tillför kalorier.

Juice kan inte vara sockerfri. Juice får bara bestå av pressad frukt, och all frukt innehåller socker.

Däremot finns det så kallad "multivitamindryck" som ser ut som juice. Det är i själva verket saft som ibland är sötad med socker, ibland med sötningsmedel.

Juice är jättegott, men de flesta bör nog nöja sig med det någon gång i veckan. Övriga dagar är det bättre att äta frukten hel.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Jag resonerar som så att juice generellt är betydligt bättre än läsk.
Oavsett om cola zero inte innehåller några kalorier, men det innehåller ju en massa annat skräp som man inte ens vet vad det är :crazy:

Juice kommer ju från frukt, och frukt är nyttigt i rimliga mängder även om det innehåller fler kalorier är jag övertygad om att det är 1000ggr bättre för kroppen.

Ska jag dricka läsk så vill jag inte ha light, hellre riktigt socker än låtsas socker.

Själv tycker jag väldigt mycket om en juice som heter Frukt Kick, bara på biodynamiskt odlade frukter samt morot utan tillsatser.
Lagom söt och god :)

Loka då, är det med andra ord nyttigast? :)

Jag dricker gärna light för jag tycker originalvarianten är väldigt för söt. Likaså med Pepsi, pepsi max är godast där, inte alls lika söt. Om man ska jämföra.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Om något är nyttigt eller inte beror ju på vilken sorts nytta man förväntar sig att det ska göra.

Fruktjuice är nyttigt för att den innehåller vitaminer och annat hälsosamt från frukten, och den är nyttig om du behöver energi. Om du INTE behöver energi så är den inte nyttig eftersom den innehåller massor av fruktsocker = kalorier. Den är inte nyttig för tänderna.

Light-läsk är inte nyttig på så vis att den innehåller koffein och kemikalier och lurar kroppen att tro att den fått något sött - men för den som inte ska ha i sig för mycket energi är den bättre än juice, eftersom den inte tillför kalorier.

Juice kan inte vara sockerfri. Juice får bara bestå av pressad frukt, och all frukt innehåller socker.

Däremot finns det så kallad "multivitamindryck" som ser ut som juice. Det är i själva verket saft som ibland är sötad med socker, ibland med sötningsmedel.

Juice är jättegott, men de flesta bör nog nöja sig med det någon gång i veckan. Övriga dagar är det bättre att äta frukten hel.

Jag tänkte på tillsatt socker i juicen, utan tillsatt socker måste vara bättre än med?
Multivitamindryck är ju äckligt.... :p

Varför skulle det vara bättre att äta frukten hel jämfört med att dricka lite juice? de innehåller ju samma sak, bara det att den ena är pressad och den andra inte?

Jag äter ytterst sällan frukt och när jag gör det är det uteslutande clementine :o
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Ett glas juice är väl ganska många frukter än om man äter en apelsin eller ett äpple. Alltså mycket mer socker.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Loka är ju vatten. Sen får man väl kolla vad smakämnena innehåller men enligt Loka så är det endast vegetabiliska smakämnen.
http://www.loka.nu/smaker/jordgubb-ananas

Det "onyttiga" är att det är rent VATTEN som alltså hälls på flaska och transporteras runt med diverse bränsleslukande fordon. Vi har ju alla rent vatten i kranen.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Om du dricker juice så får du i dig väldigt mycket frukt på en gång utan att bli mätt, och det är som sagt mycket fruktsocker i juicen. Det blir en mycket högre sockerkoncentration än om du äter frukten hel och det blir väldigt lättillgängligt för kroppen. Dessutom måste du dricka väldigt mycket för att få samma mättnadskänsla som med frukt.

Om du äter frukten hel så får du tugga, du får i dig alla näringsämnen som finns i frukten (ofta återfinns en hel del av näringsämnena nära skalet) och du får i dig fibrer. Dessutom får du bättre mättnadskänsla. Det är lätt att dricka ett stort glas juice, men svårare att äta fem apelsiner.

Man får inte tillsätta socker i juice och kalla det för juice. Sockret kommer från frukten.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Precis, bättre då att köpa en Soda Stream och göra eget. Det är till exempel gott att pressa i lite lime eller citron i hemmagjort bubbelvatten.

Köpevatten på flaska är nyttigt för kroppen (om det inte är för mycket konstgjorda smakämnen i) men onyttigt för miljön. Köpeläsk är för den delen inte heller nyttig för miljön.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Du e knäpp! Pepsi max och andra light läsk smakar ju bara kemikalier :yuck:

Loka är ju bara vatten och mineraler med naturliga aromer så visst torde det vara bra för kroppen. Fast man kanske inte ska dricka flera liter om dagen, borde kanske kunna bli knasigt med mineralbalansen då?

Men det beror ju lite på vad man är ute efter också.
Jag tror inte det är hela världen att dricka lite läsk någon gång i veckan även om det bästa nog är att inte dricka den.

Juice blir ju dåligt vid stora mängder, men något/några glas i veckan tror jag är helt okej.
Sen finns det ju mängder med olika juicesorter å vissa betydligt sämre än andra, en del är nog rent av lika illa som läsk.
Det kan ju vara klokt att välja den bättre sorten då.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Apelsinjuice och äppeljuice innehåller lika många kalorier/dl som Coca Cola och lika mycket socker!
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Loka är ju vatten. Sen får man väl kolla vad smakämnena innehåller men enligt Loka så är det endast vegetabiliska smakämnen.
http://www.loka.nu/smaker/jordgubb-ananas

Det "onyttiga" är att det är rent VATTEN som alltså hälls på flaska och transporteras runt med diverse bränsleslukande fordon. Vi har ju alla rent vatten i kranen.
Kolsyrat vatten på flaska innehåller kolsyra som kan fräta på tandemaljen. Det innehåller också olika salter, vilket gör att man kan få i sig ganska mycket salt, beroende på hur mycket man dricker. :)
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Kolsyrat vatten på flaska innehåller kolsyra som kan fräta på tandemaljen. Det innehåller också olika salter, vilket gör att man kan få i sig ganska mycket salt, beroende på hur mycket man dricker. :)

Vad gäller kolsyran har jag hört nånstans att det inte fräter lika mycket på tänderna så att det är värt att avstå det så att säga.

Om man bara och enbart dricker Loka, då borde saltbalansen i kroppen rubbas? Vad händer med kroppen då?
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Apelsinjuice och äppeljuice innehåller lika många kalorier/dl som Coca Cola och lika mycket socker!

Jag är ändå övertygad om att juicealternativet är bättre för kroppen än coca-cola..

Men om det bara är kcal som spelar roll så är det ju igen skillnad då.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Du e knäpp! Pepsi max och andra light läsk smakar ju bara kemikalier :yuck:

Loka är ju bara vatten och mineraler med naturliga aromer så visst torde det vara bra för kroppen. Fast man kanske inte ska dricka flera liter om dagen, borde kanske kunna bli knasigt med mineralbalansen då?

Men det beror ju lite på vad man är ute efter också.
Jag tror inte det är hela världen att dricka lite läsk någon gång i veckan även om det bästa nog är att inte dricka den.

Juice blir ju dåligt vid stora mängder, men något/några glas i veckan tror jag är helt okej.
Sen finns det ju mängder med olika juicesorter å vissa betydligt sämre än andra, en del är nog rent av lika illa som läsk.
Det kan ju vara klokt att välja den bättre sorten då.
Japp jag är knäpp ;) Pepsi, vanlig alltså, är så otroligt söööööt! :D Men jag dricker te utan socker och äter fil utan socker också, och det får anda att kalla mig knäpp! :D

Det var miniralbalansen jag funderade på med Loka. Men just Loka är gott ju! Allt som är gott är onyttigt...
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Precis, bättre då att köpa en Soda Stream och göra eget. Det är till exempel gott att pressa i lite lime eller citron i hemmagjort bubbelvatten.

Köpevatten på flaska är nyttigt för kroppen (om det inte är för mycket konstgjorda smakämnen i) men onyttigt för miljön. Köpeläsk är för den delen inte heller nyttig för miljön.

Eget kolsyrat vatten är inte lika gott som Loka med päronsmak. Lime och sånt annat är inte gott utan jag vill bara ha Loka med päron- eller päronmangosmak. Det andra är inte gott. :)
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Japp jag är knäpp ;) Pepsi, vanlig alltså, är så otroligt söööööt! :D Men jag dricker te utan socker och äter fil utan socker också, och det får anda att kalla mig knäpp! :D

Det var miniralbalansen jag funderade på med Loka. Men just Loka är gott ju! Allt som är gott är onyttigt...

Jag är beredd att hålla med dig, dricker läsk kanske 2 ggr i månaden numera och det är riktigt sött och jag har också gått från att ha flera sockerbitar + mjölk i teet till att dricka det utan varken socker eller mjölk :)

Alltså man måste nog dricka ganska mkt loka innan det blir ett problem.
Men en snabb googling sa att illamående, yrsel, kräkningar, huvudvärk och svaghet kunde bero på att salt/mineralbalansen är rubbad i kroppen.
Sen finns det säkert 1000 grejer till men det orkade jag inte ta reda på :p
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 604
Senast: TinyWiny
·
Mat Jag har nyligen blivit ägare till en Sodastream... Jag tänker mig att dra ned på mitt (och gärna makens) cola zero drickande. Jag vill...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 862
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 287
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 254
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp