Commander Crowe dopad?

Roquepine

Trådstartare
Ja, så nås vi av det tråkiga beskedet att Fabrice Souloy har beslutat att svenske guldklimpen Commander Crowe skall tävla med LASIX i kroppen när han startar i Breeders Crown på Woodbine i Kanada nu på lördag.

Lasix är dopingklassat i Europa, och jag ställer mej mycket frågande till detta tilltag från tränare Souloys sida. Varför???? Lasix är vätskedrivande och kan även dölja spår av andra dopingmedel. Är det därför man väljer att ta till Lasix nu. Souloy har vid tidigare tillfällen blivit ertappad med dopade hästar och jag kan inte tro annat än att han försöker dölja något annat dopingpreparat genom att ge hästen Lasix nu. Hoppas givetvis att det inte är så.

Kan inte tänka mej att CC behöver Lasix för att prestera (vinna) loppet. Han kan ju trava fort. Det har han redan bevisat via 1.08,9. Det borde räcka även "over there" för att sätta de dopingpumpade amerikanska hästarna på plats. Jag tycker väldigt illa om amerikanskt/kanadensiskt trav så länge det fortsätter att vara tillåtet med doping. Blir så besviken på detta. :devil:

Jag undrar också varför ägaren inte säger ifrån ang Lasix? Hur blir det sedan? Får vi se CC tävla i Sverige eller är han bannad nu för att ha tävlat på Lasix? Jag gillar verkligen CC men mot bakgrunden att Souloy väljer att dopa honom nu gör att jag hoppas att dopingfria Rapide Lebel vinner loppet.

Vad tycker ni andra om det här?
 
Sv: Commander Crowe dopad?

Alltså, hur kan du säga att han startar dopad?? Man kan tycka vad man vill om amerikansk travsport och om Lasix, men dopad är han ju knappast, det är ju godkänt där så så länge han startar på det där är han ju inte dopad, eller hur?

Tränaren har säkert någon anledning till det, springa kan han men det kan nog alla andra i det loppet också. Sedan är inte jag heller för lasix, men man får ju skilja på olika länders regelverk innan man hävdar att hästen springer dopad i ena landet bara för att det inte är godkänt i ens eget land.

Och jo, han får starta i Sverige och Europa igen, det är inte livstids karrens på Lasix...
 
Sv: Commander Crowe dopad?

Jag befinner mej i Sverige och här gäller svenska regler. Mot bakgrund av detta så är Lasix doping! Och som svensk och med svenska ögon sett så blir jag än mer illa berörd när det är en svensk häst som tävlar dopad utomlands.
Det jag vänder mej mot är alltså doping över huvud taget och med Lasix är det lätt att dölja andra dopingpreparat.
Jag tycker att det är oacceptabelt att det är tillåtet i något land öht.
 
Sv: Commander Crowe dopad?

Kanske det, men nu startar hästen i Canada och där gäller andra regler än de svenska och då kan man inte säga att hästen är dopad eftersom den inte är det (förutsatt att den bara tävlar på lasix). Sedan har de säkert koll på vilka (av deras otillåtna) medel det går att dölja med lasix... Hur väl det efterlevs är en annan sak... :grin:

Så vitt jag är påläst om har hästen heller aldrig åkt dit i en dopingkontroll... Man är oskyldig tills det är bevisat skyldig... En häst som startar på lasix i staterna är inte dopad...
 
Sv: Commander Crowe dopad?

Nej det stämmer att Commander Crowe aldrig har ertappats med otillåten substans i kroppen. Det har jag inte sagt eller ens antytt.

Däremot har tränaren F.S.´s hästar ertappats med otillåten substans i kroppen. Inte bara en gång, utan vid flera tillfällen.

Jag hävdar fortfarande att Lasix är doping och borde vara förbjudet även i USA och Kanada!
 
Sv: Commander Crowe dopad?

Borde kanske vara, men är inte... Därför är hästen inte heller dopad om han startar med det på amerikansk mark.
 
Sv: Commander Crowe dopad?

Sa lange man foljer de regler som galler pa banan hasten startar anser jag det inte vara doping. Hur hade det sett ut om de nordamerikanska hastarna kom till sverige och havdade att de skulle fa tavla enligt sina egna regler?

Daremot funderar jag skarpt pa vads hasten har behandlats med mot blodning innan Lasix. Man tar knappast en icke blodande hast och slanger den pa Lasix forsta gangen i ett BC.

Och att det skulle dolja andra preparat tror jag mest ar en myt. Uttorkningen skulle snarare framhava andra substanser da bade blod och urin blir mer koncentrerat.

(Sag forovrigt en bild pa CC i en paddock pa Mohawk nu imorse och han ser ut att trivas fortraffligt!
 
Sv: Commander Crowe dopad?

Nej det stämmer att Commander Crowe aldrig har ertappats med otillåten substans i kroppen. Det har jag inte sagt eller ens antytt.

Däremot har tränaren F.S.´s hästar ertappats med otillåten substans i kroppen. Inte bara en gång, utan vid flera tillfällen.

Jag hävdar fortfarande att Lasix är doping och borde vara förbjudet även i USA och Kanada!

Lasix räknas inte som doping i USA/Canada! Därmed är inte CC dopad!
 
Sv: Commander Crowe dopad?

Han kanske blöder lite gran, det e ju mer hästar än man tror som blöder. Används lasix på rätt sätt så tycker inte jag att det ska bli förbjudet i usa o canada. Arch madness blödde ju i elitloppet, han hade inte kunnat tävla utan det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp