Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samtidigt förstår jag oron till viss del, och då är jag normalt en ganska krass person som tittar snett på personer som vägrar vaccin. När andra länder gjort en annan bedömning, trots EMAs utlåtande och när det finns andra vaccin som det är mindre risk med - då känns det rimligt att man hellre skulle vilja ha något av de andra vaccinen. Tycker att det vore en sak om det fanns ETT slags vaccin mot Covid-19 och man ändå vägrade för att man var orolig, men nu finns det flera. Och även om tillgång ställer till det, så förstår jag varför man hellre vill ha ett annat vaccin. Även om man vet att blodproppsrisken ökar med Covid-19.

Jag tycker att det blir ett väldigt osäkert läge och skapar mkt onödig osäkerhet och oro när sa manga länder "gar emot" rekommendationen fran EMA (att nyttan överväger riskerna för alla aldergrupper). Jag kanske har missförstat syftet med EMA men jag trodde att det var där experter samlades och alla Euländer kunde vända sig till för att ha liknande rekomendationer inom hela EU. Fast nu under pandemin känns det som att syftet med EU inte har fungerar ända.
 
Jag tycker de ska öppna för vaccinering med AstraZenecas vaccin för alla som vill, vi kan vaccinera snabbare och folk får välja själv om de vill ta risken.

Det ser jag som ett bra argument. Jag känner inte sa manga som har fatt vaccin men tva har blivit sjuka i Covid efter första sprutan (ena 2 v efter pfizers, den andra 4v efter Astras). Bada blev/är ordentligt sjuka, den som fick Astras värre.
För oss blir det väl troligtvis Astas och hinna fa andra sprutan innan ev Sverigeresa i sommar känns knappt.
 
Enligt svenska magtarm-förbundet är bara de som nyligen börjat med mina mediciner i riskgrupp :cautious:. Fast enligt Storbritannien skulle jag vara i riskgrupp pga dom.
Alltså en autoimmun sjukdom med immundämpande mediciner.

Jag är ju i samma sits. Sedan undrar jag hur vår medicinering förändrar risken för blodpropp med Astras vaccin? Jag vill nog gärna ha ett ok från behandlande läkare innan jag tar Astras vaccin.

Och innan någon hänger mig så påverkar sjukdomen i sig men även medicinerna blodbildningen och blodplättarna. Det positiva med en av mina mediciner är ju att den tydligen kan underlätta om man fått covid-19... men jag hoppas att inte testa det live.
 
Jag tycker att det blir ett väldigt osäkert läge och skapar mkt onödig osäkerhet och oro när sa manga länder "gar emot" rekommendationen fran EMA (att nyttan överväger riskerna för alla aldergrupper). Jag kanske har missförstat syftet med EMA men jag trodde att det var där experter samlades och alla Euländer kunde vända sig till för att ha liknande rekomendationer inom hela EU. Fast nu under pandemin känns det som att syftet med EU inte har fungerar ända.

Det finns väldigt många frågor som fortfarande hanteras nationellt och suveränt. Så är dagens EU utformat. Men samtidigt ger dessa samarbeten en enorm styrka som små länder aldrig hade kunnat drömma om.

Alla EU-länder skulle kunna välja att lyssna på de gemensamma expertmyndigheterna men det finns inget system för att påtvinga länder den tolkningen.
 
Jag är ju i samma sits. Sedan undrar jag hur vår medicinering förändrar risken för blodpropp med Astras vaccin? Jag vill nog gärna ha ett ok från behandlande läkare innan jag tar Astras vaccin.

Och innan någon hänger mig så påverkar sjukdomen i sig men även medicinerna blodbildningen och blodplättarna. Det positiva med en av mina mediciner är ju att den tydligen kan underlätta om man fått covid-19... men jag hoppas att inte testa det live.
Ja det verkar ju som det där superfarliga när immunförsvaret triggas av covid och attackerar sig själv avhjälps med den medicinen.
Samtidigt så sätter den ju ner vårt immunförsvar, så på så vis borde vi ju vara i riskgrupp.
 
Ja det verkar ju som det där superfarliga när immunförsvaret triggas av covid och attackerar sig själv avhjälps med den medicinen.
Samtidigt så sätter den ju ner vårt immunförsvar, så på så vis borde vi ju vara i riskgrupp.

Du får inte Humira, eller hur? Jag står på den och Imurel (azatioprin).
 
Ja det verkar ju som det där superfarliga när immunförsvaret triggas av covid och attackerar sig själv avhjälps med den medicinen.
Samtidigt så sätter den ju ner vårt immunförsvar, så på så vis borde vi ju vara i riskgrupp.
Jag är inte insatt i era läkemedel just, men i MS-vården så har de skrivit om vilka mediciner som innebär en förhöjd risk och vissa har i stort sett en avsaknad av riskökning andra innebär låg eller måttlig risk andra troligtvis en förhöjd. Sedan är ju vaccinsvaret påverkat också, det är säkert så i ert fall också?
 
Funderar på en sak, som jag såklart skulle ta med vårdpersonal om det skulle bli så, men det är kanske inte lika troligt att man som 35-åring skulle få Astras vaccin i nuläget. Men iaf, man har ju uppmanats att hålla koll på blåmärken. Jag brukar få rejäla blåmärken efter nålar som det är, hur ska man veta vad som är vad? På läkemedelverkets sida står det iof att man ska rådgöra innan, med läkare eller vårdpersonal om man att får blåmärken och om man man står på immunsuppressiva läkemedel (som jag också gör).
 
Ja det verkar ju som det där superfarliga när immunförsvaret triggas av covid och attackerar sig själv avhjälps med den medicinen.
Samtidigt så sätter den ju ner vårt immunförsvar, så på så vis borde vi ju vara i riskgrupp.
Du borde ha extremt liten risk för att ditt immunförsvar reagerar om det är nedsatt. Rent logiskt borde de vara de med ett starkt immunförsvar som är i riskzonen. Livet är dock inte alltid logiskt.
 
Du borde ha extremt liten risk för att ditt immunförsvar reagerar om det är nedsatt. Rent logiskt borde de vara de med ett starkt immunförsvar som är i riskzonen. Livet är dock inte alltid logiskt.
Menar du för den här stormen som immunförsvaret kan hamna i, eller för allvarligt sjukdomsförlopp överlag?
 
Det du citerar förklarar inte vad det finns för ytterligare risk med Astras vaccin, förutom blodproppar.
Kan du karva ut den informationen ur dina två länkade artiklar?

Det är kombinationen med låga halter blodplättar och propprisken. Det är inte vanligt. Det är alltså inte själva blodproppsrisken som gör att det varit diskussioner. Den risken är som illustrerat större p g a Covid, p-piller och rökning.
 
Jag är inte insatt i era läkemedel just, men i MS-vården så har de skrivit om vilka mediciner som innebär en förhöjd risk och vissa har i stort sett en avsaknad av riskökning andra innebär låg eller måttlig risk andra troligtvis en förhöjd. Sedan är ju vaccinsvaret påverkat också, det är säkert så i ert fall också?

Medicinerna gör att det går inte att trimma immunförsvaret fullt ut, oavsett vaccin, men man får ändå ett visst skydd. "Levande" vaccin är uteslutna, tex mässlingsvaccin.

Risken vad gäller covid-19 bedöms vara hög vid insättning av biologiska mediciner varför de rekommenderar försiktighet med insättandet just nu. Samtidigt är vi mer infektionskänsliga och tillhör riskgrupp för att få gratis influensavaccin... lite dubbla budskap måste jag säga.
 
Medicinerna gör att det går inte att trimma immunförsvaret fullt ut, oavsett vaccin, men man får ändå ett visst skydd. "Levande" vaccin är uteslutna, tex mässlingsvaccin.

Risken vad gäller covid-19 bedöms vara hög vid insättning av biologiska mediciner varför de rekommenderar försiktighet med insättandet just nu. Samtidigt är vi mer infektionskänsliga och tillhör riskgrupp för att få gratis influensavaccin... lite dubbla budskap måste jag säga.
Det är som med MS-behandlingar då, levande vaccin funkar inte och man bör ta influensavaccin etc.

Googlade lite, och det verkade finnas mycket mindre material från svenska sidor för er del. Men som exempel så är det vanligt att MS-broms reducerar antingen B- eller T-lymfocyter, i vissa fall både och. Min medicin reducerar B-celler, och det verkar vara större risk gällande just Covid än motsvarande behandling som reducerar T-celler (varför förstår jag inte helt och fullt, pga. lekman. :D) Man råds att anpassa infusion efter när man tror man kan vaccineras, för man svarar förmodligen inte bra om det inte gått minst tre månader, många har också glesat ut sin behandling (vilket forskning visar oftast ger ok effekt ändå) på grund av den ökade risken, men man råds inte avbryta behandling. Den typen av information tycker jag känns mer matnyttig än att medicin som sänker immunförsvaret kan vara en ökad risk, så det skulle man såklart önska att ni också fick!
 
Läser artiklar om Kanada där smittan eskalerar och där det införs striktare restriktioner med utegångsförbud samtidigt som folk ekonomiskt inte kan vara hemma för de inte har rätt till sjukersättning?
Ser man inte som ledare för landet sambandet eller väljer man att blunda för det av politiska skäl?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 731
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 667
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp