Bukefalos 28 år!

Saeta

Trådstartare
Okej, nu har jag äntligen fått komma igång med medicinering för min ADD. Fick precis ett samtal från min sjuksköterska att jag kan hämta ut recept och börja med medicinen imorgon. Låg dos och jag har tillgång till hennes nr hela tiden om det skulle vara något. Vi kommer följas upp minst en gång/vecka för att se så det går bra med medicineringen. Allt känns bra, men självklart är jag nervös!

Det är alltså Concerta jag kommer börja med. Jag ska ta den på morgonen (passande, jag har faktiskt börjat gå upp kl 7 varje dag...) och effekten sitter alltså i hela dagen för att sen avta till kvällen.

Lite funderingar nu då.
Jag har *peppar peppar* aldrig fått någon biverkning av någon medicin tidigare. Men jag har ställt in mig på det värsta (att spy) för att sen bli positivt överraskad. Men ja, oron för att må illa och spy är stor! Jag är livrädd. Har ju såklart illamåendemedicin, men är ändå rädd.

Hur var det för er när ni började med medicinen? Ja alltså, frågan är ju till er som äter Concerta.

Sen tänkte jag också passa på att fråga hur det är med alkohol. Jag dricker ju väldigt sällan. Några gånger/år, max. Och då dricker jag måttligt. Blir aldrig för full utan lite lullig.
Jag kommer åka bort i slutet av månaden/början på mars. Vi har planerat detta länge och kommer festa en del den helgen. Nu vill ju inte jag att det ska hända något, när jag börjar med min medicin. Därför tänkte jag kolla med er hur ni gör när ni vill dricka. Går det att hoppa över medicinen? Går det att ta medicinen på morgonen, dricka på kvällen för att sen ta medicinen lite senare dagen där på?

Många funderingar... :)
 
Frågorna kring alkohol tycker jag det definitivt är bäst att du tar upp med din sköterska.

Jag tar nu bara korttidsverkande ritalin vid behov, jag kan uppleva lite hjärtklappning, huvudvärk och att jag blir skakig. Har haft lätt illamående nån gång då och då. Inget ohanterbart.

Minns tyvärr inte exakt hur jag upplevde långtidsverkande för det var så många år sen jag provade den, men vet att det störde min sömn och därför bytte jag till korttidsverkande.

Jag är känslig för biverkningar rent allmänt, men för mig har concerta/ritalin varit snällt. Hoppas det går bra för dig. :)
 
Min erfarenhet av concerta är mestadels positiv :) det negativa har varit att den påverkar gärna magen samt att måendet dippar när medicinen går ur kroppen. För mig såpass att jag numera valt vara utan medicin mot min adhd :)

Lycka till, du lär känna wow och aha och halleluja i början när du märker hur livet kan vara (fokus osv).

Ps. Ingen alkohol!
 
Håller med @Mammadutt ang de positiva effekterna. Jösses vilken skillnad på skärpa och fokus! Jag minns fortfarande min första dag med medicinen, en riktigt wow-upplevelse.
 
Det går för de flesta bra att hoppa över medicin de dagar den inte behövs eller om man tex vill dricka alkohol. Prata med din sköterska om det, det är ingen konstig fråga. Hen kommer med största sannolikhet bara uppskatta att du vill sköta din medicinering så bra som möjligt.
 
Jag träffade en som snedtände på kombinationen Concerta och alkohol...Inte så roligt :crazy:
Den förstärker verkan på alkoholen så risken är väl stor att du blir mer än "lite lullig" och att du får i dig betydligt mer alkohol än du klarar av. Att risken för illamående ökar drastiskt behöver jag väl inte skriva egentligen.
Börja inte laborera med att hoppa över doser och/eller dricka alkohol innan du faktiskt vet hur medicinen påverkar dig.
Antingen väntar du med medicin tills du festat klart på din resa, eller så låter du bli alkoholen.
...eller så väljer du att ta riskerna. Det är ju upp till dig.
Lycka till.
 
Jag har ätit Ritalin som innehåller samma verksamma ämne. Jag fick hemsk hjärtklappning när jag skulle sova, hög puls och blodtryck så slutade ta den.
Ska du gå och kolla puls och blodtryck en gång i veckan? Det fick jag göra, tror det är standard i de flesta landsting.
 
@Linda8142
Jajemen det blir kontroller en gång i veckan för att kolla puls och blodtryck. Tydligen extra viktigt då jag äter Levaxin som ligger rätt pressat (vilket också kan ge hjärtklappning). Men det känns bara bra!

@GotAsecret
Ja alltså, inte hade jag tänkt dricka och ta piller samtidigt. Det gör jag ju knappast idag heller. Det är jag alldeles för rädd för med tanke på illamående och sånt tjoffs. Det finns liksom inte i min värld att jag skulle laborera med mediciner och alkohol.
 
Tack för svar alla! Då verkar det som att illamåendet är hanterbart iallafall?
 
@Mammadutt dricker varken kaffe eller energidryck. Men tack för tips! :D energidryck kan jag dricka ytterst ytterst sällan, och då för att det är gott. Blir aldrig pigg av det.

Är så spänd på hur medicinen kommer fungera. Jag HOPPAS verkligen att jag kommer få hjälp att kunna koncentrera mig och fokusera. Nu är det bara några timmar kvar tills första tabletten.
 
Hoppas att det går bra! En biverkning som kan uppstå är ångest.
Kanske ovanligt men kan vara bra att veta..
Många funderingar... :)[/QUOTE]
 
För mig har det inte varit några problem att skippa medicinerna de dagar jag inte behövt eller ska dricka alkohol. Vaknar jag för sent på dagen tar jag den helst inte för då kommer det bli väldigt svårt för mig att sova på kvällen sen.

Men du kommer ju gå in på flera kontroller nu innan det är dags för din resa, kolla med din läkare vad hen säger. Och du har tid på dig att känna in dig lite på medicinen.

Jag kände dock inte av något förrän jag kom upp i typ 54 mg, så det tog ett par veckor för mig.
 
Skönt att det gått bra för dig @pretsco !

Nu har jag tagit första pillret. Är inte 18mg en hög dos? Det känns som det. Jag åt en knäckemacka innan så tabletten får lite sällskap.
Ska väl somna om ett par timmar hade jag tänkt innan jag ska iväg på möte.

Fan, jag är skitnervös!!!
Vill verkligen inte må illa :(
 
Skönt att det gått bra för dig @pretsco !

Nu har jag tagit första pillret. Är inte 18mg en hög dos? Det känns som det. Jag åt en knäckemacka innan så tabletten får lite sällskap.
Ska väl somna om ett par timmar hade jag tänkt innan jag ska iväg på möte.

Fan, jag är skitnervös!!!
Vill verkligen inte må illa :(
Det är den lägsta dosen som finns.
Jag har ätit concerta i många år nu, snart tio tror jag, med uppehåll för graviditet och amning. I dagsläget har jag inga problem att hoppa över en dag ibland. Kan även dricka ett glas vin till maten på kvällen när de börjat gå ur kroppen, verkningstiden är ju tio timmar. Men jag dricker ju sällan för att bli full, och skulle jag göra det så skulle jag inte ta medicin den dagen.
Har aldrig blivit illamående av dem, snarare fått abstinens utan dem, äter 72 mg/dag.
 
Åh tack för ett lugnande svar @Ninnurur :) låter ju superbra att den funkar så bra för dig!

Om man nu får biverkningar - hur lång tid kan det ta då från det att man tagit tabletten?
 
Åh tack för ett lugnande svar @Ninnurur :) låter ju superbra att den funkar så bra för dig!

Om man nu får biverkningar - hur lång tid kan det ta då från det att man tagit tabletten?
Dagar. Det är därför man har en långsam upptrappning och börjar på låg dos. Jag kände inte av den förrän över 50 mg.
 
Min läkare, som är redigt trött på att folk pratar om Concerta som om det vore rena knarket, räknade ut hur mycket just 18 mg Concerta motsvarade en annan vanlig centralstimulantia med ungefär samma effekt som många använder sig av dagligen utan att tänka på det - koffein. Ungefär 2 l Coca-cola eller 4 koppar starkt kaffe ger samma resultat som 18 mg Concerta, så det är inte en särskilt hög dos.

Mina enda biverkningar har varit att jag blir risig i magen, särskilt om jag t ex är förkyld och krasslig på något annat sätt. Men illamående har jag bara känt av om jag av misstag råkat ta medicinen utan något att äta till.
 
@Dentaku Ja det förstår jag, det är ju inget knark. Intressant jämförelse med cola och koffein.

Nu har jag iallafall tagit pillret och hittills känns allt bra. Jag vet inte om jag ens känner av den. Som sagt har jag aldrig fått någon biverkning av tidigare mediciner *peppar peppar* och än så länge verkar det lugnt. Har dock varit full rulle idag med storstäd och hela rubbet, och jag är fortfarande pigg i knoppen. Inte i kroppen dock. Vet inte om det har med medicinen att göra, om det är placebo eller om det bara är en sån dag då jag orkar lite mer ;P
 
Vi har två i familjen som äter Concerta (dock inte jag) och de har inte haft några stora biverkningar. För den ena personen var det lite minskad matlust - inte så bra med tanke på att han redan ser ut som ett skelett... Vi håller efter och nekar aldrig mat oavsett tidpunkt på dygnet. :) Han går i skolan och tar bara medicinen må-fredag, har uppehåll lov och helger - om det inte är något speciellt som händer och vi känner att han behöver lite hjälp med koncentrationen.
Den andra personen har inte känt av någon biverkning alls. Båda två blir tydligt ofokuserade och "flaxiga" om de inte tar sin medicin, så skillnad blir det, och tycker att det är skönt att få hjälp med detta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 537
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
892
Senast: Sassy
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 722
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 061
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp