Connemaratråden

Tog och körde till utställning i lördags. X har inte varit i en transport på nästan exakt två år och vi har sedan dess köpt en ny transport.

X var lite skeptisk till hela idén men gick på när jag tagit fram lina och ”stängt” smitvägen. Sedan var det skitläskigt med kapellet.

Åkte lika fint som förr.

Uppförde sig finfint på plats. Fick raden 78787, hon har oftast fått 8 på typ så det var lite trist. 7 på ben och trav kan jag nog rida bort (instabil bak och markbunden i traven). Hon är ganska trist vid hand men det finns trav i henne :)

F78A3CB2-ED23-4C78-8482-888A845DBE86.jpeg


Om två veckor har jag bokat kurs för AE så måste nog se till att lasta lite så jag kan åka själv...
 
Hos oss går det framåt. Om allt går som det ska så släpps vi ur karantän helgen den 6-7 april. Teddy har fortsatt hållit sig frisk och igår gjorde vi en vet.check (vet. som kom till stallet) som visade på att han är fräsch och fin även om han fortsatt är ganska omusklad och lite småtjock. Inte så konstigt då han i princip vilat sedan i somras och bara ridits väldigt lätt sedan årsskiftet.
Visa bifogad fil 27000

Hur är det med honom och stallkompisarna nu? Har alla återhämtat sig?
 
Hur är det med honom och stallkompisarna nu? Har alla återhämtat sig?

Teddy mår bra. Han blev aldrig sjuk så vi hade tur där. Stallet är friskförklarat och vi öppnade för ca en månad sedan. Ridskolan är inte fullt igång men det är lektioner varje dag. Det är helt på hästarnas villkor så en hel del uteritter osv. istället för att nöta en timme i ridhuset. De hästarna som fick neurologiska symptom är fortfarande inte "friska" så till vida att de är fullt igång eller så men de flesta har fått börja sättas igång lite smått med tömkörning och kortare ridturer (5-10 min) i skritt typ. Det har även varit en del bakslag för dessa där de liksom först blivit bättre men sen sämre igen så vi vet fortfarande inte om alla dessa kommer bli bra eller om de måste tas bort i slutändan, det beror ju på hur det fortsätter utveckla sig.
 
Teddy mår bra. Han blev aldrig sjuk så vi hade tur där. Stallet är friskförklarat och vi öppnade för ca en månad sedan. Ridskolan är inte fullt igång men det är lektioner varje dag. Det är helt på hästarnas villkor så en hel del uteritter osv. istället för att nöta en timme i ridhuset. De hästarna som fick neurologiska symptom är fortfarande inte "friska" så till vida att de är fullt igång eller så men de flesta har fått börja sättas igång lite smått med tömkörning och kortare ridturer (5-10 min) i skritt typ. Det har även varit en del bakslag för dessa där de liksom först blivit bättre men sen sämre igen så vi vet fortfarande inte om alla dessa kommer bli bra eller om de måste tas bort i slutändan, det beror ju på hur det fortsätter utveckla sig.

Jösses vilken efteräkning!

Det är onekligen en tragedi för ert stall, och så många ledsna hästar och ryttare det måste blivit...

Tur att det iaf går åt rätt håll, om än långsamt. Men jag kan bara föreställa mig de ekonomiska känningarna.

Det kan inte vara lätt för verksamheten nu.
 
Jösses vilken efteräkning!

Det är onekligen en tragedi för ert stall, och så många ledsna hästar och ryttare det måste blivit...

Tur att det iaf går åt rätt håll, om än långsamt. Men jag kan bara föreställa mig de ekonomiska känningarna.

Det kan inte vara lätt för verksamheten nu.

Verkligen. Att vi sen fått efterräkningar som att folk ser en som pestsmittad om man kommer till tävling som tävlande för Skånsta ryttare, att ridskolan fått nej från två markägare som de brukar hyra betesmark av eftersom dessa uppenbarligen inte örstår vad ordet friskförklarad betyder och en annan stallägare en bit bort stängt av ridvägen öer sin mark p.g.a samma sak, ja, det är liksom bara lök på laxen på något sätt. :cool:
 
Verkligen. Att vi sen fått efterräkningar som att folk ser en som pestsmittad om man kommer till tävling som tävlande för Skånsta ryttare, att ridskolan fått nej från två markägare som de brukar hyra betesmark av eftersom dessa uppenbarligen inte örstår vad ordet friskförklarad betyder och en annan stallägare en bit bort stängt av ridvägen öer sin mark p.g.a samma sak, ja, det är liksom bara lök på laxen på något sätt. :cool:
Men så korkat. :mad:
 
Har varit lite fundersam över ena bakbenet så nu när Evidensia i Gävle hade halva priset på vet-check lastade jag pålle och körde dit. Vet ser samma rörelsestörning som jag gör men hon är ren på böjprov och känns ”bra” vid palpation. Troligen är hon mest omusklad så nu får jag nog lov att ta tag i igångsättningen.
 
Livet är som det är och idag gick hon igenom en till veterinärbesiktning och X kommer bli ridskoleponny. Exakt var återkommer jag till.

Det känns konstigt men bra.
 
Livet är som det är och idag gick hon igenom en till veterinärbesiktning och X kommer bli ridskoleponny. Exakt var återkommer jag till.

Det känns konstigt men bra.

Ibland är det ju så att livet kommer emellan våra planer. X kommer att få det bra, det är jag övertygad om.
Men du behåller shettisarna?
 
Nu är Melody anmäld till utställning och ridklass i Avesta den 5 oktober. Det blir ett bra bortaträningstilfälle och man kan träna på ett okomplicerat tävlingsmoment (ridklassen) på bortaplan. Det ska bli spännande.
Hoppas det är fler connemaror som anmäler sig.

Igår tömkörde jag Vanessa. Röstkommando börjar sitta och det ser riktigt bra ut emellanåt med tanke på utbildningsgrad.

35792
 
Igår drog höstens hoppträningar igång och det blev första hoppträningen för dottern och Teddy å länge. Det har ju inte blivit något på över ett år eftersom Teddy var konvalecent mellan juni och december förra året och sen fick vi EHV-1 i stallet.
Busig ponny som drog några bockserier av ren glädje. Imponerad över dottern som sitter kvar 😁

 
Igår drog höstens hoppträningar igång och det blev första hoppträningen för dottern och Teddy å länge. Det har ju inte blivit något på över ett år eftersom Teddy var konvalecent mellan juni och december förra året och sen fick vi EHV-1 i stallet.
Busig ponny som drog några bockserier av ren glädje. Imponerad över dottern som sitter kvar 😁

Vad duktig hon är! Det var några kickar och bocksprång som säkert hade skickat av någon ryttare med lite sämre balans.

Vad härligt att ni är igång igen. Ett helt år utan egentlig ridning tär så klart på tålamodet...
 
Vad duktig hon är! Det var några kickar och bocksprång som säkert hade skickat av någon ryttare med lite sämre balans.

Vad härligt att ni är igång igen. Ett helt år utan egentlig ridning tär så klart på tålamodet...

Ja, första halvåret åkte hon ju av några gånger när han brallade så där men nu har hon dels blivit en decimeter längre och dessutom känner hon ju hästen nu och vet vad han kan hitta på och är inte rädd för hans nycker. Det lustiga är att han brallar bara när det är gruppträning för en tränare, aldrig annars. Tror det är för att han blir så taggad då när han ser de andra hoppa. Han älskar verkligen att hoppa den lilla ponnyplutten :)
 
Ja, första halvåret åkte hon ju av några gånger när han brallade så där men nu har hon dels blivit en decimeter längre och dessutom känner hon ju hästen nu och vet vad han kan hitta på och är inte rädd för hans nycker. Det lustiga är att han brallar bara när det är gruppträning för en tränare, aldrig annars. Tror det är för att han blir så taggad då när han ser de andra hoppa. Han älskar verkligen att hoppa den lilla ponnyplutten :)
Så roligt! Hoppglädje hos hästen kan inte underskattas!

Sedan kan brallningarna gärna vara lagom milda så man sitter kvar.

Lustigt att han är på ett sätt i grupp och ett annat vid enskild hoppning.

Min lilla storhäst blir väldigt pigg när hon har väntat på sin tur. Är det bara mer "strömhopp" så blir hon mer hanterlig. Hon brallar iofs inte, men tar tag i bettet och rusar gärna, om hon får chansen. Hoppglädjen hos henne har (farten till trots) gett mig självförtroende- nu när jag kommit igång att hoppa som vuxen. Det är så kul!

Er ponny är verkligen jättefin! Skall ni tävla? Rider du honom någon gång också?
 
Förrsten, glömde berätta att vi var och slutmätte ponnyplutt för några veckor sedan och numera är han officiellt ponny då han blev inmätt till 148 cm :)
Åh så bra! Tog det lång tid eller mätte de bara och så var det klart?

Jag funderar på att mäta vår övervuxna connemara, men tvekar lite.

Hon är enligt tumstock och "hemmamätning" ca 154 cm med skor. Någon gång får jag henne till strax över152 cm.

Vem vet om hon trots allt, med proffsmätning blir mätt till 148 cm?

Vår andra ponny är slutmätt och är 148 cm. Han är rejäl och upplevs inte nämnvärt mindre än stoet att rida, men hon känns högre när vi rider bredvid varandra.

Nåväl, hon är sex år och jag kommer, om jag tävlar, delta som storhäst.

Så kanske är det bättre att avvakta tills hon fyllt åtta?

Det är egentligen en onödig kostnad just nu.
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 392
Senast: ameo
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 111
Senast: Sryoqwe
·
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 715
· Visningar
150 780
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp