Collie som stallhund?

P

prince77

ni som har collie hundar är ni inte rädd att ta med dom till stallet och att dom blir smittade av rävskabb?
 
Varför tror du att just Collien skulle drabbas av rävskabb??
Finns det rävskabb där du bor så borde "alla" djur vara i riskzon, och antingen får man förrebygga smittan eller vara observant.
Annars är collie lika bra stallhund som vilken annan ras som helst. så länge hunden är lydig och har hästvett så är det inget problem..

har själv fyra XL hundar i stallet..
 
jag skulle inte ta ut nån hund, eller utomstående djur, som kan smittas, om jag såg att våran stall katt, eller katterna i ladugården brevid hade skabb. Men min collie följer mer än gärna med till stallet, det är så kul :D fast hästarna är ju väldigt stora "hundar" :smirk:
 
För det första så finns det inget vaccin mot skabb. För det andra finns det vettiga alternativ att behandla collie med.
För det tredje varför skulle stallet vara speciellt farligt ur smittsynpunkt.
PL
 
kanske inte kallas vaccin men dom tål inte inte det man sprutar med
 
vet du VAD det är dom inte tål och vad som händer om man ger av det farliga vaccinet?
 
Därför att det som alla insektsmedel är ett nervgift, just det här ämnet verkar på en sorts nerver som på däggdjur bara finns inne i hjärnan. Normalt sett passerar ämnet inte in i hjärnan pga den sk blod-hjärnbarriären men collieraser o enstaka individer av andra raser släpper av någon anledning igenom ämnet in till hjärnan där det är livsfarligt.
PL
 
Under 1995 och 1996 genomfördes en klinisk prövning av milbemycin oxime (Interceptor®) som behandling mot noskvalster. Prövningen utfördes vid Regiondjursjukhuset i Strömsholm, Göteborgs Djurklinik AB och Institutionen för kirurgi och medicin, smådjur, SLU, i samarbete med Avdelningen för parasitologi, SVA. I studien ingick 70 hundar. Av dessa var 68 symtomfria efter avslutad behandling och de två återstående bättre men inte helt bra.

I en norsk studie behandlades 20 hundar med samma preparat. Efter genomgången behandling var 17 av hundarna symtomfria och övriga tre var bättre men inte helt bra.

Som nämnts har behandling av hundar med noskvalster tidigare inneburit risk för allvarliga biverkningar och i vissa fall även dödsfall. Resultaten från dessa två studier är emellertid lovande. Fördelen med milbemycin oxime är att det endast ger lindriga biverkningar och kan ges till alla hundraser.
 
Funkar på rävskabb också men i en annorlunda dosering, inte lika effektivt som Ivomec vare sig mot noskvalster eller rävskabb.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
362
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 074
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 826
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
773
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp