Collieklubben

Monstermom

Trådstartare
Vad är det som händer? Jag har för liten inblick för att hänga med i svängarna nu känner jag, och kom ihåg att ni ju finns! (Nej, jag har inte glömt er egentligen, jag glömmer bara hur lång tid det går sen jag var förbi sist. :o)

Avgången nu är för att tvinga fram ett nyval antar jag? Eller är det verkligen bara uppgivenhet? Hur ser framtiden ut, kort och lång sikt?
 
@Dentaku vet nog mer än mig, men det ser riktigt illa ut för tillfället. Kunde man tvinga fram nyval vore det bra, men jag tvivlar på det då 25% av medlemmarna som vill ha nytt årsmöte, beskrivs som "de som vill söndra". Collien har ju inga mentala problem enligt de nya i styrelsen.

Men nu måste de väl ha nyval, styrelsen är väl inte funktionell? Eller blir det enbart fyllnadsval? (Jag borde vara bättre på föreningskunskap än jag är, kan man lugnt konstatera.)

Edit: jag antog alltså att anledningen till avhoppet var för att tvinga fram en ny styrelse, eftersom valet ju gått formellt korrekt till.
 
Jag har ingen föreningskunskap precis, men det har redan antagits att detta var plan b, att genom att obstruera deras arbete tvinga fram avgången, när det inte gick att avsätta hela styrelsen på årsmötet genom att försöka vägra dem ansvarsfrihet.
 
Jag har ingen föreningskunskap precis, men det har redan antagits att detta var plan b, att genom att obstruera deras arbete tvinga fram avgången, när det inte gick att avsätta hela styrelsen på årsmötet genom att försöka vägra dem ansvarsfrihet.

Ahaaa... Så din/er misstanke är att ersättarna kommer att kuppas in på liknande sätt? Jag tänkte snarare att nu var väl medlemmarna mer med på vad det är som händer, och därför beredda att dyka upp och rösta ordentligt så kuppfalanger inte får det så lätt?
 
Är inte alls inne i colliesvängen, men kommer ihåg när en bekant var på deras årsmöte för lite sen - totalt kaos och ett möte som varade i måååånga lååånga timmar utan att komma någonstans. Kupper och knas och rena rama galenskaperna. Under typ en hel jäkla dag :banghead:
 
Är inte alls inne i colliesvängen, men kommer ihåg när en bekant var på deras årsmöte för lite sen - totalt kaos och ett möte som varade i måååånga lååånga timmar utan att komma någonstans. Kupper och knas och rena rama galenskaperna. Under typ en hel jäkla dag :banghead:

Ja det var ju det som hände senast, och nu hoppar "andra sidan" av (vice ordförande, kassör, medlemsansvarig och en suppleant) bland annat pga den kuppen vad det verkar. Eller menar du att det har varit likadant tidigare årsmöten? (Försökte hitta lämplig smiley här men kan på allvar inte välja mellan skratt eller förtvivlan...)
 
Collieklubben har i många år haft väldigt långdragna årsmöten. Senaste åren har klyftan mellan bruks och utställning djupnat och den senaste styrelsens ordförande äger inte collie själv utan är invald troligen mest för att lobba fram ett borttagande av mentalindex som infördes nyligen. Senaste årsmötet verkade dessutom flertalet nya medlemmar på plats vara värvade enbart för att byta ut styrelsen mot mer "mentalitetsfientliga" medlemmar. Ordföranden har uttalat att collie minsann inte har mentala problem och en annan ny ledamot skriver på Facebook att mentalfolket är sjuka i huvudet...Vissa medlemmar säger även att en collie med index över 100 är galen och oregerlig.

Inte avundsjuk. Dock oroad över att det inom skk fortfarande finns folk som inte förstår att vanliga människor hellre vill ha en hyfsat orädd hund än en snygg hund.
 
Collieklubben har i många år haft väldigt långdragna årsmöten. Senaste åren har klyftan mellan bruks och utställning djupnat och den senaste styrelsens ordförande äger inte collie själv utan är invald troligen mest för att lobba fram ett borttagande av mentalindex som infördes nyligen. Senaste årsmötet verkade dessutom flertalet nya medlemmar på plats vara värvade enbart för att byta ut styrelsen mot mer "mentalitetsfientliga" medlemmar. Ordföranden har uttalat att collie minsann inte har mentala problem och en annan ny ledamot skriver på Facebook att mentalfolket är sjuka i huvudet...Vissa medlemmar säger även att en collie med index över 100 är galen och oregerlig.

Inte avundsjuk. Dock oroad över att det inom skk fortfarande finns folk som inte förstår att vanliga människor hellre vill ha en hyfsat orädd hund än en snygg hund.

:crazy:

Fyfan vilken sörja.
 
Sörja är rätta ordet. Trots att jag kollar colliegrupper på facebook dagligen och dessutom har en hund från f d vice ordförandens (frus) kennel så är det svårt att hänga med i svängarna.
Gruppen Collieaktuellt är öppen så att man kan läsa i den utan att bli medlem, där brukar det mesta postas.

Jag vet inte om avhoppen kommer leda till någon form av nyval, styrelsen är fortfarande beslutsmässig. Avhoppen beror snarare på att de som valt att avgå anser att styrelsen inte fungerar alls, de orkar inte mer. :(
 
Jag vet inte om avhoppen kommer leda till någon form av nyval, styrelsen är fortfarande beslutsmässig. Avhoppen beror snarare på att de som valt att avgå anser att styrelsen inte fungerar alls, de orkar inte mer. :(

Men är den det? Till antal ja, men vissa poster måste väl vara fyllda? (Kassör och vice ordförande.)

Och varför gjordes inte en misstroendeförklaring istället, det kan man väl göra? Det finns ju konkreta beslut som de tar upp (vilka som skulle representera klubben i mentalitetsgrupperna) att bygga en sådan på - tror jag?
 
Men är den det? Till antal ja, men vissa poster måste väl vara fyllda? (Kassör och vice ordförande.)

Och varför gjordes inte en misstroendeförklaring istället, det kan man väl göra? Det finns ju konkreta beslut som de tar upp (vilka som skulle representera klubben i mentalitetsgrupperna) att bygga en sådan på - tror jag?

Vice ordförande kan man utnämna vilken ledamot som helst till, det är inget beslut som behöver fattas på ett årsmöte. Om det krävs möte för att utse kassör vet jag faktiskt inte.

Det samlades ju in namnunderskrifter från mer än en fjärdedel av medlemmarna som förklarade att förtroende för styrelsen saknades och att man krävde ett nytt möte. Det har visat sig att ordföranden då direkt vände sig till SBK för att fråga om det verkligen behövdes ett nytt möte, SBK sa nej och därför blev det inget nytt möte trots att så stor del av medlemmarna saknar förtroende för styrelsen.
 
Collieklubben har ju varit oenig sen urminnes tider,under tiden jag hade collie,så gick den från utställningsstyrelse till bruks/mental o tillbaka på bara några år.
 
Vice ordförande kan man utnämna vilken ledamot som helst till, det är inget beslut som behöver fattas på ett årsmöte. Om det krävs möte för att utse kassör vet jag faktiskt inte.

Det samlades ju in namnunderskrifter från mer än en fjärdedel av medlemmarna som förklarade att förtroende för styrelsen saknades och att man krävde ett nytt möte. Det har visat sig att ordföranden då direkt vände sig till SBK för att fråga om det verkligen behövdes ett nytt möte, SBK sa nej och därför blev det inget nytt möte trots att så stor del av medlemmarna saknar förtroende för styrelsen.

Fast vad jag förstått så krävdes det mötet på formellt felaktiga grunder? Det går ju (väl) inte att kräva ett nytt möte för att man inte gillar resultatet av det förra, och formulerar man sina krav så så lämnar man ju öppet för att ordföranden (som man vet är på andra sidan i fighten) helt enkelt avslår... Att SBK sa nej är som jag förstår det bara på själva formfrågan, kunde de kräva mötet eller ej.

Nu är ju mycket av vad jag hört information i flera led, så jag är inte alltför säker på att den stämmer, men hade han inte haft rätt att neka ett extra medlemsmöte (vilket var vad som efterfrågades?) så hade väl det avslaget i sig utgjort skäl att kicka honom? Jag vet inte exakt vad som krävs för en misstroendeförklaring mot en styrelse, men jag skulle kunna tänka mig att avslå en begäran från en dryg fjärdedel av medlemmarna (stämmer den siffran, jag har sett knappt 20% annorstädes) utan att ens låtsas lyssna på dem kan vara ett skäl? Styrelsen ska ju företräda klubbens intressen, inte sina egna...
 
Collieklubben har ju varit oenig sen urminnes tider,under tiden jag hade collie,så gick den från utställningsstyrelse till bruks/mental o tillbaka på bara några år.

Jo men det här verkar väl smått extremt ändå? Halva styrelsen hoppar av i gemensam protest?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp