Corona, förkylning, vanlig feber, lite allmän nedsathett?

Lillefrun

Trådstartare
Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli trött i tisdags men tänkte att det är för att jag haft fullt upp. I fredags fick jag feber och huvudvärk och igår var halsen helt igengrodd så jag inte kunde prata. Nu kan jag prata men jag har feber och ont i huvudet och är trött men det är ju så otroligt vanligt.

Jag har valt att inte träffa någon under helgen och början av veckan och har avbokat mitt tidigaste möte med terapeuten på tisdag. Jag försökte gå ut med hundarna så gott jag orkade på dagen igår men sen fick mina föräldrar hämta dom så dom var där resten av dagen och har sovit där och är kvar ett tag till. Men imorgon jobbar ju mina föräldrar dock så då måste jag ju få mig ut på promenader (fast utan kontakt med andra människor). Eventuellt kan dom sova hos mina föräldrar och att dom går ut på morgonen med hundarna så jag inte behöver ta en promenad i alla fall. Men det är väldigt tomt utan hundarna, abstinens deluxe men jag kunde verkligen inte ta hand om dom igår och det var väldigt skönt när jag mådde dåligt imorse att inte tvinga mig ut även om jag skulle gjort det om jag inte hade något val så klart.

Jag har inte haft feber på massor av år så det är ovanligt för mig men jag är osäker på om det jag har stämmer in på Coronaviruset när jag läst runt. Har haft hosta varje dag i ett år pga lite dåligt behandlad astma och för trånga luftrör men nu har jag hostat lite extra, speciellt i natt.

Hur tänker man när man är sjuk och tror det är vanlig "förkylning" och inte Corona men när det till viss del ändå har vissa likheter? Jag tänker att jag för säkerhetsskull ska låta bli att träffa andra tills febern är borta men hur pass troligt är det att det handlar om Corona? Jag ska egentligen ta viktiga blodprover i mitten på veckan och nu känns det ju gör dumt att gå in på vårdcentralen ifall det är Corona men samtidigt är proverna väldigt viktiga. Jag tänker att jag ringer VC imorgon och hör efter för det sista jag vill är ju att smitta någon.

Jag har levt som i en bubbla pga depressionen och inte haft någon koll på Corona fram till i tisdags (jag har ju vetat vad det är så klart men inte vidden av den) och då sa jag att jag inte är det minsta rädd för att bli smittad och nu sitter jag här och är osäker. Det som talar emot en vanlig förkylning är att jag inte är det minsta snorig, inte har ont i halsen och jag har varken diarré eller kräks så influensa känns också en bit bort.

Finns det någon mer som sitter i samma situation? Som blivit sjuka men inte vet vad det är? Känner mig redan lite bättre dock så det verkar inte vara något långdraget. Känner mig i princip frisk till och med men om det är Corona ska man ju hålla sig borta ett tag extra.

Problemet för mig är att jag pga olika sjukdomar och diagnoser har hjälp från psykiatrin med hembesök 2 ggr/vecka och boendestöd 2ggr/vecka och jag vet inte hur jag ska klara mig utan dom :crazy: Terapeuten kan jag iof ha telefonkontakt med men det är inte samma sak om än bättre än inget, har bara lite svårt för terapisamtal/viktiga samtal över telefon, blir besvärad och får svårt att prata.

Jag har nedsatt immunförsvar som jag fick när jag var så sjuk i anorexin jag hade och har fortfarande för lite vita blodkroppar både pga sviterna av 15 år med anorexi och mediciner som sänker immunförsvaret. Var hos läkaren för senast 2 veckor sedan och då kommenterade han det igen att jag har brist på vita blodkroppar dvs sänkt immunförsvar. Borde jag räkna in det om sjukdomen ändå blir långvarigare och ta kontakt med vården trots att jag liksom inte är döende? Tänker att jag väntar ett tag för jag hoppas och tror det går över men räknas jag till en riskgrupp i mitt fall?
 
Får du svårt att få luft, kontakta sjukvården!
Är det typ först då man behöver hjälp? Jag har ofta svårt att andas, min astma är konstig och medicinerna hjälper inte trots starkaste medicinen enligt läkaren så jag upplever det varje dag men får avgöra om det är värre än vanligt då
 
Är det typ först då man behöver hjälp? Jag har ofta svårt att andas, min astma är konstig och medicinerna hjälper inte trots starkaste medicinen enligt läkaren så jag upplever det varje dag men får avgöra om det är värre än vanligt då
Frågan är om hur mycket de Ian göra i dagsläget? Får du nästan ingen lyft ska du självklart åka in akut NU! men du har haft så här länge så borde du klara ett tag till?
 
Är det typ först då man behöver hjälp? Jag har ofta svårt att andas, min astma är konstig och medicinerna hjälper inte trots starkaste medicinen enligt läkaren så jag upplever det varje dag men får avgöra om det är värre än vanligt då
Oavsett om det är förkylning, corona eller vanlig hederlig influensa så söker du hjälp när du behöver hjälp. Om andningen blir sämre ska du så klart söka, men om det är lika illa som vanligt så kanske du kan vänta ett dygn.
 
Är det typ först då man behöver hjälp? Jag har ofta svårt att andas, min astma är konstig och medicinerna hjälper inte trots starkaste medicinen enligt läkaren så jag upplever det varje dag men får avgöra om det är värre än vanligt då
Ja, och inte heller då åker du direkt in utan att kontakta dem först, så de kan vidta de åtgärder som krävs för att du inte ska smitta andra patienter eller vårdpersonal. Utgå ifrån att det är coronavirus och behandla dig själv och andra enligt det. 48 timmar som symptomfri innan du återgår till det normala.

Vad gäller proverna kan det ju också vara så att de kan bli missvisande om du tar dem med infektion i kroppen (beroende på vad det är för prover, såklart), så det vore ju lämpligt att kontrollera med vården oavsett corona eller nåt annat.
 
Frågan är om hur mycket de Ian göra i dagsläget? Får du nästan ingen lyft ska du självklart åka in akut NU! men du har haft så här länge så borde du klara ett tag till?
Nej akut är det absolut inte, andra behöver gott och väl min plats och jag har precis tagit lite extra Bricanyl. Det som oroar mig lite är att när jag väl ställer mig upp eller anstränger mig känner jag mig inte friskare som jag trodde när jag skrev inlägget, då snurrar huvudet och jag blir yr och matt och tempen har ökat.
 
Nej akut är det absolut inte, andra behöver gott och väl min plats och jag har precis tagit lite extra Bricanyl. Det som oroar mig lite är att när jag väl ställer mig upp eller anstränger mig känner jag mig inte friskare som jag trodde när jag skrev inlägget, då snurrar huvudet och jag blir yr och matt och tempen har ökat.
Krya på dig!
Gör inget ansträngande. Blir det värre så ta hjälp!
 
Krya på dig!
Gör inget ansträngande. Blir det värre så ta hjälp!
Tack för omtanken och svaren :) Ska försöka mig på att spela lite piano, det blir det mest ansträngande jag gör idag. Försökte igår men orkade inte riktigt. Annars blir det serier och film och poddar, låter kanske lite mysigt men inte när det inte är själv valt. Men bara göra det bästa av det.
 
Ja, och inte heller då åker du direkt in utan att kontakta dem först, så de kan vidta de åtgärder som krävs för att du inte ska smitta andra patienter eller vårdpersonal. Utgå ifrån att det är coronavirus och behandla dig själv och andra enligt det. 48 timmar som symptomfri innan du återgår till det normala.

Vad gäller proverna kan det ju också vara så att de kan bli missvisande om du tar dem med infektion i kroppen (beroende på vad det är för prover, såklart), så det vore ju lämpligt att kontrollera med vården oavsett corona eller nåt annat.
Just dom här proverna påverkas troligtvis inte av sjukdom på det viset utan det är snarare så att proverna blir ännu viktigare när jag är sjuk.

Jag fortsätter min lilla karantän och väntar minst 48 timmar sen.
 
Min feber stiger och jag börjar känna mig lite mosig. Inte så pass att jag är orolig egentligen men mina föräldrar är väl lite oroliga och dom sa att jag skulle ringa 1177. Det visade sig dock omöjligt. Man informeras om att många ringer just nu och sen läggs samtalet på. DÄR startade min oro. Hur ska man få hjälp nu om det blir värre? Tänker eftersom det förvärras lite i taget, vem vet hur jag mår om ett par timmar, i natt, imorgon?
 
Min feber stiger och jag börjar känna mig lite mosig. Inte så pass att jag är orolig egentligen men mina föräldrar är väl lite oroliga och dom sa att jag skulle ringa 1177. Det visade sig dock omöjligt. Man informeras om att många ringer just nu och sen läggs samtalet på. DÄR startade min oro. Hur ska man få hjälp nu om det blir värre? Tänker eftersom det förvärras lite i taget, vem vet hur jag mår om ett par timmar, i natt, imorgon?

Ring 113 13 istället. Och ät Alvedon var 4:e timme och Ipren var 6:e för att hålla febern nere.
 
Min feber stiger och jag börjar känna mig lite mosig. Inte så pass att jag är orolig egentligen men mina föräldrar är väl lite oroliga och dom sa att jag skulle ringa 1177. Det visade sig dock omöjligt. Man informeras om att många ringer just nu och sen läggs samtalet på. DÄR startade min oro. Hur ska man få hjälp nu om det blir värre? Tänker eftersom det förvärras lite i taget, vem vet hur jag mår om ett par timmar, i natt, imorgon?
Vad tänker du dig få för hjälp? Hade du ringt sjukvården om du mått likadant utan att det var ett Coronautbrott i samhället (tänker vid normal influensasäsong)? Behöver du vård kan du ringa din närmsta vårdmottagning eller använda dig av en nätdoktor/vårdapp, men innan du behöver sjukvård finns det ju ingen anledning att ringa heller. :) Blir det akut med fara för liv ringer du givetvis 112 som alltid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 774
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
390
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 360
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 346
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp