Comfort food

Visst ar det Amerikanskt och det definieras i Merrian Webster som: "food prepared in a traditional style having a usually nostalgic or sentimental appeal" och begreppet borjade anvandas under 1950 talet.

Comfort food beror pa var man kommer fran, i Sodra USA ar det helt annat an i Norra ... Jag tanker pa en Philly cheese stake sandwich, om man kommer fran det omradet, eller en po'boy med seafood om man kommer fran Louisiana. I Florida ar det nog mest 'gator eller fish om jag ska halla mig till sandwiches.
For mig har i USA ar nog Kottbullar med lingonsylt typisk "comfort food" Eller kanske palt. Jag har aldrig gjort palt, sa den ar ocksa forknippad med min mamma. Bade mycket onyttig och lite vemodig sa dar. :p Och nu langtar jag efter palt.
For min svardotter star nog Mac'n'cheese hogst pa listan av comfort food.
Då förstår jag verkligen vad som menas, sentimental och traditionell mat är trevlig. (Det kanske är brister i min engelska helt enkelt. Dvs de menar betydelsen 1 av comfort främst, medan jag uppfattade det som betydelsen 2 :D)
  1. 1.
    a state of physical ease and freedom from pain or constraint.
    "there is room for four people to travel in comfort"


  2. 2.
    the easing or alleviation of a person's feelings of grief or distress.
    "a few words of comfort"
 
Har funderat och för mig är det förknippat med snabba kolhydrater som ger hjärnan en snabb sockerbelöning. Helst limpmackor eller pasta medan gräddig sås. Jasminris med en gräddig korvstroganoff eller något med mycket ost funkar också.
 
:eek:
Jag tycker nästan allt på den listan är jätteäckligt (även om jag tänker mig veganska varianter) 😅. Fiskbullar trodde jag knappt folk åt längre. Köps såna färdiga eller brukar folk göra egna?
Haha ja jag blir lika förvånad varje gång någon desperat efterlyser något som jag aldrig skulle få för mig att äta - och än mindre sakna! Det brukar vara något liknande Abbas fiskbullar som efterlyses.

För mig är typ 25% av sakerna på den där listan sådant som jag definitivt gillar och kan sakna själv, 25% är mer "tja, det är väl helt okej gott men inget jag skulle köpa/göra" och resterande mest "O_o:yuck:".
Då förstår jag verkligen vad som menas, sentimental och traditionell mat är trevlig. (Det kanske är brister i min engelska helt enkelt. Dvs de menar betydelsen 1 av comfort främst, medan jag uppfattade det som betydelsen 2 :D)
  1. 1.
    a state of physical ease and freedom from pain or constraint.
    "there is room for four people to travel in comfort"


  2. 2.
    the easing or alleviation of a person's feelings of grief or distress.
    "a few words of comfort"
Fast för mig bidrar "comfort food" till båda de där sakerna, kanske till och med mer definition 2 än definition 1. Det ger mig en känsla av trygghet, hemtrevlighet och nostalgi vilket definitivt kan råda bot på diverse negativa känslor såsom sorg eller stress. Men ja, det bidrar ju också till fysiskt välmående (nåja, oftast i alla fall) förstås.
 
"Comfort food" är för mig mat som är som en själslig och kroppslig kram. Ofta mat förknippad med minnen och nostalgi, men det finns undantag. Det behöver inte vara snabblagat, tvärtom är ju en del av känslan att någon har lagt tid och möda och kärlek på att skapa något gott och värmande. Soppor, grytor, gratänger och såsig mat är för mig sånt som känns omhändertagande och kärleksfullt - sån mat som jag blir sugen på på hösten och vintern, eller en dag när regnet öser ner. Min pappas biff stroganoff är ett exempel, eller familjens recept på lasagne.
 
Jag har inte ätit fiskbullar sen tonåren. Mina barn vet nog inte vad det är tror jag! Skulle kunna vara en grej för en mat-challenge typ, men äter folk det på allvar??

Jag åt aldrig fiskbullar som barn, varken hemma eller i skolan. Dock har jag en unge som gillar det :D Således äter vi ibland fiskbullar. Jag föredrar hummersås. Hon föredrar dillsås. Vi serverar kokt potatis till. Har aldrig provat att göra fiskbullarna själv men det kanske är en idé :D
En av mina kollegor, träningsfreak, äter gärna fiskbullar med hummersås som mellanmål. Rakt från burken, utan att värma :rofl:
 
Hjälp vad svårt det var, men stuvade makaroner känns som ett alternativ till svensk comfort food.

Tror ingen nämnt det jag, lätt lyriskt, utnämnde till mitt comfort food en kväll förra vintern; mannagrynsgröt. Gärna med lite, lite sirap ringlad över :p
 
Jag kom på nu att jag har en mycket bra källa att tillgå när det gäller vad som klassas som comfort food av svenskar - nämligen diverse grupper för svenskar i utlandet :D Det här är de vanligaste matvarorna/maträtterna som folk efterlyser och de omnämns ofta som comfort food (har varit mycket prat om det nu under pandemin till exempel, att man vill ha svensk mat för att känna trygghet och nostalgi):

  • Falukorv
  • Snabbmakaroner
  • Kebabpizza
  • Pizzasallad
  • Bearnaisesås
  • Fiskbullar
  • Smörgåstårta
  • Köttbullar
  • Lösgodis
  • Filmjölk
  • Prinsesstårta
  • Hönökaka
  • Blodpudding
  • Lingongrova
  • Hushållsost
  • Kroppkakor
  • Grillchips
  • Ostbågar
  • Kräftor
  • Isterband
  • Marabou
  • Kanelbullar
  • Oboy
  • Ugnspannkaka
  • Ahlgrens bilar
  • Zoegas/Gevalia/annat "svenskt" kaffe
Själv är jag nog mest chockad över hur många som verkar ha en brinnande passion för falukorv, smörgåstårta och fiskbullar - jag tycker alla tre är helt fruktansvärda :laugh: Grillchips har jag heller aldrig fattat grejen med, men det efterlyses med jämna mellanrum.

En gammal lägenhetskamrat till mig fick en gång en annan kille som bodde med oss att frakta en kebabpizza i resväskan från Göteborg till London. Fråga mig inte hur de lyckades, men extasen i hans ögon när han fick äta den var oslagbar.
 
En gammal lägenhetskamrat till mig fick en gång en annan kille som bodde med oss att frakta en kebabpizza i resväskan från Göteborg till London. Fråga mig inte hur de lyckades, men extasen i hans ögon när han fick äta den var oslagbar.
Haha! Min mamma har fraktat hit en semla en gång och en prinsesstårta en annan gång, hon kanske skulle ta kebabpizza som nästa utmaning ;)
 
Har funderat och för mig är det förknippat med snabba kolhydrater som ger hjärnan en snabb sockerbelöning. Helst limpmackor eller pasta medan gräddig sås. Jasminris med en gräddig korvstroganoff eller något med mycket ost funkar också.
Ja! Pasta med gräddig sås var min fösta tanke också!

Något varmt, kaloririkt, "smörigt" (i brist på bättre ord) som mättar och ger energi på enkelt vis.
 
Själva begreppet 'comfort food' kommer väl mer specifikt från södern i USA? Eller har jag fel? Jag tänker genast på friterad kyckling, cornbread, och grits ungefär och kan inte förlika mig med att det skulle finnas svensk comfort food... eller brittisk heller för den delen. Det är så väldigt amerikanskt för mig.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 929
Senast: alazzi
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 531
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 199
Senast: Okeydokey
·
Kropp & Själ Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp