Countysadlar...

pinky

Trådstartare
En tjej i stallet har två sadlar som är av märket County, en ren dressyrsadel och en som ser lite mer allroundaktig (allround mot dressyr, kanske?). De ser båda sådär skönt insuttna ut, med mjukt läder, lagom bred sits och vanliga rundbossor. Helt perfekta med andra ord! ;)

Hon har köpt dem begagnade för många år sedan, men om jag skulle vilja köpa en liknande begagnad idag, vad skulle de kunna kosta?
Har inte sett så jättemånga annonser med äldre countysadlar...
 
En äldre (beror på vad man menar med äldre, förstås, men runt 7-10 år) Countysadel i fint skick får du nog för typ 4000 eller nåt om du har tur. En i mitt stall betalade det för en sådan, jätetfin i bra skick.
 
Jo, jag har sett ett par, men det är inte såna som hon har...
De som finns på annons är oftast nyare, med kilbossor och annat modernt otyg... :p Såg en som kostade 13.000:-!! :o
Liiite över min budget. :D

Det finns massor av gamla Stübbensadlar som jag skulle kunna tänka mig, men de är så hårda att rida i. :(
 
okej, men den jag såg kostade "bara" 6600,-, fast den var från 2000 tror jag. Om du letar dressyrsadlar utan kilbossar, så kan jag tipsa om Prestige Hippos el Top Dressage, finns begagnade. Ursköna sadlar! :love: Vill ha en prestige dressyr på min unghäst, men han måste ha kilbossar. ;)
 
Oooh jaa... :d Dem har jag dreglat på en del också, men har aldrig sett nån live, bara på bild, så det är svårt att veta vad jag ska tycka om dem. :)

Ett annat problem med begagnade sadlar är att de flesta är i stl 17-17,5" med normal eller smal bom... Vi skulle behöva en 16,5" med vid (eller iaf åt det vida hållet)bom! :smirk:
 
En kilbossa gör ju bara att du får en större anläggningsyta på en häst med rak rygg. Det är inget modernt otyg. De har funnits länge! ;)

/C - som älska Countysadlar och ville ha en flat back men den passade inte på hästen.
 
Ja, det kanske det har... Men jag tycker att det var lättare "förr" att hitta sadlar som inte har det? Eller är jag fel ute? Tycker de flesta nya sadlar har det. Iaf de som passar min plånbok... ;)
Min häst har kort, ganska bred rygg, så det är svårt att få en sadel med kilbossor att passa på henne.
 
dressyrsadlar brukar ha det, men inte hoppsadlar!

det går ju även att värma om bommen på prestige, om du hittar nån normal 16.5"

Jag har själv en Golden Star på min ena häst, den är superskön, jättebra kvalite, ända sadel som ligger bra på honom! Han är bred med mkt manke och dessutom lite svankig. Har en 37'a på honom.
 
Jag har haft en County dressyr, skulle tro att den är ca 15 år nu. Sålde den för ett par år sen till en bekant som har den på sin arab nu så den är still going strong! Det var rundbossor på den. Sålde den för 3000 kr, nystoppad o genomgången av sadelmakare.
 
Tack så mycket för alla svar! :)

Funderar starkt på att ta ett lån och köpa första bästa passande sadel jag kommer över! Blev så förbannad igår på min nuvarande, har t.o.m. gått emot mina principer och lagt en hemmagjord pad under framvalvet, men det blev naturligtvis bara ännu värre... :cry:
 
Jag har en county dressyr...jag bara ääälskar den!!!Köpte den av samma tjej som jag köpte hästen av,Jag fick ge 10.000 för den...så nu svälter jag i typ ett år...nej då skämt åsido.Men det är värt pengarna kan jag tala om.Skönare har jag aldrig ridit i.Och min häst med könslig rygg diggar den med...sadeln och massage har gjort honom jätte fin i ryggen...plus långa skritt turer i skogen.Lycka till i ditt letande.
 
bläää två i mitt stall hade sånna.. blääää.. säger jag abra. jag ogillar dem skarpt. fast alla behöver inte tycka som mej =)
 
Oj, en annorlunda åsikt! :)

Vet du vilka modeller? Ålder? Varför var de inte bra?

Men vill veta sånt också, liksom... ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 253
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 200
Senast: super
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 785
Senast: lillamy73
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp