Apollo

Trådstartare
Nu går vovvsan på cortison varannan dag tills vaccinet kommer och vi har börjat ge det.

Försökte mig läsa till biverkningar med det känns inte helt lätt när det är människomedicin.

Vad kan det tänkas vara för biverkninar så jag är lite beredd?
 
Sv: Cortison

rättså lika människans.
vanligt med ökad törst och en oproportionerligt stor hunger (är det en hund som lätt lägger på sig kan det vara läge att plocka fram morötterna eller liknande, så att hunde får "bukfylla" utan att bli tjock). dosberoende, så dosen du ger kanske är för liten för att detta ska komma fram.
pälsen brukar kunna bli annorlunda också.
det är de jag kommer på såhär på rak arm. finns maaaaassor mer, men du lär ju märka framöver exakt vad som drabbar din hund (eller kanske ingen av dem om du har tur :) )
lycka till för vovven!!!
 
Sv: Cortison

Vad heter kortisonen du ger? Min hund gick först på prednisol men fick för mycket biverkningar så vi fick byta till Medrol som fungerar mycket bättre. Vanliga biverkningar beroende på dos är ökad tors, ökad hunger ( ibland enorm hunger), kissar mer, ökar i vikt då de lätt samlar på sig vätska av kortisonet, en del kan bli lite flåsiga lättare. Vissa hundar får knapt några biverkningar medans vissa fgår ganska mycket oftast mest i början har jag hört.

Min hund kissade på sig när det var som värst av prednisolens om han inte klarade av.
 
Sv: Cortison

Min unghund har stått på prednisol 1½ månad nyss och han blev flåsigare, fick ökad törst och kissade såklart mer som följd.
 
Sv: Cortison

Det vanligaste är att hunden blir hungrigare, törstigare och då också mer pinknödig. Hade en gång en hund som fick cortison en kortare period och där blev hungern enorm. Hon kunde gå och äta torrt, klippt gräs bara för att fylla ut magen.
 
Sv: Cortison

Jag ger Medrol 1 tablett varannan dag. En natt var det en pöl inne, kunde kanske berott på det men det är enda gången, men hon verkar inte dricka mer. Verkar som jag slipper de värsta biverkningarna då. Hungrigare vet jag inte om hon är och absolut inte törstigare.
 
Sv: Cortison

Ang biverkningar så fick vår förre hund prednisolon 5 mg/dag (golden/samojed) i ca 1 år pga någon sorts eksem som aldrig blev klarlagt.
Han tappade mkt päls fläckvis och kliade sej makalöst.
Prednisolonet dämpade klådan avsevärt tack och lov!
Vår vet upplyste oss om att de kan få magsår bara på 3 veckor,samma med magnecyl.
Veterinären i fråga är forskare i grunden och jag litar på honom.Gått hos honom sen-88.
Vår hund fick också magsår,men vi märkte det inte förrän när han dog hastigt en morgon.
Han somnade stilla i husses famn,men efteråt kom det blod ur båda ändar.Otäck biverkning.
Enda "trösten" är att det gick snabbt,han var bara hängig nån dag och blev trots allt iaf 10 1/2.

Varför behöver din hund kortison?

PS Vi förstod inte förrän efteråt när blodet kom att det måste vara magsår.
Vi trodde han tacklade av pga ålder,annars hade vi åkt på klinik.
Vi hann inte ens boka tid för avlivning den morgonen för det gick så snabbt.
 
Sv: Cortison

Min vovve går också på Prednisolon-tabletter och vaccin(kvalsterallergi).Hon får tabletter efter behov vilket varierar från 1 tablett dagligen till 1 var tredje dag ungefär.Hon har ätit kortison i ungefär 1,5 år och är idag 2,5 år.

Håller med de andra om att biverkningarna brukar bli ökad hunger och törst,men jag har faktiskt inte märkt någon skillnad alls på min.Hon är en sån där hund som äter mycket periodvis,för att sen matvägra ett tag, och hon har varken gått upp eller ner i vikt totalt sett.
 
Sv: Cortison

Usch sån biverkning vill jag inte ha.
Hon har en kvalsterallergi som vi ska börja vaccinera mot men tills dess så får hon kortison för att lindra klådan.
 
Sv: Cortison

Vill inte vara pessimist,men det kan ta över ett år innan vaccinet fungerar ordentligt,så det kan hända du behöver ha cortison ganska länge.Min har nu haft vaccinet i 14 månader och visst är hon bättre,men inte helt bra.
 
Sv: Cortison

Vill inte vara pessimist,men det kan ta över ett år innan vaccinet fungerar ordentligt,så det kan hända du behöver ha cortison ganska länge.Min har nu haft vaccinet i 14 månader och visst är hon bättre,men inte helt bra.

Ja det vet jag. Synd att det ska ta sån tid men hellre det och att man kan hjälpa dom på något sätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
207
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 840
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • GVFÖ 2024
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp