Övr.Allmänt Copyright

Seabaz

Trådstartare
Utan att ha frågat fotografen eller publiceraren;

Om jag tar ett foto från en hemsida, tex en nyhets-site som tex BBC, sparar på datorn och skriver ut och hänger upp på min vägg, är det lagligt?

Om jag tar samma foto och skickar till ett företag som skriver ut det åt mig, mot betalning, för att deras skrivare är bättre än min, och skickar tillbaka till mig för att hänga upp som tavla på väggen. Är det lagligt?

Om jag tar ett foto från en hemsida, tex en nyhets-site som tex BBC, sparar på datorn och skriver ut och hänger upp på min vägg, är det lagligt?

Om jag tar samma foto och skickar till ett företag som skriver ut det åt mig, mot betalning, för att deras skrivare är bättre än min, och skickar tillbaka till mig för att hänga upp som tavla på väggen. Är det lagligt?
Jag undrar samma sak! I mitt fall hade jag mer än gärna betalt för bilden men jag kan inte hitta någonstans på nätet som säljer den.

Nej, det är inte lagligt.

Däremot är det lagligt att exempelvis ta en bild från en tryckt tidning du har i huset och duplicera den via print. Så länge du själv förfogar över kopian för privat bruk och den inte lämnar din ägo.

Nej, det är inte lagligt.

Däremot är det lagligt att exempelvis ta en bild från en tryckt tidning du har i huset och duplicera den via print. Så länge du själv förfogar över kopian för privat bruk och den inte lämnar din ägo.
I mitt fall är bilden från en tidning som publicerades för många år sen. Går högst troligt inte att få tag på längre :(

Hörde dessutom nyligen i ett reportage att minst en stor nyhetsbyrå börjat jaga bloggare och andra på nätet med ganska stora krav för bilder som publicerats för 10 år sedan.

I mitt fall är bilden från en tidning som publicerades för många år sen. Går högst troligt inte att få tag på längre :(
Om bilden är under copyright, behöver du ha skaffat dig rätt till användning av bilden på något sätt för att få duplicera den för eget bruk. (Men jag är inte jurist och vet inte vad skillnaden egentligen är mellan att köpa en tryckt tidning eller att köpa en artikel på nätet -men misstänker att det handlar om att man transformerar verket från digitalt till analogt utan tillstånd.)

Sen, när man går den vägen, från digital bild till tavla i sitt eget hem, är risken att råka illa ut nästan exakt noll.

Seabaz

Trådstartare
Kom på en fråga till, om jag nu skulle skicka sagda bild till ett onlineföretag som printar ut det på fotopapper åt mig, även om de misstänker att bilden är stulen, begår dom brott då om dom printar bilden, åt mig mot betalning

Ja du får lov att spara ner en bild på din dator och skriva ut den i enstaka exemplar på din skrivare för eget bruk.
Däremot blir jag lite fundersam hur det fungerar för företaget som skriver ut bilden. Det är ju inte företaget som beställt utskriften men å andra sidan gör de en ekonomisk vinst på att printa bilden. Men frågan är om man kan begära att att företag som printer ut bilder måste hålla koll på att alla beställda bilder skrivs ut enligt upphovsrätten.
Tänker att det måste nästan vara beställaren av bilden som är den juridiskt ansvarige för att upphovsrätten följs. I så fall borde det vara okej att för enskilt bruk beställa enstaka bilder utan att företaget du beställer hos gör något felaktigt. Men jag är inte säker.