Bukefalos 28 år!

correction pad?

Buck

Trådstartare
velar lite fram och tillbaka nu, har en sadel utprovad med liten kilpadd i höstas, kiropraktikern som behandlat hästen säger att det inte behövs trots att sadlarna ligger i bakvikt för tillfället (fet häst som ska gå ner i vikt, dressyrsadeln ligger bra men hoppsadeln glappar ngt..)

har precis sålt min fårskinns correction pad då den ändå inte får plats under sadeln (det ska ändå inte behövas en padd för att sadeln ska ligga bra :angel:).

men jag känner lite att det är bra att ha en padd att fylla ut lite smått med vid behov... hästen ändrar sig en hel del i formen över året och då denna sadeln inte har utbytbara koppjärn så vore det "bekvämt" att fylla ut vid behov. åtminstone så att sadeln inte glappar vilket är ett stort:nailbiting: då hästen precis blivit smärtfri i ryggen. att köpa en ny sadel när hästen ser ut som en flodhäst tror jag inte är ngn bra ide..

men det finns ju correction paddar utan ngt ludd öht,
som denna; http://www.cavalloproshop.fi/WebRoo...09/1C29/910B/0A28/1010/6F24/15609_romaani.jpg
kan det vara ngt att ha? paddar är ju aldrig en långsiktig lösning men jag sitter inte bra i dressyrsadeln och hoppsadeln som är :love: att rida i glappar lite.. inte lika mycket som tidigare sadlar gjort men även lite är för mycket på denna hästen..

hjälp?.. tänkte kolla på falsterbo idag och se hur de känns irl.
 
Tycker det där låter lite snurrigt. Du har fått en sadel utprovad som ligger "bra" med kilpadd. Men då ligger den ju inte bra. Och kiron säger att sadeln är ok fast än de glappar bak, då ligger du ju inte heller ok.
Sen skriver du att hästen är "för tillfället" för fet, då skulle ju sadeln i så fall vara för smal, då lär ingen padd göra den bredare. (snarare tvärtom)
Låter kort och gott som du har för smala sadlar, som ligger ovanpå hästen, därav glappandet det lär ingen padd i världen fixa.
 
Tycker det där låter lite snurrigt. Du har fått en sadel utprovad som ligger "bra" med kilpadd. Men då ligger den ju inte bra. Och kiron säger att sadeln är ok fast än de glappar bak, då ligger du ju inte heller ok.
Sen skriver du att hästen är "för tillfället" för fet, då skulle ju sadeln i så fall vara för smal, då lär ingen padd göra den bredare. (snarare tvärtom)
Låter kort och gott som du har för smala sadlar, som ligger ovanpå hästen, därav glappandet det lär ingen padd i världen fixa.
hoppsadeln låg bra med fårskinns kilpadd i höstas då den provades ut, bättre än någon hoppsadel jag haft på hästen tidigare. sadeln låg i balans, blickstilla och både hästen och jag älskade den.
jag har haft 4 hoppsadlar på 5 år.. allt har glappat på henne och det ordentligt, dvs från att man sadlat så den ligger i kraftig bakvikt så har de kasat bak och ligger i kraftig framvikt efteråt och oavsett så har den glappat så att man har flera cm mellan bossa och häst... tidvis så har de legat bra men de har alltid rört sig bak.

corection padden byggde upp en 5mm bak, "för att fylla ut hästens urgröpningar i ryggen" orsakande av allt glappande, + att hon redan då hade fettdepån vid manken som ställde till det.

sen blev hästen tjockare, ryggen jämnare och efter 3 månaders vila pga att hästen haft så ont att hon rest sig rätt upp vid ridning, så ligger sadlarna nu inte i balans, balans punkten är en cm fel och hoppsadeln släpper igen 5 mm bak och glappar.

dressyrsadeln ligger bra, aningens i bakvikt pga fett depå vid manken men den är still och hästen trivs i den. är jag som inte kan rida i den då den är väldigt väldigt bred i sätet. använder den dock dubbelt så mycket som hoppsadeln då den ligger bäst.
 
Förlåt men jag fattar ingenting :D varför sålde du padden då om sadeln är utprovad med den? För att hästen gick ner i vikt? Har den ont i ryggen pga sadeln eller nått annat?
 
Padden var för tjock, så har hellre ngt tunnare som som kan fylla ut lite bak ändå.
Var kiro och en annan som tyckte att den var onödig, sen behövde en annan kompis en padd så sålde den, hade annars gärna haft kvar den då det var en bra padd :).
Den första padden var bara temporär så att hästen skulle kunna ha sadeln utan ngt sen när hästen musklat sig. Nu blev hästen fet istället men ryggen är finare i alla fall :/.

Det onda kommer av år av fel ridning och fel sadlar. Dvs det går nog aldrig helt bort men nu är jag medveten om det och gör mitt bästa utifrån det.
 
Utan att fundera mer runt problemen. Jag hade en korrektionspadd från kavalkade. Den var härlig kvalitet och passform på :love:
 
De flesta "hela" korrektionspadddarna jag stött på är ungefär lika tjocka som en fårskinnspadd fram till (då ihop tryckt fårskinn, ögat luras lätt att tro att de är tjockare än de är när de väl ligger fastspända under sadeln) så tror bara du kommer få sadlarna ännu trängre fram och ligga i mer bakvikt. Blir himla tjocka inlägg bak för att lyckas få dem i "balans". Finns ju dock några gelepaddar som är "halva", som inte ligger vid manken alls. Kanske skulle kunna fungera tillfälligt om sadlarna nu kommer passa när hästen går ned i vikt igen :)
 
De flesta "hela" korrektionspadddarna jag stött på är ungefär lika tjocka som en fårskinnspadd fram till (då ihop tryckt fårskinn, ögat luras lätt att tro att de är tjockare än de är när de väl ligger fastspända under sadeln) så tror bara du kommer få sadlarna ännu trängre fram och ligga i mer bakvikt. Blir himla tjocka inlägg bak för att lyckas få dem i "balans". Finns ju dock några gelepaddar som är "halva", som inte ligger vid manken alls. Kanske skulle kunna fungera tillfälligt om sadlarna nu kommer passa när hästen går ned i vikt igen :)
Den jag visade bild på är lika tjock som ett vanligt schabrak då man inte har ngt i den. Halv gele paddar tycker jag bygger för mycket och är svåra att lägga rätt
 

Liknande trådar

Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 233
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 354
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 373
Senast: Lixiigirl
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp