Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så har jag inte uppfattat det hela.

Anser också att det är en missuppfattning att mer vaccinerade blir Delta-sjuka, än ovaccinerade. Den uppfattningen kommer - anser jag - från människor som inte kan hantera statistik.
Men varifrån har du fått det :confused: Jag skrev att vaccinet inte skyddar lika bra mot Delta. Det byter ju inte att det inte skyddar alls. Det blir ju samma sak som att ifall någon säger att "det finns de som använder bilbälte som dör i trafikolyckor" och får svaret "så du menar att det är säkrare att köra/åka bil utan bälte"
 
Jobbar inte inom något vårdyrke och haft mardrömmar om att behöva ta ett vårdyrke.

Är ju inte riktigt så att det går att täcka nej som arbetslös till jobb.
Visst kan man inte tacka nej till jobb som arbetslös, och visst passar vårdyrken absolut inte alla. förhoppningsvis slipper du söka ett sådant.
 
Ok. :)
Hur kommer jämförelsen med ovaccinerade in jämfört med vaccinerade, att fler vaccinerade blir sjuka i delta?
Hoppas att jag inte rör ihop allt nu, men att jag drog in att yngre tycks bli sjukare av delta i det svaret var som kommentar på att du sa att "Och yngre verkar väl fortfarande klara sig bättre än äldre och riskgrupper?" Menade mest att det inte är riskfritt för dem att bli sjuka heller, även om de klarar sig bättre än äldre och de i riskgrupper.
 
Hoppas att jag inte rör ihop allt nu, men att jag drog in att yngre tycks bli sjukare av delta i det svaret var som kommentar på att du sa att "Och yngre verkar väl fortfarande klara sig bättre än äldre och riskgrupper?" Menade mest att det inte är riskfritt för dem att bli sjuka heller, även om de klarar sig bättre än äldre och de i riskgrupper.
Ok.
Men den kommentaren menade jag att jag tror att om det står mellan en kvinna på 50 år och en kvinna på 20 år som båda två håller avstånd, inte festar osv, men jobbar på plats, handlar i affärer och riskerar att smittas, där 50 åringen är vaccinerad, så skulle det inte förvåna mig om 50 åringen är den som blir sjuk först av de två, trots vaccinet, just pga att hon är äldre med sämre hälsa osv än 20 åringen. Med det sagt så smittas ju yngre även nu, men jag tror att äldre hade blivit mycket sjukare utan vaccinet eftersom delta verkar vara mer smittosamt och att man blir sjukare av det.

Och nu släpper jag det tror jag, för nu känns det som att jag tänker högt lite väl mycket. :)
 
Börjar med att svara på det där om sjukhusinläggningar, och klistrar då in vad jag skrev i tidigare inlägg om England.



Så jo, du har helt rätt i att sjukhusinläggningar domineras av de som är ovaccinerade, men siffrorna ser lite sämre ut på sina ställen. Gällande smittofall så är det fler! Notera att CDC i USA sedan första maj bara granskar de fall som rapporterats in som genombrottinfektioner när det lett till inläggning, olika delstater gör lite annorlunda. Så fallen där är fler än vid första blicken.

Gällande Island så kan jag länka till deras sida där de verkar uppdatera med statistik på både inhemska såväl som infektioner som verkar ha fåtts utomlands och tagits med in i landet. https://www.covid.is/data
Har du fått Astra Zenecas vaccin är risken är tre gånger större att smittas av deltavarianten av covid-19 än om du fått Moderna eller Pfizer. Det visar en ny brittisk studie
 
Har du fått Astra Zenecas vaccin är risken är tre gånger större att smittas av deltavarianten av covid-19 än om du fått Moderna eller Pfizer. Det visar en ny brittisk studie
Kan du länka till studien? inte för att jag misstror dig och säger "källa på det, tack" lite drygt, utan för att jag vill läsa. :D
 
Men varifrån har du fått det :confused: Jag skrev att vaccinet inte skyddar lika bra mot Delta. Det byter ju inte att det inte skyddar alls. Det blir ju samma sak som att ifall någon säger att "det finns de som använder bilbälte som dör i trafikolyckor" och får svaret "så du menar att det är säkrare att köra/åka bil utan bälte"
Del 1 var svar till dig.
Del 2 var en allmän iakttagelse.

Jag skulle naturligtvis delat upp inlägget i två olika inlägg.
 
Noterar att det finns en ny studie med preliminära resultat från University of Hong Kong, där man sett att inkubationstiden för delta verkar kortare och att antalet viruspartiklar hos den som smittats är 1260 gånger högre än mätbara prover från den ursprungliga varianten. Antar att det påverkar ganska mycket vid smittspårning och själva spridningen.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/studie-visar-deltaviruset-kan-ha-två-vapen-1.51783148
 
Noterar att det finns en ny studie med preliminära resultat från University of Hong Kong, där man sett att inkubationstiden för delta verkar kortare och att antalet viruspartiklar hos den som smittats är 1260 gånger högre än mätbara prover från den ursprungliga varianten. Antar att det påverkar ganska mycket vid smittspårning och själva spridningen.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/studie-visar-deltaviruset-kan-ha-två-vapen-1.51783148
1260 :jawdrop:
Kan måhända påverka aningens...
 
Jag är glad att vi i vår region kan börja boka vaccintider för tonåringar födda 2003-2005 i nästa vecka! Jag har två i det intervallet... (och äldsta tonåringen fick fösta sprutan förra veckan)
igår fick vi målsmän brev från regionen om att vi kunde börja boka in tonåringarna i nämnda ålder. Så nu är mina båda i den åldern inbokade för första sprutan på fredag! :banana:👍
 
IMG_20210722_104055007.jpg
 
Nu tycker jag att det har uppstått ett läge där informationen går isär. Eller tolkas lite olika. USA har ändrat sig gällande munskydd inomhus för alla, även vaccinerade. Och även om man såklart talar om att det är en värre utgångspunkt utan vaccination så verkar man inse att delta kan smitta ändå. Washington Post rapporterar om ett läckt dokument som indikerar att CDC ser det som lika smittsamt som vattenkoppor, och att det är troligt att vaccinerade kan sprida smittan i lika hög grad som ovaccinerade. Vilket väl är i led med Hong Kong-studien som mätte att den som smittades hade 1260 gånger mer viruspartiklar än vid den ursprungliga varianten.

I Storbritannien har det talats lite om de minskade sifforna senaste veckan (som väl ökat lite igen) verkligen är tillförlitliga eftersom att förre verkar testa sig när det inte är lika obligatoriskt. Noterar även att 1 av 10 gravida som fått covid och behövt sjukhusvård behövt intensivvårdats, och att 99% inte vara fullvaccinerade i den gruppen. :( Jag tror att det är så att sifforna visar att antalet smittade gick ner med 37.1 % från veckan innan, men att antalet döda ökade med 28,9%.

Och här ska 1 av 5 med covid-19 kunna knutas till utlandsvistelser senaste tiden, då fallen ökat med 46 % (från låga nivåer).
 
Känns som att en fjärde våg är i full gång här, även om det visserligen är lite för tidigt att dra några slutsatser om det ännu. Alla* reser utomlands, och beter sig som om det aldrig funnits någon pandemi...

* Självklart inte faktiskt alla, men jag tror nog de flesta förstår vad jag menar, så länge man inte medvetet misstolkar det jag skriver.
 
Känns som att en fjärde våg är i full gång här, även om det visserligen är lite för tidigt att dra några slutsatser om det ännu. Alla* reser utomlands, och beter sig som om det aldrig funnits någon pandemi...

* Självklart inte faktiskt alla, men jag tror nog de flesta förstår vad jag menar, så länge man inte medvetet misstolkar det jag skriver.
Jo, håller med. Tänker att man hela tiden spelat ned det lite, så det är möjligt att man gör det nu också. Siffor från andra länder med många vaccinerade visar ju liksom att faran inte är borta, och jag undrar vad som skulle vara annorlunda med Sverige, varför vi skulle slippa liknande problem? Det vore såklart underbart om det blev så, men jag är inte speciellt optimistisk.
 
Känns som att en fjärde våg är i full gång här, även om det visserligen är lite för tidigt att dra några slutsatser om det ännu. Alla* reser utomlands, och beter sig som om det aldrig funnits någon pandemi...

* Självklart inte faktiskt alla, men jag tror nog de flesta förstår vad jag menar, så länge man inte medvetet misstolkar det jag skriver.
Iofs är det trycket på sjukvården som är den viktigaste parametern i pandemin, där det är dels patienttryck, dels personalfrånvaro som är det viktigaste. Men respekten för smittan är som fullständigt bortblåst, att det inte på långa vägar är färdigvaccinerat än och att denna smitta kan ta ny fart, nya vägar med mutationer - det verkr inte ens myndigheter ha nått fram med till folk. 🙁
 
Iofs är det trycket på sjukvården som är den viktigaste parametern i pandemin, där det är dels patienttryck, dels personalfrånvaro som är det viktigaste. Men respekten för smittan är som fullständigt bortblåst, att det inte på långa vägar är färdigvaccinerat än och att denna smitta kan ta ny fart, nya vägar med mutationer - det verkr inte ens myndigheter ha nått fram med till folk. 🙁
Tycker att myndigheterna gjort sig själva en otjänst när de slutat med pressträffar etc. regelbundet, att det hade behövts för att understryka allvaret samtidigt som antalet fall gick ner ett tag.
 
Tycker att myndigheterna gjort sig själva en otjänst när de slutat med pressträffar etc. regelbundet, att det hade behövts för att understryka allvaret samtidigt som antalet fall gick ner ett tag.
Nånstans känns det som ett lite cyniskt vägande mellan samhällsekonomi som måste rulla och "enstaka" människoliv, att det finns en rädsla för att folks tålamod tar slut - och det ser vi ju nu. Fortsatta restriktioner skulle få ett flertal knäkrypande brancher att fullständigt haverera exv resebranchen med blandannat tåg/flyg, och restaurang och nöjesbranchen. Inga samhällsviktiga brancher vid första anblick men oj vad dessa bär det samhälle vi lever i idag. Både här som globalt. Nu får det gå som det går tror jag, förhoppningsvis utan elaka mutationer. Sker det och vi börjar få tryck på sjukvården igen, tror jag - och hoppas - att vi får se strängare restriktioner så som typ resten av världen haft utom vi här i sverige.

Menytterst tandlöst skydd av befolkning tycker jag, där det är okej att ta in bärplockare från Thailand som bara fått en vaccination, och då av sinovac eller vad det nu heter det vaccin de använder i thailand som visat sig ha betydligt sämre skydd än andra vaccin. Att ta in bärplockare som sitter ute i skogarna är väl kanske då en bubbla, men ganska given import av delta tycker jag det känns som.
 
Nånstans känns det som ett lite cyniskt vägande mellan samhällsekonomi som måste rulla och "enstaka" människoliv, att det finns en rädsla för att folks tålamod tar slut - och det ser vi ju nu. Fortsatta restriktioner skulle få ett flertal knäkrypande brancher att fullständigt haverera exv resebranchen med blandannat tåg/flyg, och restaurang och nöjesbranchen. Inga samhällsviktiga brancher vid första anblick men oj vad dessa bär det samhälle vi lever i idag. Både här som globalt. Nu får det gå som det går tror jag, förhoppningsvis utan elaka mutationer. Sker det och vi börjar få tryck på sjukvården igen, tror jag - och hoppas - att vi får se strängare restriktioner så som typ resten av världen haft utom vi här i sverige.

Menytterst tandlöst skydd av befolkning tycker jag, där det är okej att ta in bärplockare från Thailand som bara fått en vaccination, och då av sinovac eller vad det nu heter det vaccin de använder i thailand som visat sig ha betydligt sämre skydd än andra vaccin. Att ta in bärplockare som sitter ute i skogarna är väl kanske då en bubbla, men ganska given import av delta tycker jag det känns som.
Jo, men att sluta upp med pressträffar som påminner om allvaret är ju inte samma sak som att återinföra fler restriktioner. Menar att det i sig kanske kunde hjälpt till. Sedan önskar jag att det hade varit ett hårdare krav, snarare än en rekommendation att testa sig när man kommer hem från en utlandsvistelse - oavsett om man är fullvaccinerad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 848
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 687
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp