Comfort food

Madalitso

Trådstartare
Såg en video där de diskuterade beans on toast som den typiska brittiska "comfort food". Detta fick mig att fundera på vad som kan ses som en typisk svensk comfort food? Själv funderade jag på kanske blåbärs- eller nyponsoppa?

Så vad skulle du säga är en typisk svenks comfort food? Och vad är din egna favorit?
 
Såg en video där de diskuterade beans on toast som den typiska brittiska "comfort food". Detta fick mig att fundera på vad som kan ses som en typisk svensk comfort food? Själv funderade jag på kanske blåbärs- eller nyponsoppa?

Så vad skulle du säga är en typisk svenks comfort food? Och vad är din egna favorit?
”Comfort food” är ju oftast mat som inte är så nyttig, så jag skulle inte sätta blåbärs- eller nyponsoppa på den listan. Kanske makaroner och stekt falukorv? Eller makaronipudding!

Edit: Såg att andra redan föreslagit detsamma!
 
Kebabpizza tippar jag skulle vara många svenskars svar på den frågan.

För mig personligen är det hemgjorda köttbullar med sås och lingon 😊
Håller med till 100% om pizzan, och håller personligen med om köttbullarna, men trooor att hemlagade köttbullar kanske är lite för komplicerat och inte riktigt är comfortfood i den betydelse som vita bönor i tomatsås på toast är för britter. Jag tror snarare på en rätt eller mat som en elvaåring lika gärna som en medelålders slänger ihop för att det är enkelt och gjort på lättillgängligt i de flesta svenska hushåll:
Skogaholmslimpa, ost och varm choklad typ.
Findus glasburksoppor/eller Keldas soppor + macka
Risgrynsgrötkorv
Typ.
 
”Comfort food” är ju oftast mat som inte är så nyttig, så jag skulle inte sätta blåbärs- eller nyponsoppa på den listan. Kanske makaroner och stekt falukorv? Eller makaronipudding!

Edit: Såg att andra redan föreslagit detsamma!
Jag tänkte mer comfort food som något snabbt, gott som ger mysig känsla, utan att nyttighetsaspekten spelar in, så för mig passar det in.
En annan sak jag skulle säga är en comfort food för just mig är rågmjölsgröt så kanske är jag som är konstig :D
 
För mig är comfort food mat som liksom är mjuk för själen på något vis. Som gör en lugn och trygg och kanske är förknippad med barndom. I mitt fall är nog spaghetti med köttfärssås den ultimata comfort fooden.
 
Håller med till 100% om pizzan, och håller personligen med om köttbullarna, men trooor att hemlagade köttbullar kanske är lite för komplicerat och inte riktigt är comfortfood i den betydelse som vita bönor i tomatsås på toast är för britter. Jag tror snarare på en rätt eller mat som en elvaåring lika gärna som en medelålders slänger ihop för att det är enkelt och gjort på lättillgängligt i de flesta svenska hushåll:
Skogaholmslimpa, ost och varm choklad typ.
Findus glasburksoppor/eller Keldas soppor + macka
Risgrynsgrötkorv
Typ.
Ja, det kan nog stämma. För mig finns det liksom två olika comfort foods: dels sådana som superenkla, goda, mättande och kanske inte överdrivet nyttiga, och dels sådana som kanske inte är enkla eller "lata" men som likväl får en att känna tröst och trygghet som @nyponros är inne på.

De förstnämnda kallar jag nog oftare för "guilty pleasures" snarare än "comfort foods" (det var ju fasligt vad vi ska slänga oss med engelska termer 🙄), men de kvalar nog in som både och egentligen.
 
Comfort food för mig är mat som alltid går ner. Även om man är ledsen och man har ingen matlust, egentligen skulle man bara vilja äta glass direkt ur paketet som i en amerikansk tv-serie.

Min ultimata Comfort food är vanlig mild indisk hämtmat med naan-bröd.
 
För mig är comfort food mat som är enkel att förbereda, lätt att äta och alltid går att äta även om aptiten i övrigt sviktar av någon anledning. Några av mina comfort foods är sushi, butiksgrillad kyckling/revben, spagetti med krossade tomater och riven ost, stuvade makaroner och hemmagjord potatismos.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 561
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 204
Senast: Okeydokey
·
Kropp & Själ Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp