Connemaratråden

Min fråga är om fyra centimeter spelar så himla stor roll om ponnyn i övrigt är passande för er?

Förmodligen inte! :D

Du har så rätt!

Det verkar dessutom som om ponnyn vi skall titta på är av en grövre modell än den vi har.

Det tar ju lite ryttare också.

Att jag funderat beror på att både jag och äldsta dottern ju är lite längre.

Nåväl. Nu är det bara att vänta in att få titta på hästen.
 
Hej igen allihop! Det var länge sedan jag skrev i tråden, och nu vill jag få lite hjälp av er connemaraexperter!

Vi köpte ju en connemara för exakt två år sedan (idag!) och jag har inte ångrat köpet en endaste gång, inte ens vid några avtrillningar (som vi blivit bjudna på, hela familjen).

Nu är det så att vi är tre barn och en mamma på EN häst. Det räcker inte och jag har efter idogt pratande och resonerande med maken, äntligen - (idag!!) - fått honom att tycka att det kan vara en lämplig idé att skaffa en häst till.

Jag vill givetvis ha en connemara till och den skall helst vara stor ponny. Så, nu har jag hittat en där säljaren säger att han mättes till 144 cm enligt klinik, men hon är säker på att han är 148 efter flera hemmamätningar.

Ponnyn är sju år, och vet inte riktigt när den mättes på klinik, och jag vill ju inte misstro säljaren. I nästa vecka skall vi se ponnyn med egna ögon, men till dess - kära Buke - hjälp mig!

Vad tror ni, kan ponnyn ha vuxit 4 cm? Den är rätt rejäl i modellen.

Spelar det nån roll om den är 144 eller 148?
Om den kan ha växt 4 cm... Ja, eller nej, beror ju på hur gammal den är nu och när den mättes och sådär :)
 
Förmodligen inte! :D

Du har så rätt!

Det verkar dessutom som om ponnyn vi skall titta på är av en grövre modell än den vi har.

Det tar ju lite ryttare också.

Att jag funderat beror på att både jag och äldsta dottern ju är lite längre.

Nåväl. Nu är det bara att vänta in att få titta på hästen.

Titta på ponnyn och fundera på mankhöjden sen :)
Jag känner själv inte så himla stor skillnad på min C-ponny och dotterns B-ponny trots att det skiljer nio centimeter :)
 
Titta på ponnyn och fundera på mankhöjden sen :)
Jag känner själv inte så himla stor skillnad på min C-ponny och dotterns B-ponny trots att det skiljer nio centimeter :)
Du har så rätt, så rätt!

Vi lånar ibland en ridponny som är en liten D-ponny. Han är nättare och smäckrare än vår, men har gångarter som en stor häst. Det ger en helt annan ridkänsla faktiskt!

Så när jag tänker efter, så är det inget att fundera över.:idea:

Nu känns det bara som så lång tid innan vi tittar på honom!

Onsdag, kom hit!:D
 
Ja, så är det absolut!

Den vi har, blev ju mätt som 148 med en hårsmån. Det var tusenlappar i teorin.
Men när jag stod där och mätkvinnorna med bistra miner mätte och mätte och mätte - så insåg jag att det var inget att bry sig om. Vi satsar inte på så stora tävlingar att han skulle matchas för försäljning ändå.

Nu blev han ju mätt som ponny och det är klart att det underlättar vid ev försäljning (eftersom måttet är mycket attraktivt), men det är inte aktuellt att sälja. Jag tänker som så att en stor ponny (eller liten häst), passar våra intressen mer än väl.

Jag skall titta extra noga på storleken på den vi skall titta på, för känns han stor (för stor), så kanske det därmed finns prutmån. Det kan man i så fall utnyttja.

För övrigt är jag deppig. Vår ponny (den vi ju har), har råkat ut för en skada på ett ligament vid kotan och han är halt. :(

Det är sååå tråkigt och jag är riktigt bekymrad. Det verkar ta lång tid att läka.
:(
 
Välkommen Långarnö Vanessa (skimmeln).
Vanessa är 3 år och e: Castle Verdi u: Innellan Alice, ue Oisin. Hon kommer att bli stor som vuxen, växer så det knakar.
Den bruna är Axtorna Wise Melody (2010): e Frederiksminde Hazy Match u: Lady Rosscon ue: I Love You Melody.
 

Bifogade filer

  • DSC_0888.JPG
    DSC_0888.JPG
    137,4 KB · Visningar: 79
Liten uppdatering från oss så här innan jul.
Igår var Vanessa och hälsade på tandläkaren för att ta bort två vargtänder som uppdagades på besiktningen. Hon var riktigt duktig, inga problem att lasta själv både när vi skulle till kliniken och när vi skulle åka hem.
Vargtänderna var de största veterinären någonsin sett, de såg ut som riktiga tänder...
 
Hoppar in i tråden med en lite nördig fråga, hoppas att nån kan svara. :)

Jag gillar spanska hästar, men tycker de är för stora (har en fjordvalack på 147 cm hemma, hiskeligt stor!) och kom då osökt in på mara. Har sett vissa som haft spanska drag, men finns det linjer som det går igen i eller vad ska jag söka efter ifall jag vill köpa ett föl?
 
@Habina
Min förra mara (finns nu som avelssto) blev tagen för PRE, och även hennes mamma (Hagens Teresa). Jag vet inte om det "slår igenom" mer hos vissa härstamningar än andra, det skulle du kunna fråga på ifokus, där hänger det en del rasnördar.

Bild på Gittan (Gräns Birgitta) från sista sommaren innan jag sålde henne. Gittan är något större modell (jag mätte henne till c 150), men hon blev 147 på premieringen. Den hästen kunde sänka ryggen, ja ja det var bara att tacka och ta emot.
 

Bifogade filer

  • DSC_0060.JPG
    DSC_0060.JPG
    372 KB · Visningar: 61
Vår ponny har äntligen blivit friskförklarad efter över ett halvårs mer eller mindre konvalescens med behandlingar m.m.. Räknade ut att han kostat över 40' i veterinärkostnader förra året. Försäkringsbolaget har iaf inte blivit feta på oss i fjol :laugh:. Nu håller vi på och sätter igång honom lite smått men märker att han blir trött väldigt fort. Frågan är om det är för att han har dålig kondition eller om det hänger ihop med anaplasman han hade i somras? Man kan ju läsa på vissa ställen att tröttheten efter anaplasma kan hänga med så länge som ett år eller så.

teddyellenjul2018.jpg
 
Men så tråkigt. :(:cry: Jag beklagar. Du får gärna berätta vad som hänt när/om du orkar. :heart
Tack för omtanken.
Korta versionen är att vår ponny varit halt sedan i juli utan att bli bättre. När vi åkte till Helsingborg för CT-röntgen konstaterades en allvarlig, men liten skada i djupa böjsenan, troligen orsakad av trauma som vrickning.

Så långt ned i hoven är prognosen mycket dålig och veterinären dömde ut honom.

Jag är helt ifrån mig, vår vackra, fina och underbara stora ponny. En bästa vän som jag kommer sakna resten av mitt liv.

:cry:
 
Vår ponny har äntligen blivit friskförklarad efter över ett halvårs mer eller mindre konvalescens med behandlingar m.m.. Räknade ut att han kostat över 40' i veterinärkostnader förra året. Försäkringsbolaget har iaf inte blivit feta på oss i fjol :laugh:. Nu håller vi på och sätter igång honom lite smått men märker att han blir trött väldigt fort. Frågan är om det är för att han har dålig kondition eller om det hänger ihop med anaplasman han hade i somras? Man kan ju läsa på vissa ställen att tröttheten efter anaplasma kan hänga med så länge som ett år eller så.

Visa bifogad fil 23606
Åh vilken fin ponny!
Vad roligt att han är på bättringsvägen!

Hur stor är han?
 
Tack för omtanken.
Korta versionen är att vår ponny varit halt sedan i juli utan att bli bättre. När vi åkte till Helsingborg för CT-röntgen konstaterades en allvarlig, men liten skada i djupa böjsenan, troligen orsakad av trauma som vrickning.

Så långt ned i hoven är prognosen mycket dålig och veterinären dömde ut honom.

Jag är helt ifrån mig, vår vackra, fina och underbara stora ponny. En bästa vän som jag kommer sakna resten av mitt liv.

:cry:

Men så otroligt sorgligt, jag beklagar :(
 
Välkommen Långarnö Vanessa (skimmeln).
Vanessa är 3 år och e: Castle Verdi u: Innellan Alice, ue Oisin. Hon kommer att bli stor som vuxen, växer så det knakar.
Den bruna är Axtorna Wise Melody (2010): e Frederiksminde Hazy Match u: Lady Rosscon ue: I Love You Melody.
Vilken fin stam din bruna ponny har!
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 387
Senast: ameo
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 103
Senast: Sryoqwe
·
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 715
· Visningar
150 692
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp