Coronasituationens påverkan på dressyrhästmarknaden

Om det är så, att dressyren blivit mer populär (är det så?), då kan man fundera på vad det beror på?

Har de flashiga hästarna med gångarter som förtrollar, hittat hem till hoppfolket?

De reaktiva dressyrhästarna är mer häst att rida?

Jag bara spekulerar. Eller beror det på influencers som Matt Harnecke? Eller utåtriktade Kittel?

🤔

Det brukar delvis bero på ett lands framgång i sin gren. Det har gått bra för Svenska ryttare i dressyr de senaste åren och det sprider sig ner i leden. Fälttävlan fick ett jätteuppsving efter Saras OS silver. Sen finns det många duktiga svenska dressyrryttare som delar med sig mkt av sin vardag. Tex Carl Hedin vet jag att många yngre ryttare beundrar och därmed bytt gren från hoppning till dressyr... extra kul då att han började ta upp banhoppningen på allvar nu igen 😄
 
2018 var det svår torka så det var nog många gjorde sig av med hästarna då, antingen såldes de eller avlivades och det är nog många som valt att inte betäcka då priserna stigit rejält på foder. Våren 2018 kunde jag fortfarande köpa analyserat hösilage av god kvalité för 2 kr/kg, resten av året hade priserna på flera håll stigit med flera 100%. Han jag brukar köpa av tar numera 4,50kr/kg.

Jag kommer nog sluta med iaf egen häst när jag gör mig av med mina om några år.
 
Om man kan tänka sig vänta så tycker jag fölen fortfarande inte ökat i pris

Fast beroende på vad man har för kostnader för stallplats etc så behöver det inte bli billigare. Bara 3000 kr per månad blir knappt 110 000 kr på tre år. Plus inköpspriset. Och under det i snitt per mån är nog svårt komma. Måste man inackordera och bor i fel del av landet räcker det inte på långa vägar

Så med föl så vips är man lätt på summan vad det skulle kostat köpa treåringen - eller ännu högre summa. Men visst, man har spritt ut kostnaden (och samtidigt tagit en större risk)

Min lilla 2020:a kommer som treåring ha kostat mig med råge mer än vad ens en vuxen utbildad av hans ras kostar.. Nu köpte jag honom inte av ekonomiska skäl, men rent ekonomiskt hade det varit mycket smartare köpa en fin d-ponny för 150 000 kr idag än att lägga mer pengar än det på att vänta på att kanske kunna rida lillplutt... 🙈

Man är antagligen inte riktigt klok oavsett vilken version man håller på med hästar...
 
Fast beroende på vad man har för kostnader för stallplats etc så behöver det inte bli billigare. Bara 3000 kr per månad blir knappt 110 000 kr på tre år. Plus inköpspriset. Och under det i snitt per mån är nog svårt komma. Måste man inackordera och bor i fel del av landet räcker det inte på långa vägar

Så med föl så vips är man lätt på summan vad det skulle kostat köpa treåringen - eller ännu högre summa. Men visst, man har spritt ut kostnaden (och samtidigt tagit en större risk)

Min lilla 2020:a kommer som treåring ha kostat mig med råge mer än vad ens en vuxen utbildad av hans ras kostar.. Nu köpte jag honom inte av ekonomiska skäl, men rent ekonomiskt hade det varit mycket smartare köpa en fin d-ponny för 150 000 kr idag än att lägga mer pengar än det på att vänta på att kanske kunna rida lillplutt... 🙈

Man är antagligen inte riktigt klok oavsett vilken version man håller på med hästar...
Jag syftade på inköpspriset , men håller med
Fast beroende på vad man har för kostnader för stallplats etc så behöver det inte bli billigare. Bara 3000 kr per månad blir knappt 110 000 kr på tre år. Plus inköpspriset. Och under det i snitt per mån är nog svårt komma. Måste man inackordera och bor i fel del av landet räcker det inte på långa vägar

Så med föl så vips är man lätt på summan vad det skulle kostat köpa treåringen - eller ännu högre summa. Men visst, man har spritt ut kostnaden (och samtidigt tagit en större risk)

Min lilla 2020:a kommer som treåring ha kostat mig med råge mer än vad ens en vuxen utbildad av hans ras kostar.. Nu köpte jag honom inte av ekonomiska skäl, men rent ekonomiskt hade det varit mycket smartare köpa en fin d-ponny för 150 000 kr idag än att lägga mer pengar än det på att vänta på att kanske kunna rida lillplutt... 🙈

Man är antagligen inte riktigt klok oavsett vilken version man håller på med hästar...
jag tänkte på inköpspriset. Håller med om att man inte är klok som håller på med hästar , man vet ju vad det kostar och bara föda upp 🙈🤪
 
Jag syftade på inköpspriset , men håller med

jag tänkte på inköpspriset. Håller med om att man inte är klok som håller på med hästar , man vet ju vad det kostar och bara föda upp 🙈🤪

Jo inköpspriset blir billigare. Men om man vill ha en billig dressyrhäst är det ändå ett rätt uselt sätt rent ekonomiskt. Lite som att köpa saker på avbetalning, räntan (fasta kostnaderna för hästen) gör det mycket dyrare.
 
Jo inköpspriset blir billigare. Men om man vill ha en billig dressyrhäst är det ändå ett rätt uselt sätt rent ekonomiskt. Lite som att köpa saker på avbetalning, räntan (fasta kostnaderna för hästen) gör det mycket dyrare.
Nja tycker det skiljer sig att ha nått på avbetalning. Jag tycker det känns som att man inte äger/bet en vara/häst när man har den på avbetalning.
Att köpa ett föl är för mig ett sätt att köpa ett ämne som när den är fullvuxen må kostat mer men man har spritt ut kostnaden och på så sätt fått fram den häst man vill ha. Blir det ingen häst att behålla kan man förhoppningsvis sälja den för mer man köpte in den på och på så sätt få råd till en annan häst utan att behöva låna.
 
Nja tycker det skiljer sig att ha nått på avbetalning. Jag tycker det känns som att man inte äger/bet en vara/häst när man har den på avbetalning.
Att köpa ett föl är för mig ett sätt att köpa ett ämne som när den är fullvuxen må kostat mer men man har spritt ut kostnaden och på så sätt fått fram den häst man vill ha. Blir det ingen häst att behålla kan man förhoppningsvis sälja den för mer man köpte in den på och på så sätt få råd till en annan häst utan att behöva låna.

Jag avsåg ingen annan jämförelse än vad det gör med priset. Det var ju det som diskuterades.
 
Jag avsåg ingen annan jämförelse än vad det gör med priset. Det var ju det som diskuterades.
Det blir kostnad att hålla alla hästar. Men om man inte vill ta lån eller spara länge kan ett föl och även åring och tvååring vara billigare i inköpspris.!
Det var ett tips om man inte har de pengarna nu samt inte vill vänta den tid det tar att spara ihop pengarna.
 
Det blir kostnad att hålla alla hästar. Men om man inte vill ta lån eller spara länge kan ett föl och även åring och tvååring vara billigare i inköpspris.!
Det var ett tips om man inte har de pengarna nu samt inte vill vänta den tid det tar att spara ihop pengarna.
Exakt! Och man har roligt under tiden!
 
Det blir kostnad att hålla alla hästar. Men om man inte vill ta lån eller spara länge kan ett föl och även åring och tvååring vara billigare i inköpspris.!
Det var ett tips om man inte har de pengarna nu samt inte vill vänta den tid det tar att spara ihop pengarna.

Absolut. Men jag sa aldrig emot det heller. Jag sa att köpa ett föl inte är ett sätt att komma billigare undan totalt.
Resten har jag inte invänt emot och vet inte varför du känner du måste upprepa för mig? :)
 
3 orsaker bla:
* färre födda hästar i Sverige, kris både -08 och -12.
* färre importer pga corona
* fler köpare då folk inte kan resa eller köpa lägenhet utomlands osv utan är hemma istället och då har tid och pengar för en häst.

Bopriserna har också brakat i höjden, i min förort till sthlm är priserna tillbaka på 2015s rekordnivåer. Husen säljs före visning.
 
problemet är väl att de flesta vill ha en trevlig välriden häst mellan 6-14 år med resultat på tävling och utan skadehistorik och de hästarna är inte till salu.

Köper man en ung häst av uppfödaren gör man det antingen för att ha och rida den själv eller för att göra förtjänst. I det ena fallet blir hästen sällan till salu och i det andra så kostar den skjortan.

Är man beredd att köpa en oinriden häst får man mycket för pengarna.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 432
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp