Corona, förkylning, vanlig feber, lite allmän nedsathett?

Halloj, en liten uppdatering här,
Jag är inne på dag 20 med feber, hosta, andningsproblem, huvudvärk och trötthet. Dock får jag andningen under kontroll nu när jag fått en ny medicin och att den kombinationen hjälper så att jag när jag tar akutmedicinen så får känner jag av en märkbar skillnad som gör det så pass bra att jag kan andas helt ok och till och med som vanligt i dom bästa stunderna. Får ta den ett par gånger per dag för att effekten avtar men jag är så glad att ha fått något som hjälper mig.

Febern försvinner inte, den är som den är. Jag är fortfarande så sjukt, sjukt trött. Inte så konstigt kanske med 3 veckors sjukdom och feber. Den första tiden orkade jag sitta upp i soffan. Nu ligger jag ner nästan hela dagarna. Ligger till och med ner och äter. Försöker sitta upp lite ibland för lunginflammationens skull men det är jobbigt.

Tror jag kommer vara trött ett tag även när febern är borta, min fysioterapeut sa att jag kanske kommer vara nedsatt 2 veckor efter att jag blivit frisk. Men hoppas kunna komma igång med hundarna så fort som möjligt för jag ska ju börja träna rally med unghunden i mitten av april.

Just nu är jag som tur är inte i ett läge att jag behöver söka vård utan nu är det bara att ha tålamod, vila och ge det tid. Det kan ju ta 3-6 veckor att bli frisk i värsta fall har jag läst på Folkhälsomyndigheten och 1177 men hoppas definitivt inte att det blir så pass långdraget, dom 3 veckor det gått nu har varit en pärs så lika länge till har jag inte minsta lust med.

Är trött på att vila men orkar ju inget annat. Och trött på att vara isolerad. Mamma ska lämna av mina hundar till mig i några timmar så jag har dom som sällskap en stund. Skulle vilja träna lite med unghunden om jag orkar.
 
Halloj, en liten uppdatering här,
Jag är inne på dag 20 med feber, hosta, andningsproblem, huvudvärk och trötthet. Dock får jag andningen under kontroll nu när jag fått en ny medicin och att den kombinationen hjälper så att jag när jag tar akutmedicinen så får känner jag av en märkbar skillnad som gör det så pass bra att jag kan andas helt ok och till och med som vanligt i dom bästa stunderna. Får ta den ett par gånger per dag för att effekten avtar men jag är så glad att ha fått något som hjälper mig.

Febern försvinner inte, den är som den är. Jag är fortfarande så sjukt, sjukt trött. Inte så konstigt kanske med 3 veckors sjukdom och feber. Den första tiden orkade jag sitta upp i soffan. Nu ligger jag ner nästan hela dagarna. Ligger till och med ner och äter. Försöker sitta upp lite ibland för lunginflammationens skull men det är jobbigt.

Tror jag kommer vara trött ett tag även när febern är borta, min fysioterapeut sa att jag kanske kommer vara nedsatt 2 veckor efter att jag blivit frisk. Men hoppas kunna komma igång med hundarna så fort som möjligt för jag ska ju börja träna rally med unghunden i mitten av april.

Just nu är jag som tur är inte i ett läge att jag behöver söka vård utan nu är det bara att ha tålamod, vila och ge det tid. Det kan ju ta 3-6 veckor att bli frisk i värsta fall har jag läst på Folkhälsomyndigheten och 1177 men hoppas definitivt inte att det blir så pass långdraget, dom 3 veckor det gått nu har varit en pärs så lika länge till har jag inte minsta lust med.

Är trött på att vila men orkar ju inget annat. Och trött på att vara isolerad. Mamma ska lämna av mina hundar till mig i några timmar så jag har dom som sällskap en stund. Skulle vilja träna lite med unghunden om jag orkar.
Skönt att läsa att du mår bättre!
 
Halloj, en liten uppdatering här,
Jag är inne på dag 20 med feber, hosta, andningsproblem, huvudvärk och trötthet. Dock får jag andningen under kontroll nu när jag fått en ny medicin och att den kombinationen hjälper så att jag när jag tar akutmedicinen så får känner jag av en märkbar skillnad som gör det så pass bra att jag kan andas helt ok och till och med som vanligt i dom bästa stunderna. Får ta den ett par gånger per dag för att effekten avtar men jag är så glad att ha fått något som hjälper mig.

Febern försvinner inte, den är som den är. Jag är fortfarande så sjukt, sjukt trött. Inte så konstigt kanske med 3 veckors sjukdom och feber. Den första tiden orkade jag sitta upp i soffan. Nu ligger jag ner nästan hela dagarna. Ligger till och med ner och äter. Försöker sitta upp lite ibland för lunginflammationens skull men det är jobbigt.

Tror jag kommer vara trött ett tag även när febern är borta, min fysioterapeut sa att jag kanske kommer vara nedsatt 2 veckor efter att jag blivit frisk. Men hoppas kunna komma igång med hundarna så fort som möjligt för jag ska ju börja träna rally med unghunden i mitten av april.

Just nu är jag som tur är inte i ett läge att jag behöver söka vård utan nu är det bara att ha tålamod, vila och ge det tid. Det kan ju ta 3-6 veckor att bli frisk i värsta fall har jag läst på Folkhälsomyndigheten och 1177 men hoppas definitivt inte att det blir så pass långdraget, dom 3 veckor det gått nu har varit en pärs så lika länge till har jag inte minsta lust med.

Är trött på att vila men orkar ju inget annat. Och trött på att vara isolerad. Mamma ska lämna av mina hundar till mig i några timmar så jag har dom som sällskap en stund. Skulle vilja träna lite med unghunden om jag orkar.
Skönt att läsa att du har lyckats få en medicin som åtminstone hjälper i stunden! :up::love:
 
Örininflammation är ofta kopplat till virusinducerad ÖLI.
Aha, alltid lär man sig något nytt. Det verkar vara stört omöjligt att räknas som frisk just nu när man ska ta med varje liten del av sitt mående som ett tecken på ev. sjukdom men bättre det än att folk springer runt sjuka men det måste väl finnas tillfällen då man kan må dåligt utan att sprida Corona?
 
Känner mig lite sämre igen, har haft lite högre feber och andningen krånglar så fort det gått minsta lilla tid efter att medicinen slutar fungera och huvudet bara bultar och jag är så så trött. Pappa lämnade av lite grejer till mig och vi pratade på lååångt avstånd och han påminde mig om hur det var när jag hade lunginflammation som barn, han sa att jag var ovanligt trött i ett halvår efter den pärsen. Så även när jag är frisk kommer jag nog behöva hjälp ibland med vovvarna för dom riktigt långa promenaderna fast att jag längtar ihjäl mig efter en lång och skön promenad.
 
Aha, alltid lär man sig något nytt. Det verkar vara stört omöjligt att räknas som frisk just nu när man ska ta med varje liten del av sitt mående som ett tecken på ev. sjukdom men bättre det än att folk springer runt sjuka men det måste väl finnas tillfällen då man kan må dåligt utan att sprida Corona?
Det finns många symptom som man först inte kopplar till ÖLI eller lunginflammation eller covid, men som ändå är det. Diarré exempelvis :idea:
 
Jag är inne på dag 22 med feber, svårt att andas vilket dock blir bättre med nya medicinen, hosta då och då, huvudvärk och extrem trötthet och yrsel. Jag har nog aldrig haft feber i 22 dagar i sträck, undrar om det är vanligare med ett så här långdraget förlopp om man har Covid-19 jämfört mot influensa? Men vissa blir ju bara lite förkylda eller märker det inte alls så det är en klurig sjukdom.
 
Jag är inne på dag 22 med feber, svårt att andas vilket dock blir bättre med nya medicinen, hosta då och då, huvudvärk och extrem trötthet och yrsel. Jag har nog aldrig haft feber i 22 dagar i sträck, undrar om det är vanligare med ett så här långdraget förlopp om man har Covid-19 jämfört mot influensa? Men vissa blir ju bara lite förkylda eller märker det inte alls så det är en klurig sjukdom.

En i min byhåla var nog uppe i 24 dagar innan det vände med feber. Konstanterad covid-19. Hon är pigg nu, men håller sig hemma i hemmet.
 
Jag är inne på dag 22 med feber, svårt att andas vilket dock blir bättre med nya medicinen, hosta då och då, huvudvärk och extrem trötthet och yrsel. Jag har nog aldrig haft feber i 22 dagar i sträck, undrar om det är vanligare med ett så här långdraget förlopp om man har Covid-19 jämfört mot influensa? Men vissa blir ju bara lite förkylda eller märker det inte alls så det är en klurig sjukdom.
Lunginflammation är nog lika jobbigt förlopp om det uppkommer vid influensa också (men antagligen drabbas man inte lika ofta pga influensa om man har lite mer grundimmunitet då). Förstår att det är jättejobbigt. Men det är ju värt att tänka på att det långdragna och "jämndåliga" förloppet med feber (om den inte blir jättehög) ändå betyder att ditt immunförsvar fungerar och verkar kunna hålla det i schack. Kämpa på, slappna av och ta hand om dig! Och tveka inte att söka vård om du misstänker att du behöver. Även om de inte direkt kan bota något så kan symptomatisk behandling vara viktigt. Det är livsviktigt att kunna andas, med eller utan hjälp.
 
Jag är inne på dag 22 med feber, svårt att andas vilket dock blir bättre med nya medicinen, hosta då och då, huvudvärk och extrem trötthet och yrsel. Jag har nog aldrig haft feber i 22 dagar i sträck, undrar om det är vanligare med ett så här långdraget förlopp om man har Covid-19 jämfört mot influensa? Men vissa blir ju bara lite förkylda eller märker det inte alls så det är en klurig sjukdom.
Hur är det med dig idag? 😊
 
:arghh: Jag har under em/kväll börjat bli irriterad i halsen/bröstet, torrhosta, lite tryck över bröstet och förhöjd vilopuls.

Oron stressar och i kombo med trötthet (lång dag) börjar jag må lite blä.

I normala fall hade jag tänkt allergi/astma-anfall. Men nu vet jag inte.

Slem finns, men inte konstant eller rinnande. Mer långt inne i bihålorna nån gång om dagen och vid upphostning.

Just nu skulle jag vilja bli testad. För att veta om jag har riskerat att smitta andra som jag har råkat på (även om jag försökt hålla avstånd m m). Och för att vid negativt svar kunna få behandling mot astmakänningen.

Har pollenallergi, äter tabletter och tar kortisonnässpray. Det har tidigare hjälpt, men idag blivit värre.

Helt klart blir det inte många timmar jobb denna månad. Jag var ju sjuk i mars, höll mig hemma, blev bra, väntade ut, började jobba...men nu lär jag ju vara hemma igen. Just nu svider det ordentligt att vara anställd med timlön.
 
Just nu skulle jag vilja bli testad.

Varför? Det är ju bara att hålla sig hemma när du är sjuk! Sen när du är frisk kan du ju ta ett immunitetstest om du är vårdpersonal. Blir du tillräckligt sjuk och får andningssvårigheter så är det ju bara att söka hjälp och då blir du testad skulle jag tro.
 
Varför? Det är ju bara att hålla sig hemma när du är sjuk! Sen när du är frisk kan du ju ta ett immunitetstest om du är vårdpersonal. Blir du tillräckligt sjuk och får andningssvårigheter så är det ju bara att söka hjälp och då blir du testad skulle jag tro.
Jag svarade på den frågan i mitt inlägg.

Jag brukar tänka och svara som du - bara för att man har symtom behöver man inget test. Men, som jag skrev, skulle jag behöva mer medicin om det här är allergin som blivit värre. Typ Bricanyl (eller hellre nåt annat, men det är en diskussion sparad till läkaren). Och i dagsläget antar jag att jag borde testas. Eller så kanske läkare skriver ut luftrörsvidgande ändå, under dessa omständigheter.

Jag jobbar säsong på kyrkogården, men är snart färdig undersköterska och har fått uppmaningar om att anmäla mig till närmaste storsjukhus för tjänstgöring där under krisen.
 
Jag svarade på den frågan i mitt inlägg.

Jag brukar tänka och svara som du - bara för att man har symtom behöver man inget test. Men, som jag skrev, skulle jag behöva mer medicin om det här är allergin som blivit värre. Typ Bricanyl (eller hellre nåt annat, men det är en diskussion sparad till läkaren). Och i dagsläget antar jag att jag borde testas. Eller så kanske läkare skriver ut luftrörsvidgande ändå, under dessa omständigheter.

Jag jobbar säsong på kyrkogården, men är snart färdig undersköterska och har fått uppmaningar om att anmäla mig till närmaste storsjukhus för tjänstgöring där under krisen.

Jag läste på lite om Covid och allergi eftersom sonen har pollenallergi. Jag tyckte att det som skrivs på astma och allergiförbundets hemsida känns vettigt. Att man ska vara noga med medicineringen så att allergin/astman är välkontrollerad om utifall att man skulle få Covid-19. Så en tid hos läkaren är nog inte fel.
https://astmaoallergiforbundet.se/nyheter/fragor-och-svar-om-nya-coronaviruset/

Jag önskar själv att jag skulle kunna testas, jag har en rejäl förkylning, som började med täta luftrör i en vecka och sen ihållande hosta i snart en vecka. Det hade varit skönt att veta om jag är immun efter att jag har blivit frisk.
 
Men, som jag skrev, skulle jag behöva mer medicin om det här är allergin som blivit värre. Typ Bricanyl (eller hellre nåt annat, men det är en diskussion sparad till läkaren). Och i dagsläget antar jag att jag borde testas. Eller så kanske läkare skriver ut luftrörsvidgande ändå, under dessa omständigheter.

Testa med allergimedicin och om det blir bättre är det ju troligen det? Och du kan ringa din VC om du behöver mer/annat.

Just nu skulle jag vilja bli testad. För att veta om jag har riskerat att smitta andra som jag har råkat på (även om jag försökt hålla avstånd m m). Och för att vid negativt svar kunna få behandling mot astmakänningen.
Ett test kan inte ge svar på om du smittat andra, och du kan oavsett få hjälp med astmakänningar.
 
Jag svarade på den frågan i mitt inlägg.

Jag brukar tänka och svara som du - bara för att man har symtom behöver man inget test. Men, som jag skrev, skulle jag behöva mer medicin om det här är allergin som blivit värre. Typ Bricanyl (eller hellre nåt annat, men det är en diskussion sparad till läkaren). Och i dagsläget antar jag att jag borde testas. Eller så kanske läkare skriver ut luftrörsvidgande ändå, under dessa omständigheter.

Jag jobbar säsong på kyrkogården, men är snart färdig undersköterska och har fått uppmaningar om att anmäla mig till närmaste storsjukhus för tjänstgöring där under krisen.

Jo, fast det är orimligt att testa varenda allergiker för Covid, i ditt fall är det ju allergimedicinen som bör justeras. Blir det inte bättre så ska du ju stanna hemma tills det går över. Vore ju bra om dom kom igång med immunitetstesten , det gör nog större nytta!
 
Testa med allergimedicin och om det blir bättre är det ju troligen det? Och du kan ringa din VC om du behöver mer/annat.
Exakt så resonerar jag. Så länge jag blir bättre av astmamedicinering kommer jag utgå ifrån att min hosta - som är likadan som min astmahosta övriga tider på året - är astma och inget annat. Särskilt eftersom jag inte har några andra sjukdomstecken.

@malumbub ring och fråga på vårdcentralen om de skriver ut luftrörsvidgande (t.ex bricanyl eller ventoline) och ev. kortisonpreparat (t.ex pulmicort eller flutide) utan undersökning eller om de vill ha dit dig.
 
Jag svarade på den frågan i mitt inlägg.

Jag brukar tänka och svara som du - bara för att man har symtom behöver man inget test. Men, som jag skrev, skulle jag behöva mer medicin om det här är allergin som blivit värre. Typ Bricanyl (eller hellre nåt annat, men det är en diskussion sparad till läkaren). Och i dagsläget antar jag att jag borde testas. Eller så kanske läkare skriver ut luftrörsvidgande ändå, under dessa omständigheter.

Jag jobbar säsong på kyrkogården, men är snart färdig undersköterska och har fått uppmaningar om att anmäla mig till närmaste storsjukhus för tjänstgöring där under krisen.
Angående medicin så fick jag iom läget nu ringa upp min VC och be om ny medicin mot andningen och fick då Airomir. Jätte mycket bättre än Bricanyl. Sen fick jag en "kammare" att puffa in Symbicorten och Airomiren i och så ska man ta 6 djupa andetag i kammaren så att medicinen kommer ner ordentligt i lungorna. Det har hjälp mig. Kammaren heter egentligen Opti Chamber Diamond och jag trodde inte det skulle göra någon skillnad men det gör det, både med mina Symbicort puffar morgon och kväll och med Airomiren som jag tar vid behov.

Optichamber Diamond
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 794
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
399
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 387
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp