Costa Rica

Mineur

Trådstartare
Moderator
Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i juni men tänkte inte åka förrän i mars 2023, så vi har gott om tid på oss att planera. Detta kommer förmodligen att bli vår sista långresa eftersom det inte känns helt bra i miljöhjärtat att flyga så långt, och det i kombination med att det är just en bröllopsresa gör att vi verkligen vill se till att det blir så bra som det bara kan.

Är det någon här som varit i Costa Rica, eller vet något om det? Vi är ute efter alla möjliga olika sorters tips och råd!

Av det vi läst oss till hittills har vi kommit fram till att det nog vore bra att dela upp det som följer:

Vecka 1: Sol och bad på östkusten, som ju är den karibiska kusten där de riktiga drömstränderna finns.
Vecka 2: Påbörja resan till västkusten med stopp i några dagar för diverse regnskogsäventyr inkl. besök på en kaffeodling eller liknande.
Vecka 3: Sol, bad och surfing på västkusten.

Vi tänker oss alltså vara borta i 3-4 veckor och är främst ute efter sol & bad, naturupplevelser och surfing. Jag surfar dock inte, utan den biten får min käre man stå för, så helst skulle vi vilja hitta ett ställe som är surfvänligt men där man även kan bada i havet utan att bli bortsköljd av vågorna. Jag kommer nog att ta en surflektion eller två bara för skojs skull, men jag är ganska rädd för havet :o

En sak vi funderar över är hur säkerhetsläget är. Vi har förstått det som att Costa Rica är ett väldigt lugnt land för att ligga där det ligger (Centralamerika har ju annars ett lite tveksamt rykte), men ändå. Vi är väldigt resvana båda två så vi kommer inte att göra något "dumt", men det är ändå bra att ha lite koll.

Några tips, råd eller övrig input? :)
 
Jag och mamma va i Costa Rica 2016 och det är en av mina favoritresor! Vi valde en planerad rundresa och jag tror man bör va ganska van vid bilkörning om man ska resa runt själv. Vägarna är... tveksamma många gånger, 3-4 timmar på grusväg är inte alls ovanligt. Vi besökte Tortuguero (typ 3 timmar buss på grusväg och sen flodbåt) Arenal, Monteverde och Flamingo Beach plus 2 dagar i San Jose när vi skulle flyga

Monteverde va min favorit, det är dock väldigt litet så det får va naturen man är mest intresserad av. Flamingo Beach va BARA sol och bad

Maten är.. sådär. Den är inte dålig men inte spännande generellt, man bör inte åka dit för maten.
 
Jag och mamma va i Costa Rica 2016 och det är en av mina favoritresor! Vi valde en planerad rundresa och jag tror man bör va ganska van vid bilkörning om man ska resa runt själv. Vägarna är... tveksamma många gånger, 3-4 timmar på grusväg är inte alls ovanligt. Vi besökte Tortuguero (typ 3 timmar buss på grusväg och sen flodbåt) Arenal, Monteverde och Flamingo Beach plus 2 dagar i San Jose när vi skulle flyga

Monteverde va min favorit, det är dock väldigt litet så det får va naturen man är mest intresserad av. Flamingo Beach va BARA sol och bad

Maten är.. sådär. Den är inte dålig men inte spännande generellt, man bör inte åka dit för maten.
Toppen, tack för info! Ja vi har förstått att maten inte är något att skriva hem om alltid, så vi kommer att satsa mycket på Airbnb och liknande så att vi kan välja att laga vår egen mat ett par kvällar i veckan.
 
Toppen, tack för info! Ja vi har förstått att maten inte är något att skriva hem om alltid, så vi kommer att satsa mycket på Airbnb och liknande så att vi kan välja att laga vår egen mat ett par kvällar i veckan.

Jag hade nog valt Tamarindo framför Flamingo Beach om man ska va i dom områdena, det kändes lite mindre turistigt men ändå lika vackert. Säkerheten va inget vi oroade oss över, men har hört att det är en hel del inbrott i bilar och så om man har egen hyrbil.

Om ni åker till Monteverde så rekommenderar jag helt klart en guidad tur i regnskogen, vi hade en privat guidad tur med Nasua Tours och det är den bästa guiden jag någonsin haft, vi fick till och med se Quetzals :love:

En annan sak som kan va bra att veta är att större delen av landet inte har några riktiga adresser... Eftersom vi mest åkte taxi eller buss med arrangören så märkte vi inte så mycket av det men kan tänka mig att det är besvärligt i början om man kör själv
 
Var där på bröllopsresa med exet 2014, vi var där i 3 veckor. Vi hade bara bokat hotell på två ställen de första nätterna (hotell vid flygplatsen eftersom vi kom fram så sent) och sen ett snajsigt hotell på västkusten. Vi hyrde bil hela tiden och stannade ett par nätter på varje ställe. Fick råd att inte köra när det var mörkt. Riktigt dåliga vägar till o från!

Flög till San Jose, bilade sen till västkusten. Stannade där ett par nätter, körde vidare mot Santa Teresa. Sen mot Tamarindo, ett underbart litet mysigt hotell där vi fick fira thanksgiving med ägarna! Efter det körde vi mot Arenal. Poolen vid hotellet värmdes med hjälp av vulkanen eller vad det var.

Galen resa! Häftigt äventyr! Vill aldrig mer flyga så långt igen 😂 Jag tyckte det blev lite drygt när vi hade varit borta 2-2,5 vecka. Då började jag längta hem, men det är ju min personlighet. Exet blev givetvis dålig och fick dropp vid två tillfällen och jag fick köra i San Jose, läskigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp