Corporal eller Hasard?

Stina74

Trådstartare
Jag är helt ny här och tänkte se om jag kunde få lite förslag på hingst..

Min dotter har ett fullblodssto som hon har tävlat 130 hoppning på, nu är hon skadad och vi tänkte betäcka henne och avsikten med avkomman är att det ska bli en hopphäst till min dotter.

Corporal såg jag tävla i Norrköping förra året och blev klart imponerad över honom, han har ju en duktig ryttare med, men vilket hopp. Stammässigt kan jag inte så mycket mer än att Cardento vet jag har tävlat med Peter Eriksson och tävlat svår klass. Kan han vara lämplig på ett fullblod? Stoet är e. Songline xx. Vill förbättra hennes halsansättning annars har hon en fin typ.

Sedan var jag i Flyinge och fick se Hasard vinna hingsthoppningen och blev helt såld. Detta är ingen hingst jag sett eller hört något om tidigare. Vad har ni att berätta om honom? Kan han vara lämplig på ett fullblod?

Hingsten jag söker ska ha ett bra temperament, ridbarheten är viktig samt en fin exteriör och fin hinderteknik. Vi har för avsikt att behålla avkomman.
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Jag vet inte om Corporal nedärver bra halsansättningar, Cardento gör det i allafall inte, men han ligger ju då i andra led.

Jag är också jättesugen på Hasard, men till ett hbl sto som iof är extremt ädel. Han tävlade i Kungsbacka i helgen och placerade sig i alla starter. 130, 135 och 140. Jag vet egentligen heller inte mkt om honom, jag blev också förtjust på hingstklassen på Flyinge. Jag är även intresserad av Heartbeat till mitt sto, får se vilka villkor de kommer att ha på honom
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Jag skulle nog också "passa mig" lite för Cardentoblod till ett fullblod just med tanke på halsen. Fast jag gillar Corporal väldigt mycket!

Hasard har ett bättre möderne enligt min åsikt, och jag tror definitivt att han är en hingst för framtiden. Jag skulle nog föredra honom i ditt fall.
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Har sett båda hingstarna, och om exteriören är viktig skulle jag välja Hasard. Corporal hoppar väldigt bra men han har inte den bästa exteriören.
Hasard glömmer jag aldrig när han på bruksprovet kom in fel i trekombination, gjorde kaffeved av flera bommar, sen gör om det lika positiv och gör allt rätt. Ingen tvekan alls trots kraschen innan utan bara på igen!
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Tack för era svar. Verkar som det är Hasard som skulle passa bäst på mitt fullblodsto. Gillade verkligen själv vad jag såg på hingsthoppningen, han har ju en fräckare färg än Corporal även om inte det har någon betydelse.
Var inne och läste på Hasards hemsida och det fanns två alternativ när det gällde betalning, både 90 dygns och levande föl. Vad är att rekommendera? Det är mitt stos första föl så man vet ju inte hur det går med dräktigheten.
Fick förslag på en annan hingst som jag aldrig sett eller hört så mycket om, Canterbury? Skulle han vara ett lämpligare alternativ?
Nu krånglar jag till det...
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Canterbury har ju bevisat sin nedärvning och han kan ju både hoppa o röra sig att han sen är JÄTTE trevlig :love: (har träffat honom) gör ju inte saken sämre.
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Kontakta ASVH:s avelsrådgivning om stoet är registrerat där :) De är kunniga och då kan ni gå igenom stammarna lite bättre vad som passar med vad mm och få ett helt opartiskt råd. Det är gratis som plusmedlem och kostar 250 kr annars trar jag, men det kan det vara värt om ni ska ta ett föl nu och sen behålla avkomman som framtidshäst :)
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Jag skulle inte lägga Canterbury på ett fullblodssto ("lång, öppen ländrygg" känns inte som en bra kombo helt enkelt). Sen tycker jag personligen att hingstarna ska tävla men det är ju jag det :).
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Jag skulle inte lägga Canterbury på ett fullblodssto ("lång, öppen ländrygg" känns inte som en bra kombo helt enkelt). Sen tycker jag personligen att hingstarna ska tävla men det är ju jag det :).

Lite OT, förlåt TS, men vad betyder "lång öppen ländrygg"?
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Tack för svaret. Ringde och pratade med asvh och berättade om mina två hingstkandidater. Som tidigare svar rekommenderade de också Hasard till just mitt sto. Just exteriört kunde Hasard förbättra mitt stos nackdelar. Nu blir det till att kolla när brunsten infaller.
Är det någon som träffat Hasard på 'backen' och vet hur han är där?
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Någon som fått föl efter Hasard? Hur ser de ut, högställda, bra temperament? Börjar dra ihop sig för mig att åka med stoet till station ja eller i alla fall inom 14 dagar tänkte jag kolla hur det ligger till med brunsten, hon visar inte så tydligt.
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Jag väntar föl efter Hasard nu i maj. Valde honom då jag sett honom på några tävlingar och där jag även fick träffa honom och prata med Victoria som tävlade honom då. Victoria berättade att hon tyckte väldigt mycket om Hasard och att han alltid var enkel att rida och hade en enorm hoppglädje. Lycka till.
 
Mitt sto är dräktig!! Jag blev så glad när jag var på stationen idag och kollade henne. Och valet blev Hasard, stationen sa han hade super sperma och stoet blev endast seminerad en gång och är nu dräktig på 17dygn.
Är det någon mer som ska använda Hasard? Fått föl i år efter honom?
 
Har ett sto som ska in semineras med honom idag :)
Och även Corporal stod med på min lista..
 
Sv: Corporal eller Hasard?

Var inne och läste på Hasards hemsida och det fanns två alternativ när det gällde betalning, både 90 dygns och levande föl. Vad är att rekommendera? Det är mitt stos första föl så man vet ju inte hur det går med dräktigheten.

Hej! Finns det ett "Levande föl" alternativ hade jag tagit det varje gång, även om det är lite dyrare. Det kan hända så otroligt mycket saker på 11 månader som gör att det kanske inte blir någon fölis, så jag tycker det är pengar väl spenderade. Det är inte så många hingstar som har det alternativet numera så jag tycker du har tur som får välja :)
 

Liknande trådar

C
Avel Har ett fullblodsto efter Diaghlyphard xx som jag tänkte betäcka i år. Hon är född -00 och har tidigare inte fått föl. Hon har en bra...
Svar
7
· Visningar
2 039
Senast: snutt
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 679
Senast: athena
·
Avel Sällar mig oxå till skaran och ber om hingsttips! Vill ha synpunkter och hingsttips åt mitt ena halvblodssto. Demeter är e...
Svar
3
· Visningar
895
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
2 921
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp