Bukefalos 28 år!

Corlensky G kastrerad

Aladdin

Trådstartare
Corlensky G är kastrerad och såld till USA så nu är jag på dåligt humör. Hade bestämt att betäcka min blivande 3-åring med honom. Har väntat i 6 år på att använda honom. Betäckte 3-åringens mamma med honom 2007 men hon tog sig aldrig, till slut fick stoet äntligen ett stoföl 2010 och till våren ska hon betäckas men uppenbarligen med någon annan. Skit. :cry:
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Väldigt tråkigt med en så fin hingst. Men det lär väl finnas en hel del fryst kvar på honom och med tanke på hans riktigt fina spermakvalité är det en hingst som jag tror man vågar sig på även fryst:).
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Trist, hade gärna använt honom på någon av mina, men det måste finnas fryst?
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Ush vad ledsamt... Jag hade hoppats på att kunna använda honom nästa år med fast på det andra stoet :cry:

Jag har med väntat länge på att kunna använda honom, första försöket blev inte bra (avlivad unge) så nu hoppas jag på en frisk fölunge nästa år... Fryst är nog inte att tänka på med detta stoet tyvärr, jag hade gärna annars försökt igen... :cry:
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Neeej :( Då känns det plötsligt som att jag nästan måste ta honom på fryst till mitt sto en gång till... Brukar fryst vara mycket dyrare?
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Ja du fick väl en jättefin avkomma, eller hur? Hur går det med den?

Jättetrist, jag har sett så otroligt många fina efter Corlensky men förhoppningsvis har dom samlat rätt mycket.
 
Sv: Corlensky G kastrerad

jättetråkigt att han är kastrerad och såld :( har två fina avkommor efter honom, ston båda två (f-07 ue Magritte och f-12 ue Contender). Hade lite funderingar på att ta honom till mitt sto f-10 e Canturano-Contender nästa år, men jag vet inte riktigt om jag vågar mig på fryst på ett 3-års sto :crazy: har gjort det en gång och aldrig mer sa jag då.. :angel:
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Ja du fick väl en jättefin avkomma, eller hur? Hur går det med den?

Jättetrist, jag har sett så otroligt många fina efter Corlensky men förhoppningsvis har dom samlat rätt mycket.

Ja det var verkligen trist att höra! Hoppas som sagt de samlat mkt... Hade egentligen planerat att försöka låna ut avelsstoet nästa säsong men blir ju lite kluven nu....

Jo jag har en fin avkomma som jag är supernöjd med, därav känns det extra trist. Hon debuterade 130 för ett par veckor sedan och var felfri så hon sköter sig:laugh: Men jag väntar ett helsyskon till henne nu till våren, dock lutar det åt att sälja den som föunge då det blir lite för många hästar att hinna med samtidigt som jag studerar.
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Väldigt tråkigt med en så fin hingst. Men det lär väl finnas en hel del fryst kvar på honom och med tanke på hans riktigt fina spermakvalité är det en hingst som jag tror man vågar sig på även fryst:).

Jag är inte insatt - men jag tänkte precis tvärt om när jag läste artikeln.

"Corlensky G godkändes i Sverige som 3-åring 2006, efter att Oldenburg premierat hingsten 2005. Då användes han till 257 ston, vilket resulterade i 160 svenskfödda avkommor 2007. 2007 fick han värdebokstav AB, med godkännande fram till 2012. Under förra säsongen betäcktes 125 ston, med 41 registrerade föl födda 2012."

33% födda föl 2012. Det är väl verkligen inte bra? :confused:
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Fast alla föl födda 2012 är kanske inte registrerade än?
iår har han 86% dräktighet enl. språngrulla.

Vid vidare koll på blup

160 födda av 257 betäckta ston 2007
37 födda av 73 betäckta 2008
3 av 3 2009
2 av 3 2010
13 av 26 2011
41 av 125 2012 (registrerat än så länge, kan hända att det tillkommer sådana som ej är registrerade än)

Så jättebra kvalite på sperman har han nog inte haft tidigare, men iår var det ju iaf lite bättre procent.
 
Senast ändrad:
Sv: Corlensky G kastrerad

Fast alla föl födda 2012 är kanske inte registrerade än?
iår har han 86% dräktighet enl. språngrulla.

Vid vidare koll på blup

160 födda av 257 betäckta ston 2007
37 födda av 73 betäckta 2008
3 av 3 2009
2 av 3 2010
13 av 26 2011
41 av 125 2012 (registrerat än så länge, kan hända att det tillkommer sådana som ej är registrerade än)

Så jättebra kvalite på sperman har han nog inte haft tidigare, men iår var det ju iaf lite bättre procent.

Och så får man räkna bort dom som är reggade i tex Oldenburg.:idea:
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Sperman vi använt efter honom har alla gånger varit jättebra och stoet har tagit sig på första försöket. Andra ston på samma station har fått byta till just Corlensky då de inte tagit sig med andra hingstar, just för han haft så fin kvalitet och de velat få dräktigt.
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Registrerade föl i ASVH och födda föl är ju två olika saker. Det kan finnas föl som inte är registrerade överhuvudtaget eller registrerade i annan stambok.

Det kan också vara dödfödda föl etc, som inte har med hingstens spermakvalitet att göra.

(Jag har dock noll koll på Corlensky G:s kvalitet.)
 
Sv: Corlensky G kastrerad

Håller med, jag använde honom till 2 ston förra året, det resulterade i 2 reabsorberingar för det ena stoet och ett fullgånget, men missbildat föl på det andra stoet. Men de tog sig direkt.
Seminvet sa med att han hade mkt bra sperma:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 287
Senast: EmmaW
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 188
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 089
Senast: Magiana
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 242
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp