Connemara + fullblod då??

F

Francess

Någon som känner till den här korsingen? Blir även det bra hoppare? Eller dressyrhästar? Storlek, temperament etc??? Jättenyfiken!!!
 
Beror på vad för stam som finns bakom om man skall kunna förutse åt vilket håll som hästen förhoppningsvis blir.
Storlek och temeprament lika så.

:)
 
Min kusin hade en d-ponny som var korsning just connemara-fullblod. Han var ca 147 cm hög och skimmel. Han var efter fullblodshingsten Carnoustie xx. Kommer inte alls ihåg vem mamman var efter!
Han var en väldigt käck hopphäst, lite tittig ibland men hoppa kunde han om han verkligen ville. Rörde sig bra oxå, dock inte helt lättriden. Lugn och sansad var han när man red ut, kunde inte tro att han var hälften fullblod..
 
Jaså? Intressant! Har du några namn att dela med dig av? *nyf*
 
Hmm... jag har ingen vidare koll på korsningar utan mest bara på rena connemaror.
Har dock hört flera duktiga fälttävlanstränare/ryttare som uttalat sig gott om just den korsningen. :)
 
Min pålle är en sådan korsning. Dock importerad från danmark, så jag har tyvärr ingen stam på honom. Han hoppar väldigt trevligt, men hans gångarter, iaf traven, är väldigt ponnyaktig. Han är 158 cm, och väldigt bra i temperamentet.
Ska försöka lägga ut ett par bilder på honom..
 
min första ponny var den korsningen, imp från irland.
d-ponny, inte värdelns vackraste typ, men söt.
hade inga supergångarter men rörde sig okey.
duktig i hoppning. (som dom flesta irländare).
lite svårt psyke dock.
väldans snäll att pyssla med, rida i paddock/ridhus men väldigt bockig i skogen.
 
tack! han är 158 ungefär. Håller på att sätta igång honom igen efter att han vilat hela sommarn, så formen är ju inte den bästa här direkt.. (korten är tagna igår.)
 
Tyckte han stod uppställd snyggt! Lite rund efter sommaren kanske, men vem är inte det? :D

Återkom gärna med foto när han är i form igen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Avel Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 348
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp