Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina tankar börjar luta åt att det kanske ska vara slut på frivillighet gällande detta virus, det hjälper ju inte när inte tillräckligt många är frivilliga. Inte ser vi något slut på smittan heller, hur länge ska vi hålla på? Hur länge ska den hålla på? Hur länge ska vi bry oss?

Till slut så kommer vi som fortfarande tror på vaccination, men även tror på att fortsätta hålla avstånd, hålla sig hemikring, handtvätt och handsprit - att inte orka hålla ut när det är så många som bara "skiter i det".
 
Hade arbetsintervju idag för ett jobb som personlig assistent, fick frågan av rekryteraren om jag var covid-vaccinerad. Blev lite överraskad av frågan, men tycker det är självklart att vara vaccinerad när man jobbar med infektionskänsliga personer. Hoppas att det kan göra att fler vaccinerar sig, för att de inser att de måste för endel jobb.
 
Mina tankar börjar luta åt att det kanske ska vara slut på frivillighet gällande detta virus, det hjälper ju inte när inte tillräckligt många är frivilliga. Inte ser vi något slut på smittan heller, hur länge ska vi hålla på? Hur länge ska den hålla på? Hur länge ska vi bry oss?

Till slut så kommer vi som fortfarande tror på vaccination, men även tror på att fortsätta hålla avstånd, hålla sig hemikring, handtvätt och handsprit - att inte orka hålla ut när det är så många som bara "skiter i det".
Tja, frågan är väl om det skulle räcka med att vaccination inte vore frivilligt. Jag tror ändå på avstånd etc. ett tag till.
 
TT skriver att 23% av de som behövt sjukhusvård pga. deltavarianten i England har varit fullvaccinerade. Även om jag inser att det kan röra sig om bakomliggande faktorer som sänkt immunförsvar och ålder, så är det nog lite fler än jag trodde.
 
Hade arbetsintervju idag för ett jobb som personlig assistent, fick frågan av rekryteraren om jag var covid-vaccinerad. Blev lite överraskad av frågan, men tycker det är självklart att vara vaccinerad när man jobbar med infektionskänsliga personer. Hoppas att det kan göra att fler vaccinerar sig, för att de inser att de måste för endel jobb.
Att inte kunna ta vissa jobb ligger på till fördel för att inte ta vaccin för mig.
 
Mina tankar börjar luta åt att det kanske ska vara slut på frivillighet gällande detta virus, det hjälper ju inte när inte tillräckligt många är frivilliga. Inte ser vi något slut på smittan heller, hur länge ska vi hålla på? Hur länge ska den hålla på? Hur länge ska vi bry oss?

Till slut så kommer vi som fortfarande tror på vaccination, men även tror på att fortsätta hålla avstånd, hålla sig hemikring, handtvätt och handsprit - att inte orka hålla ut när det är så många som bara "skiter i det".
Gissar på att detta inte kommer vara över någon gång utan vi får lära oss leva med det likt influensan.
 
TT skriver att 23% av de som behövt sjukhusvård pga. deltavarianten i England har varit fullvaccinerade. Även om jag inser att det kan röra sig om bakomliggande faktorer som sänkt immunförsvar och ålder, så är det nog lite fler än jag trodde.
Och om vi bara ser till senaste tiden, 21 juni till 19 juli behövde 1788 uppsöka sjukhus efter att ha testat positivt för delta. Av de var 54% ovaccinerade och hela 30 % hade fått två doser vaccin (och uppenbarligen hade några påbörjat vaccinering, av siffrorna att döma). (Siffror från PHE)
 
Att inte kunna ta vissa jobb ligger på till fördel för att inte ta vaccin för mig.
Hur menar du?

Hade jag tex behövt personlig assistent, eller om jag någon gång hamnar i en situation att jag gör det, så är just vaccinationer mot något som kan göra mig så allvarligt sjuk och döda mig, en självklarhet jag önskar och till och med skulle kräva av personalen. Vill jag dö är det JAG som ska bestämma det, inte genom andras människors dumhet om det går att minska risken för det.
 
Ja, vem gör inte det … Men jag vill ändå inte tro att vi liksom nått gränsen för hur många som trots allt är villiga att vaccinera sig, ännu. Även om intresset verkar oroväckande lågt i aktuella målgrupper just nu.
Jag är glad att vi i vår region kan börja boka vaccintider för tonåringar födda 2003-2005 i nästa vecka! Jag har två i det intervallet... (och äldsta tonåringen fick fösta sprutan förra veckan)
 
Hur menar du?

Hade jag tex behövt personlig assistent, eller om jag någon gång hamnar i en situation att jag gör det, så är just vaccinationer mot något som kan göra mig så allvarligt sjuk och döda mig, en självklarhet jag önskar och till och med skulle kräva av personalen. Vill jag dö är det JAG som ska bestämma det, inte genom andras människors dumhet om det går att minska risken för det.
Kan lova att du inte vill ha mig som personlig assistent, vaccinerad eller ej.

Å andra sidan kan jag säga att jag inte är det även om jag är vaccinerad.
 
Nej jag vill ha en personlig assistent som förstår varför en sådan behöver vara vaccinerad, istället för att se det som en ännu större anledning att låta bli att vaccinera sig.

Jag tror att det var precis det hon förstod. Eftersom hon inte vill ha ett sånt jobb så tänkte hon att om hon inte vaccinerar sig så slipper hon. Jag tror att det var ett skämt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Island har tagit till restriktioner igen (tog bort de innan för fullvaccinerade) med munskydd (inomhus) och restauranger som ska stänga vid 23 tror jag det är.
 
Island har tagit till restriktioner igen (tog bort de innan för fullvaccinerade) med munskydd (inomhus) och restauranger som ska stänga vid 23 tror jag det är.
Oj, en knapp månad efter att de lättade på dem alltså... och de har väl också hög vaccinationstäckning?

Lägger till en sak till, de flesta som blivit smittade tycks vara fullvaccinerade också läste jag. :crazy:
 
Nördar mig som vanligt, och noterar att läkemedlet jag står på (som används för lite allt möjligt, MS, reumatiska sjukdomar, cancer etc.) omnämns oftare, inte bara i studier utan när andra medier talar om utförda studier. Typ "de flesta patienter med cancer svarar bra på vaccinet FÖRUTOM de som står på rituximab". Tror det var så få som 5% som fick antikroppar i den gruppen som undersöktes. Varit något fler i undersökningar i min egen patientgrupp. Nämns också i diskussionen om de som behöver en booster-dos i exempelvis USA, och när jag läser det nationella vårdprogrammet rörande covid här i Sverige så står det att personer med immunmodulerande behandling BÖR upplysas om att man inte kan förvänta sig ett lika bra skydd av vaccinet som andra. Blir så irriterad över att jag vet flera stycken som står på min medicin som inte haft en aning om detta.
 
Oj, en knapp månad efter att de lättade på dem alltså... och de har väl också hög vaccinationstäckning?

Lägger till en sak till, de flesta som blivit smittade tycks vara fullvaccinerade också läste jag. :crazy:
På Island?

Inte konstigt nästan ingen är ovaccinerad så inte många ovaccinerade att smitta.
 
På Island?

Inte konstigt nästan ingen är ovaccinerad så inte många ovaccinerade att smitta.
Egentligen känns det väl mest förvånande att det blivit så, var ju ganska nyss som de sa att de var på god väg till flockimmunitet och inte hade haft ett nytt fall på sju veckor. Ett exempel på att det inte verkar fungera klockrent med borttagna restriktioner för vaccinerade, dock. Sedan vet jag inte hur svårt sjuka folk är, men i England var det iaf förhållandevis många procent av de som var inlagda pga. delta som var fullvaccinerade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 888
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 731
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp