Costa Rica?

Ja! Vilken bra tråd! Jag vill åka till Costa Rica nån gång så hoppas på inspiration och tips :)
 
Hehe, precis rätt @niphredil :) Det har jag!
@Lena Furberg Jag var där för snart ett år sedan med min man på bröllopsresa. Vi var där i tre veckor och bilade runt. :) Häftig resa!
Vi hade bokat två hotell innan, första natten på ett hotel ganska nära flygplatsen i San Jose, och andra och tredje natten i landet på ett jättemysigt hotell (Clandestino Beach Resort) västra sida, en bit söder. Närmsta staden heter Quepos.
Efter det så bilade vi upp till Puntarenas och tog färjan över till Paquera. Satte sen kurs mot Santa Theresa /Playa Carmen, Tropical Ritmo Hotell. Där stannade vi ett par nätter. Sen körde vi till den största turiststaden, Tamarindo där vi bodde på ett supermysigt litet hotell, Hotel Luamey. Där stannade vi längre tid än vi tänkt, men de hade nästan inga gäster förutom oss (lågsäsong). Familjeägt hotell med kanske 6 rum? De bjöd in oss på Thanksgivning (de hade tidigare bott i Miami), supermysigt! Vi var även med på ägarens födelsedagsfest, verkligen kul! :D Sista anhalten var Arenal, vulkanen. Tyvärr blev vi sjuka där, min man fick dropp vid två tillfällen. Men sängen och rummet på hotellet var grymt ;) Sista natten spenderade vi på samma hotell som vi spenderade första natten på eftersom det låg så nära flygplatsen.

Vi hyrde som sagt bil med GPS, en större SUV med 4-hjulsdrift. Det behövdes om man säger så. Väldigt dåliga vägar på de flesta ställena. Bästa vägarna var runt San Jose, det var även tullavgift på dem. Så det tog låååååång tid att ta sig från ett ställe till ett annat. GPS:en var guld värd! Vi blev tipsade om att absolut INTE köra efter det blivit mörkt och absolut INTE stanna om någon fått punka för att hjälpa till. Vi bokade hotell genom nån bookingsida och valde hotell efter de bästa recensionerna.
Det var dyrare med mat än vad jag trodde men det var gott :)
Trots att det var så mycket amerikanare på vissa ställen så var det inte många locals som pratade engelska. Men det funkade med lite teckenspråk och ord :) Mycket djur! Sånt som vi gillar att titta på! Hästar som gick lösa och hundar.
Det tråkigaste, mycket droger. De drog i oss på kvällarna när vi gick runt i Tamarindo. Gräs verkade vara det vanligaste, usch. Folk rökte öppet.
Tamarindo var mest turistigt, om man som jag inte surfar så var det ett shysst ställe att hitta på andra grejer på. Santa Teresa var ett klockrent surfarställe. Fanns inte så mycket mer att göra än att surfa.
Det finns ett gäng bilder på min blogg, i arkivet, november 2014 :)
Är det något mer ni vill veta? :)
 
Jag kommer isåfall att åka dit med min dotter, 15, och vill inte köra runt ensam med henne, jag är för mycket kycklingmamma för det. Jag funderar på ett reseföretag som ägs av bekanta till en väninna; Serendipity Adventures Costa Rica. Bara plocka godbitarna och överlåta det "verkliga" äventyrandet till någon annan, eller längre fram... :angel: Vi åker isåfall kring jul, måste kolla hurudant vädret är där, då...

Men tack för lite insyn! Jag ska kolla dina bilder!
 
Men ingen tycks ha varit dit.....? Eller? Jag väntar....

Jag har - men det vet du ju redan!!! :-) Gillar man fantastiska naturupplevelser och GOD mat så kan man knappt hitta bättre land att åka till!!! Vi brukar aldrig åka tillbaka till samma ställen igen - det finns ju alldeles för många länder kvar att upptäcka! Men Costa Rica är ett av få som vi faktiskt pratat om att vi vill återvända till framöver!
 
Jag har - men det vet du ju redan!!! :-) Gillar man fantastiska naturupplevelser och GOD mat så kan man knappt hitta bättre land att åka till!!! Vi brukar aldrig åka tillbaka till samma ställen igen - det finns ju alldeles för många länder kvar att upptäcka! Men Costa Rica är ett av få som vi faktiskt pratat om att vi vill återvända till framöver!
Tack!! jag skrev nyss till dina vänner där borta och fick svar idag!!
 
Tack @ninsan för så utförligt svar!

Jag har lite frågor :)

* Ungefär hur dyrt är allt? Mat? Bensin? Ja, hur mycket behöver man ha med sig på ett ungefär? Om man inte ska boka aktiviter eller dykning eller dylikt.
* Hur otryggt känns det dagtid? Generellt sådär? Jag är rätt obrydd men min sambo är försiktigare.
* Var det svårt att köra? Är trafiken vansinnig, vägarna svåra etc?
* Var det många ställen som 'bara' var surf? Vi är mest intresserade av lite sol och bad, lite vandring, lite djungel. Typ.
 
Tack @ninsan för så utförligt svar!

Jag har lite frågor :)

* Ungefär hur dyrt är allt? Mat? Bensin? Ja, hur mycket behöver man ha med sig på ett ungefär? Om man inte ska boka aktiviter eller dykning eller dylikt.
* Hur otryggt känns det dagtid? Generellt sådär? Jag är rätt obrydd men min sambo är försiktigare.
* Var det svårt att köra? Är trafiken vansinnig, vägarna svåra etc?
* Var det många ställen som 'bara' var surf? Vi är mest intresserade av lite sol och bad, lite vandring, lite djungel. Typ.


  • det var dyrare än vad jag trodde, mat och grejer. Nu köpte vi inga prylar alls, bara mat och boende. Vi levde gott i tre veckor, kunde nog leva billigare om vi velat. Man betalar i dollar och colones. Billigare än Sverige men inte, wow vad billigt. Men tror det beror mycket på amerikanarna som kommer dit :p Bensin, ja det var hyffsat billigt. Smidigt att sitta kvar i bilen och så tankade de som jobbade på macken, åt en. Det gick bra att betala med Visa-kort. Vi tog ut pengar på plats, både colones och dollar, men betalade lite med visa-kort också.
  • inte otryggt alls dagtid :) Men det beror på kanske vart man rör sig. Vi var på mindre ställen, små stränder, men kände aldrig att det var läskigt. Biluthyraren var dock noggrann med att säga att vi alltid skulle ta med oss gps:en när vi stannade, vi la in den i handskfacket på dagarna och tog in den på nätterna när vi inte skulle använda bilen mer. På alla hotell som vi stannade på så hade de en nattvakt, första stället hade en beväpnad sådan. Så det kändes alltid tryggt :)
  • Nu körde bara min man, jag fick köra sista sträckan mellan Arenal och San Jose. Jag kör inte i centrala Sthlm, men har inga problem att köra annars. Det var lite läskigt när vi kom in i centrala San Jose. Lite djungelns lag med trafikljusen. Vi fick åka i nån shuttelbuss mellan biluthyraren och hotellet och hjälp vad de körde, tuta och köra, tuta lite mer och köra på. Själva vägarna ute i landet kunde vara hur dåliga som helst, grusvägar i bergen, slingelikrok! Asfaltsvägar med stora hål i, men det var hastighetsbegränsat och folk körde inte särskilt fort. Det tog mycket längre tid att åka från ett ställe till ett annat än vad man trodde. Men det gjorde inget, så jekla fin natur!!!! Gps rekommenderas samt 4-hjusdriven suv.
  • Santa Teresa är surf, Tamarindo är bad och surf. Finns mycket att göra där. Vi åkte båtturer, bla för att se krokodiler och apor. Vi var även ute en sväng med en stor segelbåt, mysigt! Det fanns små och stora stränder överallt. Vi var dock bara på västra sidan, inte östra sidan. Vi hade tänkt åka dit också, men trivdes bra i Tamarindo och hade tur med vårt hotell, så vi stannade :)
Här åkte vi på utflykt, en bit från Tamarindo, galet vackert!
DSC00659-1024x232.jpg


Här hittade vi en snäckstrand (just de ja, om ni tar med bilen och ska parkera, var beredd med småpengar, det brukar vara någon som jobbar med att vakta bilarna, eller ta betalat för att man ska få parkera)
DSC00661-1024x682.jpg


Tamarindo
DSC00679-1024x682.jpg


Hotellet i Tamarindo.
DSC00546-1024x682.jpg


Stranden vid första hotellet i Quepos, första morgonen i CR
DSC00220-1024x682.jpg


Magisk resa :)
 
@ninsan Stort stort tack! :) Jag vet inte om du minns men jag har varit avundsjuk på din resa länge och är SÅ sugen verkligen. Ska visa bilderna för sambon.
 
@ninsan Stort stort tack! :) Jag vet inte om du minns men jag har varit avundsjuk på din resa länge och är SÅ sugen verkligen. Ska visa bilderna för sambon.

Nej det hade jag ingen aning om, men vad kul att du känner så! :D Har du fler frågor så är det bara att skriva, jag svarar på det jag kan! Ni kommer inte ångra er om ni åker dit! Det var så många coola upplevelser och jag är glad att jag klev ut min lilla låda och gjorde det. Jag brukar vilja planera upp vad som ska göras, när var och hur. Men här litade jag på min man, som varit där en gång innan, att när han sa "det löser sig" så skulle det göra det, vilket det gjorde :)
 
@ninsan Skönt att du inte mindes det, känns som jag alltid stör dig med frågor :p. Och vad kul att höra! Jag vill så gärna att vi ska komma i väg och för vår del är det nog sambon som behöver en liten knuff och som ska lita på mig att allt faktiskt ordnar sig ;).

Jag kommer definitivt PM:a med frågor om det är så att vi planerar något för nästa år :). Tack! :)
 
@ninsan Skönt att du inte mindes det, känns som jag alltid stör dig med frågor :p. Och vad kul att höra! Jag vill så gärna att vi ska komma i väg och för vår del är det nog sambon som behöver en liten knuff och som ska lita på mig att allt faktiskt ordnar sig ;).

Jag kommer definitivt PM:a med frågor om det är så att vi planerar något för nästa år :). Tack! :)

Haha, nej, så känns det inte :):)
Vi fick tag på hyffsat billiga biljetter, svärmor betalade i bröllopspresent, tror de kostade runt 14 000 fram och tillbaka för oss två. Mellanlandning på Heathrow och i Miami, tror det fanns biljetter där det bara var en mellanlandning också, hade gärna skippat att landa i USA. Vi fick plocka ut väskorna och checka in igen. Men inte på hemvägen som tur var :)
 
Haha, nej, så känns det inte :):)
Vi fick tag på hyffsat billiga biljetter, svärmor betalade i bröllopspresent, tror de kostade runt 14 000 fram och tillbaka för oss två. Mellanlandning på Heathrow och i Miami, tror det fanns biljetter där det bara var en mellanlandning också, hade gärna skippat att landa i USA. Vi fick plocka ut väskorna och checka in igen. Men inte på hemvägen som tur var :)
Vilket flygbolag åkte ni med?
 
Måste slå ett slag för Santa Teresa, eller f f a det UNDERBARA B&B strax utanför som vi bodde på! Casa Cecilia ligger direkt nere på stranden, utom synhåll för närmaste bebyggelse. Bottenvåningens allrum har bara tre väggar, sidan ut mot stranden är helt öppen! Ibland när vi kom tillbaka från restaurangbesök på kvällen hade golvet invaderats av eremitkräftor som helt enkelt promenerat in från stranden! Vi hyrde sviten som upptar hela ovanvåningen, med MAKALÖS utsikt över stranden både från balkongen och från sängen! Härliga hängmattor i träden vid vattnet, badkarsvarmt vatten i havet, promenadavstånd till en riktigt, riktigt bra restaurang. (Men man bör ha ficklampa med sig för att hitta restaurangen för det blir kolsvart på kvällen och finns ingen belysning längs vägen.)

Maken på stranden vid Casa Cecilia
, Santa Teresa, Costa Rica
 
casa-cecilia.jpg


Casa Cecilia! Balkongen på övervåningen hör till vår svit. Bottenvåningens allrum (där frukost serveras och där man kan laga lunch om man vill) öppen mot stranden. Om fotografen vänder sig om ligger strandlinjen ungefär lika nära som huset ligger här (lite beroende på hur högt eller lågt vattnet står förståss!

Ma är verkligen "Mitt i naturen" även i övrigt! En dag kom en flock vrålapor och "parkerade" i träden man ser bakom huset - vi kunde studera dem och "prata med dem" i flera timmar innan de drog vidare! Stora ödlor vandrade då och då över sanden förbi huset o s v.
 
Apropå bilkörning - vill man se naturen behöver man RIKIGT fyrhjulsdrift!!! På många ställen såg vägarna ut så här:

12027821_1094603940552123_869738081797703199_n.jpg

Därför var vi också glada att vi aldrig körde själva, utan hade chaufför de sträckor vi färdades per bil. Och vi förstod verkligen varför vi fått tipset att flyga inrikes de längsta sträckorna istället för att välja bil eller buss. När vi bara såg avstånden på kartan var det svårt att förstå hur den angivna restiden med bil eller buss kunde bli så låååång jämfört med att köra motsvarande sträcka här i Sverige... men när vi såg vägarna IRL förstod vi!!!
 
Kl
Även jag har rest runt i Costa Rica och säger som övriga det är en fantastisk upplevelse om man ffa som TS vill nyttja att landet har allt från stränder, inland , vulkaner och regnskog !
Jag upplever inte alls att landet på ngt sätt skulle vara en fara för turister i sig, men utifrån vägarna och terrängen skulle jag ändå inte propagera för att bila runt i egen regi som turist utan där vill man ha chaufför /resa med guide/buss .
Jag har även ridit från Arenal till Monteverdes dvs från Låglandet med den aktiva vulkanen upp till höglandet regnskog . En upplevelse ! Ridit där även utöver den etappen och som vanligt oavsett var man befinner sig är det en särskild upplevelse att få se land via hästryggen .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: LovingLife
·
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Ava22
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 860
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp