Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?
Ceylon är pappa till min häst! Det är hon på min användarbild.
Hans bild och stam finns på
http://www.allbreedpedigree.com/
Gå också in på google och sök på Ceylon 454 så hittar du många bilder!
Ceylon föddes 1966 hos Britt Loven, visby, och köptes till Flyinge som föl. Han sattes i avel 1969, och ur hans första årgång född 1970 kommer bl a Jana Wannius svårklasshoppare Tredje Mannen. Han togs ur avel 1992 och dog året efter. Ceylons exteriöra utlåtande var: Storlinjerad med naturlig resning och stark överlinje. Stora ledgångar, mycket god skritt. Framåtgripande, flygande trav. Något hjulig bak.
Ceylon var mörkbrun med bläs, vit underläpp och fyra vita fötter. 165 cm.
I aveln lämnade han Cesam 736 (svår derssyr med Ulla Håkanson), Chirlon 870 (exp Holland), Master 850 (svår dressyr med Kyra Kyrklund) och Silvan 581 (exp USA) och 167 stamboksförda ston i stamboken från 1996. Han har avkommor i svår hoppning, dressyr, fälttävlan och körning.
Han var förstås elitpremierad.
Många av Ceylons avkommor har haft mycket humör och varit heta och livliga. Om man tittar i de allra första hingstkatalogerna så står det att man hoppas att han ska föra vidare sin goda hoppförmåga till sina avkommor, men allt eftersom åren går poängteras istället deras gångarter.
Den jävligaste häst jag träffat i hela mitt liv var efter Ceylon! Hon var argsint och samarbetsovillig och attackerade människor
(och ändå köpte jag en halvsyster
). Men jag har också träffat Ceylonhästar med stor utstrålning, bra steg, arbetsvilliga, intelligenta och lättlärda. Dock har flera varit hårda i munnen.
Min egen fröken har ärvt pappas bakbensställ, men också hans goda gångarter med ett plus för skritten och galoppen. Hon är väldigt snabb i sina reaktioner, och kan vara ett riktigt monster. Men hon är snabb i huvudet, lättlärd, vaken och framåt. Jag tycker att hon är roligt just på grund av det!