Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sporthorse

Trådstartare
Ännu ett nytt coronavirus som fått namnet 2019- nCoV. 26 döda hittills och redan två fall konstaterade i Frankrike.


Hur oroliga är ni? Jag är väldigt orolig eftersom vi har en planerad resa med flyg om två veckor, så orolig att jag nästan tänker ställa in. Men nu ska jag följa utvecklingen och se hur pass farligt det här viruset är.
 
Det poppar väl upp något sånt här monstervirus vart femte år eller så (svinibfluensan, SARS osv) och ingen av dem hade väl mer än något enskilt dödsfall i västvärlden?

Såtillvida inget ändras drastiskt så är jag inte ett dugg orolig, och hade utan tvekan flugit
 
Första fallet i Australien upptäckt idag. En man från Kina, 50 år.. är isolerad nu.

Står dock inget mer än om när och var han flög in till Aus.

Jag är inte orolig men jag följer utvecklingen
 
Jag är orolig. Jag tror att den globalistiska världen idag är ypperlig omständighet för hur en pandemisk influensa kan sprida sig som en löpeld, och det snabbt. Normalt sett är det i främsta fall riskgrupperna som är utsatta, men en sån här influensa kan skörda även utanför riskgrupper och vi är jäkligt dåligt rustade och förberedda för en sån.

Influensan efter första världskriget skördade fler dödsoffer än vad andra världskriget skördade offer totalt. Det säger en hel del om omfattning, då vi inte ens hade börjat röra oss på det sätt vi gör idag. Vi har självklart bättre hygien och sjukvård idag mot då, men vi har inte optimala vare sig omständigheter eller resurser för att hantera pandemi.
 
Tänker på det. Vi har endel asiatiska turister på busslinjen jag kör, så visst finns risken. Men inte så jag går och oroar mig.
 
Jag är inte orolig, är ändå mest hemma så är nog liten risk att bli smittad om den skulle upptäckas i Sverige.

Under SARS-utbrottet i Asien hade jag en brevvän som åkte till Singapore på någon studentträff/konferens. De hade bokat vandrarhem men hotellpriserna var så låga att de hade råd att bo på ett 4- eller 5-stjärnigt hotell. Ingen i sällskapet blev sjuk.
 
Enligt vad jag hört (med betoning på hört) så är det ingen "frisk" person som dött av detta utan de som avlidit har varit sjuka eller multisjuka på annat sett redan innan. Enligt rapporternar är det hundratals människor som insjuknat men "bara" ett tjugotal som avlidit. Det innebär att viruset i dagsläget inte innebär någon större fara för gemene man så länge man inte redan har någon försvagande sjukdom. Hade jag haft en resa bokad till Kina hade jag därmed inte varit rädd för min egen skull utan mer rädd för vilken skada jag skulle kunna orsaka andra om jag råkade ta med mig viruset hem igen. Det är detta jag tycker är lite problematiskt. Folk tänker bara på sig själva och om de bedömmer risken för att själva drabbas som liten så åker de ändå, vilket indirekt gör att de ökar risken för att sprida viruset med möjliga dödsfall som följd om det får fästa hos någon som inte har samma immunförsvar.
 
För en frisk människa är ju dethär ingen katastrof. Jag tycker det är mer obehagligt med folk som blir hysteriskt rädda.
Man vet inte så mkt om viruset ännu och anledningen till Att SARS fick sån stor spridning var pga superspridare som kan dyka upp även denna gång. Virus kan väl dessutom mutera?
Risken att bli sjuk är ju rätt stor generellt på flygplatser där många människor vistas från hela världen på en rätt liten yta.
Och med svenska sjukvården som den set ut idag så ska man helt enkelt inte bli sjuk.

Jag har en bebis som ska resa med oss och spädbarn ligger väl alltid i riskgruppen, så jag är riktigt orolig.
 
Man vet inte så mkt om viruset ännu och anledningen till Att SARS fick sån stor spridning var pga superspridare som kan dyka upp även denna gång. Virus kan väl dessutom mutera?
Risken att bli sjuk är ju rätt stor generellt på flygplatser där många människor vistas från hela världen på en rätt liten yta.
Och med svenska sjukvården som den set ut idag så ska man helt enkelt inte bli sjuk.

Jag har en bebis som ska resa med oss och spädbarn ligger väl alltid i riskgruppen, så jag är riktigt orolig.
Ha munskydd på dig och bebisen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 258
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp