Bukefalos 28 år!

Cortez - homozygot brun?

A

Anki Lundberg

I dag har jag på Blup.se kollat igenom över 100 avkommor nerifrån på Cortez-avkommelista. 2 skimlar och en gulbrun, resten bruna. Inte en enda fux (eller svart).
Detta säger mig att hingsten bör vara homozygot brun.
Det märkliga är att jag har en bekant som hade en Cortez-avkomma som var fux (klockren fux). Detta var någon gång på slutet av 90-talet vill jag minnas.

Stoet var fux, men om Cortez är homozygot brun så spelar det ju ingen roll om stoet var fux - avkomman ska ändå bli brun (om han nu är homozygot). Har det blivit fel hingst till stoet eller finns det fler fuxar efter Cortez?
(Kollade inte alla avkommor som han hade - typ 1.400 st och många utan namn).
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Ett par fuxavkommor till Cortez har visat sig ha en annan far när man DNA-testat dom....
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Den här frågan har varit uppe förut och det finns ett antal hästar som är födda på 80 talet efter Cortez som har visat sig ha en annan far (Bonaparte...). Bland dessa finns ett antal fuxar.

Jag har starkt hävdat att Cortez var homozygot brun men någon här på Buke (Clownen?) hävdar bestämt att det finns fuxar e Cortez som är DNA typade.

Om du Blupar ett par hundra avkommor till som är födda efter 1990 så kommer du att hitta fuxar vilket talar för att han INTE är homozygot. Men de är inte många......

Dessa "felbetäckningar" skedde på den tiden när hingsten betäckte naturligt....
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Finns det någon förklaring till varför det var just Bonaparte som var pappa istället för Cortez? Stod de på samma hingststation och blandades ihop, eller vad?
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

De stod på samma station och de "blandades" nog ihop.....

Jag vet inte om alla som blev fel var efter Bonaparte men några var det, det vet jag med säkerhet. Sedan finns det nog en del som har valt att inte ta reda på om deras häst har fel pappa eftersom det då sänker värdet/avelsvärdet på avkomman.

Ingen viste ju då att Cortez skulle bli en sådan avelskanon och inte visste man heller att alla avkommor skulle komma att DNA typas i framtiden.....:crazy::grin:

Det är ju en betydande skillnad att ha ett sto e. Cortez eller ett sto e. Bonaparte om man ser till vad som är begärligt på marknaden.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Semin användes inte på 80-talet annat än i undantagsfall.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Det var det jag tänkte, men jag hade svårt att se hur man skulle kunna blanda ihop hingstar annat än på semin.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

De kan ju komma lösa;)
Eller blandas ihop för att de båda var bruna med lite vitt på huvudet...
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Självklart var det N betäckning och du såg kanske att jag skrev "blandade" med ""....:angel:
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

De kan ju komma lösa;)
Eller blandas ihop för att de båda var bruna med lite vitt på huvudet...

Jo, för de var ju verkligen lika intill förväxling... :angel:

cortez.jpg
bonaparte01.jpg


Tror du på allvar att hingsthållaren inte kunde se skillnad på dem? De hade ju varken samma tecken eller samma färg, dessutom var Cortez betydligt större.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Hingsthållaren kan säkert skilja på sina hingstar. Snarare har man väl blandat ihop vilka ston som ska till vilken hingst (om de står på station)? Det är väl ändå fullt möjligt föreställer jag mig?
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Kan ju ha varit vilken prao som helst i farten :angel:
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Hingsthållaren kan säkert skilja på sina hingstar. Snarare har man väl blandat ihop vilka ston som ska till vilken hingst (om de står på station)? Det är väl ändå fullt möjligt föreställer jag mig?

Fast borde man inte då blanda ihop åt bägge hållen? Dvs ibland ta Bonapartes ston till Cortez? Om det alltid blir så att det är Cortez ston som hamnar hos Bonaparte så är det ju knappast slump.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Tror inte någonting, det var bara en möjlig förklaring. Har sett båda och vet att de inte var så lika.

Sen kan det ju vara så som det varit ibland, den ena hingsten är inte tillgänglig för ögonblicket av olika anledningar och då tar man den andra istället, föl blir det ju ändå...
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Fast jag vet inte om dina tre möjliga förklaringar har samma rimlighet:

1. Till skillnad från dig kunde hingsthållaren inte se skillnad på hingstarna, utan råkade ofta ta ut Bonaparte när han trodde han tog ut Cortez. Dock hade h*n inga problem åt andra hållet, och tog aldrig ut Cortez när h*n ville ta ut Bonaparte.

2. Bonaparte var en utbrytarkung med smak för ston som skulle till Cortez, och rymde ofta obemärkt för att tjuvbetäcka just dessa ston. Detta märkte aldrig hingsthållaren, utan Bonaparte kunde ostört fortsätta med sina amorösa eskapader i flera år.

3. Cortez ville/kunde av olika anledningar inte alltid betäcka alla de ston som var bokade på honom, och hingsthållaren tog då Bonaparte istället - de var ju både hopphingstar med liknande tecken och färg, så det var inte givet att stoägarna skulle upptäcka saken.

Men för dig är alltså alla alternativ lika rimliga, och du tror ingenting? (utom möjligen att jag är lite korkad, då...;)).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 659
Avel Slänger upp tråden för en bekants räkning. De har ett sto, Filippa, efter Cardento-Jaguar...
Svar
6
· Visningar
1 820
S
Avel En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år. Hon bad mig om...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Baddy96
·
S
Avel Hann inte kommentera Clifden Winds påstådda perlinoföl i isabelltråden innan den stängdes. Cliffe var brun och fick närmare 100...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: swebec
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp