Connemarahingst

Jag tycker att Rolls Royce är Sveriges finaste Connemara hingst. Trots att jag egentligen gillar de gulbruna bäst!
 
Håller med om att RR är hemskt tjusig men ska jag betäcka så blir det med Fendth för han matchar mitt sto bättre.

Bland "andra" hingstar (ej längre i avel) så är min favorit Brantshammar Bell Dara och hans avkommestatistik är inte fy skam. Nu har min mara dubbelt av honom så när det gäller avla så undviker jag snarare hans gener, kan ju bli för mkt av det goda :crazy:
 
Jag gillar också Brantshammar Bell Dara!!
Han är såå snygg och ger väldigt fina avkommor! :)
 
De mest meriterade i dressyr är Juno Rory och Brolötens Grafit i hoppning är det Kamik Breeze. alla dessa har placeringar i de högsta klasserna. Det intressanta är att Kamik Breeze och Grafit har Lambay inver som morfar respektive far och Inver har det absolut högsta procenten avkommor av alla ponnyhingstar (alla raser) som går msv hoppning eller fei dressyr. Det enda dilemmat med Inver är att hans avkommor är lite för tuffa i huvudet men om de blir bra så blir de mycket bra! Tyvärr så har connemaraaveln gått åt fel håll och man satsar nu på tyngre hingstar än vad man gjorde på 80-talet då alla de hästar som är framgångsrika idag blev till. Man måste också se till vad marknaden vill ha och ryttarna idag vill gärna ha connemaran pga deras temperament men de får inte bli för tunga om de ska klara att hålla sin framskjutna position på tävlingsbanan.Att föda upp hästar som ``bara `` blir sällskaps eller promenadhästar är inte mitt mål så jag går nog över till ridponnyavel med connemara som grund då det inte finns tillräckligt bra material inom connemaran längre.
 
Jag tycker mest om Juno Rory =) Han är så läcker O Titta på.. O Hans psyke är underbart.. Man märker knappt att han är hingst.. Förutom om man råkar komma för nära ibland.. Han ska dock vara väldigt jobbig när det verkligen gäller..
 
Tyngre? Tycker det pratas mkt om att de flesta ponnyraser inkl connemara har blivit allt ädlare med åren och snarare "behöver" komma tillbaka till lite mer ursprung?
 
håller med Lil-sis (igen)...
Den gamla grövre connemaran håller på att avlas bort.
Inom hoppningen kanske det krävs lite lättare typer men inom dressyren föredrar i allafall jag den lite maffigare typen. Tycker att de ger ett härligare uttryck och utrstrålar mer. :)
 
Vilka av de connemarahingstar som lever idag anser ni vara typiska av den gamla modellen resp. nya modellen??
 
Gamla - Dale Haze
Nya - Hagens Ryan kanske=)

haha ingen aning... själv?
 
Jag håller med vi måste värna om dom linjerna, annars kommer vi inte ha någon marknad för connemaror som tävlingsponnies, då köper folk hellre ridponnier.... tyvärr.

Mina favoriter är Lambay Inver, vilken härlig hingst!
samt Finney Master. utav dom av lite tyngre modell så är Janus en klar favorit!
Sen finns Brolötens Joop, Juno Rory, Rolls Royce, Dale Haze .....
 
Spinway Corona är för jäkla läcker...
Den snällaste jag vet är Fredriksminde Hazy Chance

Fendth är vacker med!
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 162
Senast: Lea88
·
Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Marvin
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
455
Senast: Robina
·
Avel Hej! Någon annan med en avkomma från fina glamourdale? Hur går det för er? Är ni nöjda? Hur är psyket hos dom? Har själv en 6årig...
Svar
2
· Visningar
1 037
Senast: adrikkens
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp