Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är intressant att så många ska resa nu, framförallt till Grekland och Spanien där smittan ökar, illrött på kartan (även Cypern) men det verkar inte bekomma folk längre.
Sen har vi de som ska åka till OS...jag förstår inte...
OS har väl beslutat att genomföra utan publik?

Men håller med om detta resande - liksom varför. Hur svårt kan det vara att stanna hemma? Vi svenskar har väl reslusten i generna kanske, menför böfvelen - stanna hemma och lägg semesterslantarna på våra egna företagare här hemma istället!
 
OS har väl beslutat att genomföra utan publik?

Men håller med om detta resande - liksom varför. Hur svårt kan det vara att stanna hemma? Vi svenskar har väl reslusten i generna kanske, menför böfvelen - stanna hemma och lägg semesterslantarna på våra egna företagare här hemma istället!
Framförallt så här års. Vi har ju en jättefin sommar här i Sverige, semestra i Sverige och gynna våra svenska företag!

På vintern kan jag ha mer förståelse om man till exempel får depression när det blir kallt och mörkt.
 
OS har väl beslutat att genomföra utan publik?

Men håller med om detta resande - liksom varför. Hur svårt kan det vara att stanna hemma? Vi svenskar har väl reslusten i generna kanske, menför böfvelen - stanna hemma och lägg semesterslantarna på våra egna företagare här hemma istället!
ja men det ska ju resas som uppfödare, journalister osv..
 
ja men det ska ju resas som uppfödare, journalister osv..
Fast det är inte den typen av resande vi pratar om? Det är solresandet, de som reser för att resa. Ser bilder från semesterorter på sociala media precis som vilken sommar som helst, men fokus är inte på folkliv precis nurå...
 
Framförallt så här års. Vi har ju en jättefin sommar här i Sverige, semestra i Sverige och gynna våra svenska företag!

På vintern kan jag ha mer förståelse om man till exempel får depression när det blir kallt och mörkt.
Fast yngre kommer ju aldrig att likställa en Sverige-semester med en "sol- och partajsemester" i Grekland eller Spanien. Jag, som är FULLT nöjd med att kunna börja gå på loppisar så smått, åka på utflykt och fika med min mamma, osv, tycker ju inte att det är några problem alls med att semestra i Sverige. Tvärtom. Men de som vill sola, bada, dricka billig öl, osv vill ju såklart inte stanna i landet.
 
Fast det är inte den typen av resande vi pratar om? Det är solresandet, de som reser för att resa. Ser bilder från semesterorter på sociala media precis som vilken sommar som helst, men fokus är inte på folkliv precis nurå...
Jag pratar om resor, onödiga resor för vi är mitt i en pandemi.
 
Kanske har varit uppe i tråden innan, läser inte ikapp alltid, men unga drabbas av organskador. Jag som fick problem med hjärtat är väl inte förvånad direkt.
Tröttsamt och frustrerande att det klassas som en ”nyhet” så här sent i pandemin. Såklart att det är värdefullt med data som stödjer tidigare evidens, men jag möter regelbundet personer som blir helt ställda av att unga, tidigare friska och högpresterande personer kan vara sjuka i över ett och ett halvt år av covid/covidkonsekvenser. Det får mig att undra hur följsamhetens mot rekommendationerna sett ut om rapporteringen av långa eller allvarliga konsekvenser för unga och friska börjat tidigare och varit tydligare. Bortsett ogranskador är de systemiska skadorna också viktiga att informera om och för individen att ta i beaktande vid val av förhållningssätt till rekommendationerna.
 
Du nämner uppfödare, journalister? Då förutsätter jag att det är människor som reser i tjänsten, andra syften än för att resa till solen.

Jag tvivlar dessutom på att uppfödarna kommer åka till OS. Antalet journalister är också begränsade. Hörde att enbart journalister från de TV-bolag som har sändningsrättigheter kommer få åka och rapportera OS på plats.

Min gissning är att varje landslag/tävlande kommer ha ett begränsat antal biljetter till OS-området och dessa kommer delas ut till tränare, läkare, fysio osv. Uppfödarna står nog för långt ner på listan för att få en sån biljett. Men det är min gissning bara.

Dessutom så kommer idrottarna på OS vara väldigt begränsade och isolerade under hela OS. En australiensisk basketspelare har sagt att hon inte kan åka till OS för att hon inte skulle må bra (har problem med panikångest) utan familj, vänner och annat stöd än laget och tränarna och med den isolering som väntar. Jag läste om ett danskt lag (handboll kanske?) som är på plats i Japan på en ö för att ha träningsläger. Vackra sandstränder och pool men de får enbart vara på hotellrummet och träningshallen. De får gå till poolen en gång på en vecka. Så OS kommer bli väldigt annorlunda och väldigt strikt för alla som är där.
 
Fast yngre kommer ju aldrig att likställa en Sverige-semester med en "sol- och partajsemester" i Grekland eller Spanien. Jag, som är FULLT nöjd med att kunna börja gå på loppisar så smått, åka på utflykt och fika med min mamma, osv, tycker ju inte att det är några problem alls med att semestra i Sverige. Tvärtom. Men de som vill sola, bada, dricka billig öl, osv vill ju såklart inte stanna i landet.
Sola, bada och dricka dyrare öl kan man göra i Sverige. Jag har lite svårt att se att bara billig öl är det som drar, jag menar, slår man ut det rent ekonomiskt så måste det väl ändå bli billigare att stanna i Sverige?

Och nu får man väl parta i Sverige med, eller? Även om det såklart inte är samma sak så går det. Medans vintertid är det en helt annan sak, det går inte att göra i Sverige då.

Men ja, folk tänker sällan längre än näsan räcker...
 
Sola, bada och dricka dyrare öl kan man göra i Sverige. Jag har lite svårt att se att bara billig öl är det som drar, jag menar, slår man ut det rent ekonomiskt så måste det väl ändå bli billigare att stanna i Sverige?

Och nu får man väl parta i Sverige med, eller? Även om det såklart inte är samma sak så går det. Medans vintertid är det en helt annan sak, det går inte att göra i Sverige då.

Men ja, folk tänker sällan längre än näsan räcker...
Fast, nja? Angående sola och bada i Sverige så är det väl långt ifrån lika solsäkert som i södra Europa? Jag har ju själv varit ung en gång i tiden ;) , så jag förstår att medelhavet kan locka..... Billig öl var kanske ett dåligt exempel, men det är väl hela atmosfären som lockar. Nu - på äldre dar´ :D - blir jag mest trött av folks bristande konsekvenstänk...... :cautious:
 
Tycker det är sorgligt att se kändisar som agerar influencers, och åker ut på instagram/medelhavssemester och postar flitigt. Laila Bagge som jag ser upp till som den starka entrepenörskvinna hon är, var nyss i Parga, Grekland "i samarbete med" Apollo. Nu ser jag att Molly Sandén, en annan superstark kvinna som postar 'medelhavsskryt' (hennes egna ord)...Liksom sluta. Åk om ni vill, men hoppa det där med att få fler svenskar att vilja resa just nu genom kamera och sociala medier. Hold your horses tills vi ser var detta barkar...
 
Tycker det är sorgligt att se kändisar som agerar influencers, och åker ut på instagram/medelhavssemester och postar flitigt. Laila Bagge som jag ser upp till som den starka entrepenörskvinna hon är, var nyss i Parga, Grekland "i samarbete med" Apollo. Nu ser jag att Molly Sandén, en annan superstark kvinna som postar 'medelhavsskryt' (hennes egna ord)...Liksom sluta. Åk om ni vill, men hoppa det där med att få fler svenskar att vilja resa just nu genom kamera och sociala medier. Hold your horses tills vi ser var detta barkar...
Håller med. Jag hade dessutom skämts som en hund om jag hade kommit hem med covid, som vissa har gjort från utlandssemestrar.....
 
Jag tycker det är intressant att så många ska resa nu, framförallt till Grekland och Spanien där smittan ökar, illrött på kartan (även Cypern) men det verkar inte bekomma folk längre.
Sen har vi de som ska åka till OS...jag förstår inte...
Det är typ bara idrottare med entourage, funktionärer och en del journalister som åker dit. De flesta journalister och fotografer med självaktning har aktivt valt att inte åka dit what so ever. Det gäller även en hel del funktionärer och frivilliga inom ridsport. Uppfödare och hästägare kommer knappast vara på plats.

Med detta sagt tycker jag det är SKANDAL att man genomför årets OS. Folk och fä är för det första i många fall inte optimalt förberedda för tävling.. Dessutom har det redan haglat in coronafall i de olika lägren på deras väg till OS. Kollar man på hur snabbt läget med antalet smittade förändrats i Holland och Spanien blir man ju mörkrädd över hur ego IOC med underliggande organ är :banghead:
 
Fast, nja? Angående sola och bada i Sverige så är det väl långt ifrån lika solsäkert som i södra Europa? Jag har ju själv varit ung en gång i tiden ;) , så jag förstår att medelhavet kan locka..... Billig öl var kanske ett dåligt exempel, men det är väl hela atmosfären som lockar. Nu - på äldre dar´ :D - blir jag mest trött av folks bristande konsekvenstänk...... :cautious:
Jag har nog aldrig varit ung känner jag spontant isf :rofl:


Vi var på kanarieöarna vintern 2019, och vi var vid poolen några timmar ena dagen. Och jag var SÅ uttråkad. Jag förstår mig inte på folk som gör sånt faktiskt. Vi vandrade i bergen och hade oss istället, fullkomligt coronasäkert! Detta var dock innan vi riktigt visste om corona, annars hade vi inte åkt såklart.
 
Jag pratar om resor som sagt, jag vet inte vad du måste anmärka på?
Vet inte riktigt vad du menar, jag var ganska tydlig vad jag pratade om för slags resor, sen börjar du prata om journalister och uppfödare. Vi kanske inte har samma uppfattning om vad som är nödvändiga resor eller inte. Själv tycker jag att OS kan ställas in helt, men ska det gå av stapeln är väl ett begränsat deltagande utan publik okej antar jag, då är väl uppfödare och journalister ganska logiska på plats kan jag tycka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 878
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 724
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp