Cornetto 1020 -avkommor

C

Carrielaine

Är det nån som har avkommor efter Cornetto. Temperament storlek övrig stam.
Får föl iår efter cornetto. Stoet är Nebraska- Furidant.
Hoppas på ett trevligt föl med goda hoppanlag. Men det är ju lite svårt att veta. Dessutom är det dåligt med avkommor med samma stam som mitt får. Är det nån som har sto / föl med liknande stam får ni gärna höra av er. Eller om nå¨n har hbl uppfött hos Carl o Birgitta Cramér på Gotland.
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Min första tanke när jag läste stmmen på stoet var att det MÅSTE vara en gotlandshäst :D
Ring och prata med Birgitta själv, hon är världens goaste tant och skulle säkert bara bli glad om du hörde av dig! Om inte annat kan du säkerligen få höra en del om stostammen.
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Nelle skrev:
Min första tanke när jag läste stmmen på stoet var att det MÅSTE vara en gotlandshäst :D
Ring och prata med Birgitta själv, hon är världens goaste tant och skulle säkert bara bli glad om du hörde av dig! Om inte annat kan du säkerligen få höra en del om stostammen.

Vi har redan mejl-kontakt. Hon verkar himla trevlig.
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Mitt sto ska också få föl efter Cornetto i år;) Jag har "forskat" lite om avkommorna och sett en hel del bilder. Det jag har fått ut gemensamt över lag ifrån dem är att de blir rätt stora och åt det lite maffigare hållet, högresta och eleganta. Alla jag har sett har varit bruna i färgen även om mamman har varit svart, och nästan alla har mkt vita tecken. Ang. temepramentet så har jag förstått att de är ganska livliga. De brukar ha helt ok gång.

Det här är vad jag fått fram över lag, på det 10-15 tal ungar jag sett. Men sen så varierar det väl en hel del beroende på stoet. Hoppningen vet jag inte så mkt om hur den nederver sig i Sverige då avkommorna är unga, men på Eklundas hemsida har jag sett nåra stycken löshoppa.

/Maria
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

147:confused: :eek:

Hur stor var mamman? Hände det nått speciellt vid födseln, tvillingar? Visst kan en hingst ge avkommor i alla storlekar men Cornetto är känd för att ge storst så jag blev förvånad. Hur hoppar din då? Behåller den ponnymåttet? Är du nöjd? Berätta allt!
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Mamman är 158 cm i mkh, finns inget mindre bakom i släkten heller..

Inget speciellt vid födseln och såg inte speciellt liten ut som nyfödd heller.. ingen tvilling dräktighet.

Vi sålde honom redan som föl till tävlingsryttare som vill ha honom till hoppning.. nu passar han ju dock inte tjejen (178 cm lång), vi vet heller inte hur man gör med 3 års test och så vidare.. går man på 3 års testet för ponny eller häst?

Han ser inte ut att växa så mycket mer dock.. Ska tillägga att han är 147 cm i mkh med skor på runt om. :o

Han hoppar otroligt bra och är en riktig liten gummiboll.. men vi får se vad framtiden utvisar :angel:
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Då låter det ju som ett kanonämne till någon ponnyryttare!

Jag hoppas på att min fölis ska hamna runt 170cm. Stoet är 167-68 nånstans...
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Ja varför inte :angel:
Men det var ju inte riktigt det vi tänkt från början :crazy:
Men man får hålla tummarna att han förblir ponny så han inte växer ett par centimeter till.. risken är ju övervägande stor
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Nej jag förstår att det verkligen inte är vad ni tänkt från början. Konstigt att han blev så liten, jag sitter o klurar på hur det kan komma sig:eek:

Men om han ska säljas på nytt lär ni ju få bra mycket mer pengar för honom i ponnyvärlden än en alldeles för liten tävlingshäst.
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Tuffa hästar som föl/unghästar, sen tror jag nog att om man bara får ordning på dem så blir de säkert bra. Har sett 2 st hingstavkommor som båda var rejält "bråkiga".

Men de verkar ha bra galopp och så!
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Jaha var det så du menade.. trodde du menade att han var född 04.. min tabbe :angel:

Japps han är registrerad som halvblod.
Startar han alltså 3 års testet som bland dom stora halvbloden då trots att han är av ponny storlek? :confused:
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Var på eklunda och kollade läget samt tittade på hingsten innan jag bestämde mej. Mitt sto är relativt litet (161) och jag hoppas på en större. Dom hade ett tvåårssto på Eklunda förra våren som var 172 i mkh redan! Fast mamman var stor åxå. Dom avkommor dom hade verkade rejäla o alla hade vita tecken, faktiskt flera med bläs o 4 vita.
Var du åxå på Eklunda? När fölar ditt sto? Var kommer ni ifrån? Vilken stam har stoet? Kul med nån annan som får föl som man kanske kan ha lite kontakt med o jämföra:)

Går bra att mejla. stumpan98@hotmail.com
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Fin pålle! Ser trevlig ut. Skumt att han blev så liten. Bara att hålla tummarna för att han förblir ponny!
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Vad jag har hört så verkar det som att han ger både väldigt stort och väldigt litet. Jag vet två tvååringar efter honom och den ena är 1.52 och den andra 1.67. Har också hört om några äldre som är små, knappt 1.60.
 
Sv: Cornetto 1020 -avkommor

Det skulle vara jättekul o hålla kontakten o jämföra!

Jag hade inte sett Cornetto live innan men åkte o seminerade på Eklunda så jag såg honom då. Såg även några föl där efter honom som är fina.

Det blir första fölet efter mitt sto, hon tog sig med honom på andra försöket. Hon är född -99 efter Lasandos-Felix-RobinZ. Hon är ca 1.68 hög o jag hoppas att avkomman hamnar därnånstans, runt 1.70.

Jag hoppas att fölet bibehåller samma fina typ som mitt sto, jag haar hört att Cornetto ger tilltalande avkommor så vi får väl hoppas!!

Någon skrev att avkommorna blir svåra vilket jag verkligen inte hoppas:crazy: Mitt sto var ganska tuff som unghäst o när jag valde Cornetto hade jag fått uppgiften att han inte gav tuffa, men jag har hört av flera att de blir väldigft livliga nu, så det återstår väl o se. Mitt sto fölar i maj.

Jag mailar dej nån dag!!
 
Är det nån som har avkommor efter Cornetto. Temperament storlek övrig stam.
Får föl iår efter cornetto. Stoet är Nebraska- Furidant.
Hoppas på ett trevligt föl med goda hoppanlag. Men det är ju lite svårt att veta. Dessutom är det dåligt med avkommor med samma stam som mitt får. Är det nån som har sto / föl med liknande stam får ni gärna höra av er. Eller om nå¨n har hbl uppfött hos Carl o Birgitta Cramér på Gotland.
Hysteriskt gammal tråd som nu hittades av en slump.
Jag bodde granne med Cramér för väldigt många år sedan. Hjälpte dem med några av deras sista halvblod och köpte sedan två av dem (mor och son). Hade en egen uppfödning kvar, undan stoet, i många år. Togs bort 2018...
Mitt 'gammelsto' var e. Nebraska.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 081
Senast: pastejja
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp