Corneadystrofi

T

Tippan

Hittade en hund som hade som diagnos på ögonen: corneadystrofi

Vad 17 år det?
 
Sv: Corneadystrofi

Är också nyfiken. Det har väl med ögon att göra i alla fall, men vad? :confused:
 
Sv: Corneadystrofi

Måste ju varit nått de sett vid ögonspegling som jag fattar det iaf...
 
Sv: Corneadystrofi

Har sökt nu på internet, men hittar ingenting som förklarar vad det innebär.

Peeeter....... hallå!!!!!! :) :angel:
 
Sv: Corneadystrofi

Hittade lite info om det... den är dock på engelska :) corneal dystrophy

Vet dock inte om d är på människa eller hund dom syftade på, på den sidan :crazy: men sååå stora skillnader kan d väl inte va? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Corneadystrofi

Låter inte så himla trevligt... Undra om det är ärftligt?
 
Gammal tråd men lite felaktig i som jag hoppas kunna ge lite vetskap i för framtida Google sökningar eftersom tråden kom upp fort :-)
Cornedystrofin handlar mer om näring och värden i kroppen. För högt kolesterolvärde bildar fett som lägger sig i hornhinnan= cornedystrofi. Med rätt mat och behandling kan det försvinna alltså.
Ang ärftlighet så vet man inte, det är vanligare hos vissa raser men kan påverka alla. Frågan blir då om det finns en underliggande ärftlighet som påverkar kroppens upptagning av kolesterol som i sin tur ger detta. Personligen tror jag att det ligger hos vissa rasers förmåga att ta hand om detta och därmed också vanligare hos vissa hundraser.
Summa summarum så tråkigt om TS avstod från en hund enbart pga detta.. 14 år senare haha!
rekommenderar att läsa: https://stinas.wordpress.com/2010/04/13/corneadystrofi-hinna-pa-hundogat/
 
Gammal tråd men lite felaktig i som jag hoppas kunna ge lite vetskap i för framtida Google sökningar eftersom tråden kom upp fort :-)
Cornedystrofin handlar mer om näring och värden i kroppen. För högt kolesterolvärde bildar fett som lägger sig i hornhinnan= cornedystrofi. Med rätt mat och behandling kan det försvinna alltså.
Ang ärftlighet så vet man inte, det är vanligare hos vissa raser men kan påverka alla. Frågan blir då om det finns en underliggande ärftlighet som påverkar kroppens upptagning av kolesterol som i sin tur ger detta. Personligen tror jag att det ligger hos vissa rasers förmåga att ta hand om detta och därmed också vanligare hos vissa hundraser.
Summa summarum så tråkigt om TS avstod från en hund enbart pga detta.. 14 år senare haha!
rekommenderar att läsa: https://stinas.wordpress.com/2010/04/13/corneadystrofi-hinna-pa-hundogat/

Nej Cornea dystrofi har inte alls med förhöjda blodfetter eller hundens kost att göra.
Det uppkommer spontant eller pga ärftlighet.
En blogg är kanske inte heller det bästa att länka till i frågan.
 
Fantastisk entré med dunder o brak i sitt första o enda inlägg.:yuck:
Skribentens egen blogg dessutom.
Nej Cornea dystrofi har inte alls med förhöjda blodfetter eller hundens kost att göra.
Det uppkommer spontant eller pga ärftlighet.
En blogg är kanske inte heller det bästa att länka till i frågan.
Inte inloggad så ofta heller :-)
Skribentens egna, alltså min menar du? nej det är det inte tyckte bloggen gav en enkel pedagogisk förklaring.
Visa gärna vart de står det ni är ute efter?
Som jag har förstått det hela kan man inte konstatera ärftlighet men man misstänker. Att de kommer spontant, men de jag har lärt mig är att med kost och behandling kan det förbättras och i vissa fall försvinna. Har en hund med det vet även dem som fått bort det helt :up:
Tråkigt när man får se inlägg där man hoppar på direkt med en nedvärderande attityd, men de får man väl vara beredd på idag
 
Inte inloggad så ofta heller :-)
Skribentens egna, alltså min menar du? nej det är det inte tyckte bloggen gav en enkel pedagogisk förklaring.
Visa gärna vart de står det ni är ute efter?
Som jag har förstått det hela kan man inte konstatera ärftlighet men man misstänker. Att de kommer spontant, men de jag har lärt mig är att med kost och behandling kan det förbättras och i vissa fall försvinna. Har en hund med det vet även dem som fått bort det helt :up:
Tråkigt när man får se inlägg där man hoppar på direkt med en nedvärderande attityd, men de får man väl vara beredd på idag

Nu vet inte jag vad du har för medicinsk utbildning men för mig slår en veterinärs svar högst. :)
 
Nu vet inte jag vad du har för medicinsk utbildning men för mig slår en veterinärs svar högst. :)
Ja orden "lärt mig" va nog missvisande, har som sagt hund med detta så självklart är de veterinären som säger detta och som jag sedan har kollat vidare inom.
Om ni vet något som inte jag vet så visa gärna vart jag kan se det. Nu var det ett tag sedan jag kollade men då var det inte konstaterat ärftligt. Jag vet som sagt hundar som blivit bra därav min åsikt i de hela
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: cewe
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 790
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 058
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Någon här som fått stämningsstabiliserande läkemedel utskrivet utan diagnos eller i väntan på utredning? Vad fick ni utskrivet och för...
2
Svar
30
· Visningar
1 252
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp