Combinera vindskydd och utebox

Zeze

Trådstartare
Jag har funderat på att bygga ett vindskydd till lösdrift som man kan göra till 2 uteboxar. Jag tänkte om man bygger ett ordentligt vindskydd som man kan dela av och hänga på dörr vid typ oväder eller sjukdom.

Tänkte att man kan ju kanske göra några hål i väggen där man vill dela av och på något sätt kunna hänga någon form av skiljevägg där. Även typ en ränna ovanför öppningarna så man kan hänga dörren och sedan fästa den i vägen så den inte rör sig så mycket och skramlar.

Skulle veta vad fler tycker om den idén. Har försökt hitta någon som kanske gjort något liknande men har inte hittat något.

Så kom med dina tankar och om du har några förslag på hur man skulle kunna göra det på ett hållbart och smidigt sätt.
 
Jag har funderat på att bygga ett vindskydd till lösdrift som man kan göra till 2 uteboxar. Jag tänkte om man bygger ett ordentligt vindskydd som man kan dela av och hänga på dörr vid typ oväder eller sjukdom.

Tänkte att man kan ju kanske göra några hål i väggen där man vill dela av och på något sätt kunna hänga någon form av skiljevägg där. Även typ en ränna ovanför öppningarna så man kan hänga dörren och sedan fästa den i vägen så den inte rör sig så mycket och skramlar.

Skulle veta vad fler tycker om den idén. Har försökt hitta någon som kanske gjort något liknande men har inte hittat något.

Så kom med dina tankar och om du har några förslag på hur man skulle kunna göra det på ett hållbart och smidigt sätt.

Jag har en lösdrift som är 5x8meter. Inne är den uppdelad i två boxar, där man måste gå igenom den första för att komma in till box nummer två, genom en boxdörr. Den inre boxen är 3x5 och den yttre 5x5. På nätterna står ponnyn i den lilla boxen och hästen i den stora boxen, vilken jag också stänger med en skjutdörr. På morgonen släpper jag ut dem och mockar och under dagen har de tillgång till den stora boxen som lösdrift vid dåligt väder eller på sommaren vid mycket insekter. Jag är jättenöjd över denna lösning eftersom det ger mig möjligheten att anpassa fodergivan nattetid.
 
Senast ändrad:
Har en som är 6x3 meter med en hög skiljevägg i mitten, lätt att hänga på en dörr om man skulle vilja, smidigt!
 
Tänk bara på att om man har hästar som går på lösdrift så är det inte bara att man har en sjukbox att ställa in i. Utan det finns också krav på att den ska gå att värma upp. Vilket det kanske inte gör om man kombinerar sin lösdrift med lite väggar och dörrar bara. Det är bl a till för att det ska kunna gå att ge dropp och att veterinären ska få en rimlig arbetsmiljö även mitt i vintern. Givetvis även för att saker som att kunna hålla en medtagen häst varm m m.
 
En av mina ligghallar kan jag göra om till två stora föl-boxar. Ligghallen i sin helhet är dryga 50kvm och jag har delat i två delar och satt dit dörrar som står öppna hela året förutom när det är dags för föl.
Fungerar så himla bra och jag är supernöjd med detta!

Jag har bara delat ligghallen i två delar och eftersom den från början hade två ingångar har jag bara satt dit två dörrar. Enkelt och har inte varit några problem alls.
 
Vi har satt fast gummimattor på reglar som vi snabbt och lätt kan stänga eller dela av lösdriften med på olika sätt efter behov.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 618
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 627
Senast: Linda_A
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 372
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 748
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp