Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde att folk kände igen hur statistiken från FHM ser ut, och att de lade upp nya siffor på tisdagar - så för mig var det inte oklart!
De lägger upp nya siffror tisdag, onsdag, torsdag, fredag - och är bilden från deras diagramsida så förstår jag varför jag inte kände igen den, den har jag klassat som rätt undermålig med ledorden 'rörig och intetsägande'.
 
De lägger upp nya siffror tisdag, onsdag, torsdag, fredag - och är bilden från deras diagramsida så förstår jag varför jag inte kände igen den, den har jag klassat som rätt undermålig med ledorden 'rörig och intetsägande'.
Jag vet att det är flera dagar de lägger ut, men att man kan vänta sig veckoslutets siffror först på tisdagar. Och det är tisdag idag.
 
Jag känner mig förbryllad över att personer som tycker att det är omoraliskt att inte vaccinera sig (en åsikt som jag delar!) samtidigt inte verkar tycka att man har ett ansvar som fullvaccinerad, när nya siffror talar för att man sprider smitta i stor utsträckning trots två doser. Varför vill man då inte skydda nedsatta personer som riskerar att bli allvarligt sjuka?
 
Tja, om vi stänger ner nu, kanske vi klarar oss med några hundra döda per dag... Vem vet...
Men vi har hittills inte stängt ner alls, vi har bara haft rekommendationer och restriktioner. Att vi skulle 'stänga ner' nu när så många är vaccinerade är högst tveksamt för att inte säga osannolikt. Däremot kan jag tycka att samhället ska ställa hårda krav vid inresa i landet som andra nordiska länder har med karantän till egen bekostnad. Till exempel.
 
Men vi har hittills inte stängt ner alls, vi har bara haft rekommendationer och restriktioner. Att vi skulle 'stänga ner' nu när så många är vaccinerade är högst tveksamt för att inte säga osannolikt. Däremot kan jag tycka att samhället ska ställa hårda krav vid inresa i landet som andra nordiska länder har med karantän till egen bekostnad. Till exempel.
När jag höll med så antog jag att det egentligen rörde att backa bandet. Jag tycker inte att vi borde stänga ner mer än vad det varit innan. Men tycker att vi borde återgå till vissa rekommendationer, hellre lite försiktigt förutseende än tidigare, dock.
 
Men vi har hittills inte stängt ner alls, vi har bara haft rekommendationer och restriktioner. Att vi skulle 'stänga ner' nu när så många är vaccinerade är högst tveksamt för att inte säga osannolikt. Däremot kan jag tycka att samhället ska ställa hårda krav vid inresa i landet som andra nordiska länder har med karantän till egen bekostnad. Till exempel.
Ja, byråkratsvenskan är svår att tolka, men det vi har haft, är mer eller mindre en så kraftig nedstängning som svensk lagstiftning tillåter.
 
Om den fjärde vågen toppar med ett dödsfall i veckan och 25 på IVA så verkar det mindre intelligent att stänga ned ekonomin igen. Så absoluta tal spelar väldigt stor roll.
Jag blir så trött av argument som enbart räknar död och intensivvård. Riktas inte enbart till dig utan bara mina 5 öre för att jämföra jämförbara data.

Eftersom hittills 0,6% av de som fått covid dött, skulle den topp du skriver om, med ett dödsfall i veckan, innebära 16(,6) personer i veckan i Sverige som får besvär som varar över 6 månader (alltså 10% av insjuknade. Det visar sig att vi ännu inte har ett slutdatum för hur länge besvären kan pågå. Minst 1,5 år alltså).

Det går säkert jättebra att svepande referera enstaka dödsfall fram till det råkar vara ens fru eller man som dör, eller fram till en efter 17 månader fortfarande inte kan försörja sig. Att debatten i stort ställer död (i sjukdomen) mot ekonomi/försörjningsmöjligheter (under hårda restriktioner) är skevt ur min synpunkt. Om enbart död ska räknas behöver vi mäta hur många svenskar som dör pga inkomstbortfall till följd av restriktionerna. Om vi ska räkna livskvalitet och försörjningsmöjligheter behöver vi mäta hur många som drabbas av sjukdomen respektive restriktionerna. Att jämföra äpplen och päron riskerar dölja fakta.
 
Jag blir så trött av argument som enbart räknar död och intensivvård. Riktas inte enbart till dig utan bara mina 5 öre för att jämföra jämförbara data.

Eftersom hittills 0,6% av de som fått covid dött, skulle den topp du skriver om, med ett dödsfall i veckan, innebära 16(,6) personer i veckan i Sverige som får besvär som varar över 6 månader (alltså 10% av insjuknade. Det visar sig att vi ännu inte har ett slutdatum för hur länge besvären kan pågå. Minst 1,5 år alltså).

Det går säkert jättebra att svepande referera enstaka dödsfall fram till det råkar vara ens fru eller man som dör, eller fram till en efter 17 månader fortfarande inte kan försörja sig. Att debatten i stort ställer död (i sjukdomen) mot ekonomi/försörjningsmöjligheter (under hårda restriktioner) är skevt ur min synpunkt. Om enbart död ska räknas behöver vi mäta hur många svenskar som dör pga inkomstbortfall till följd av restriktionerna. Om vi ska räkna livskvalitet och försörjningsmöjligheter behöver vi mäta hur många som drabbas av sjukdomen respektive restriktionerna. Att jämföra äpplen och päron riskerar dölja fakta.

Fast jag menar verkligen inte att räkna enbart död och intensivvård, även om det är två viktiga datapunkter. Precis som du anger är andra problem ganska linjärt korrelerade och inte oviktiga. Även om en kollaps för intensivvården och personalen i sjukvården är en extremt viktig fråga i ett större sammanhäng än COVID-19.

Om jag uttrycker mig såhär; om den fjärde vågen blir inte ens en hundradel av de andra vågorna (absoluta talen är viktiga, det var hela min poäng!) så tycker inte jag att det verkar särskilt rätt att påföra samma typer av omfattande restriktioner som tidigare genomförts. Den där hundradelen skalar för alla typer av konsekvenser, dödsfall, intensivvård, långtidsbesvär etc.

Däremot om den fjärde vågen ser ut att kunna bli i närheten av de andra i alla konsekvenser, kanske det är på sin plats att vara lite med i matchen och börja skruva tillbaka restriktioner. Mest obegåvat (från en lekman) verkar det vara att fortsätta importera virus i stor mängd från etablerade smitthärdar.

Absoluta talen är viktiga.
 
Läser om så många som vägrar ta vaccin i alla åldrar nu när de kommit på tapeten att de troligtvis kommer behöva vaccinera en tredje gång. De tar med andra ord inte ens första sprutan för de behöver inte enligt dem själva :meh: Samtidigt är jag rätt glad över att många här ändå vaccinerade sig, lite sämre desto längre ned de kom i ålder och de som varit mellan 20-30 år har enligt regionen varit svåra att locka till vaccinationsmottagningarna.

I vår lilla by de är högtryck på campingen och de är inte bara svensk registrerade husbilar som kommer :banghead: Vi har ju inte mindre Corona här för att vi bor i en liten sketen by på landet ...

Jag själv är fullt vaccinerad sedan innan midsommar. Min sambo sedan i slutet på Januari och lika så min syster som jag umgåtts en del med pga av barnvakt ibland åt hennes barn. Ingen av oss tvekande någonsin, de jobbar båda två inom vården dessutom. De är liksom den umgänget jag har haft senaste 1 och halvt åren förutom min pappa( även han fullt vaccinerad sedan innan midsommar) som jag träffar varje dag pga av hästarna. Knappt sätt min mamma eller lillebror tex pga av att de bor i en annan kommun i en annan del av landet och jag har inte velat flacka och fara pga av Corona. Sen ser man andra som lever som de inte finns någon morgon dag, klart man blir ledsen och förbannad. När de själva blir drabbade av ond bråd och död av Corona är de välkommna att uttala sig. Vi förlorade någon åt de där skit viruset förra våren. Därför har man faktiskt fått sig en tankeställare.
 
Enligt FHM ligger inte smittspridningen på låga nivåer längre, förra veckan rapporterades 3 451 fall (en ökning med 30% sedan förra veckan). Undrar om det kommer påverka något? Spridningen lär väl säkert öka ytterligare när framförallt skolor öppnar snart.
 
Enligt FHM ligger inte smittspridningen på låga nivåer längre, förra veckan rapporterades 3 451 fall (en ökning med 30% sedan förra veckan). Undrar om det kommer påverka något? Spridningen lär väl säkert öka ytterligare när framförallt skolor öppnar snart.
Absolut. Som lärare är jag GRYMT nöjd att få börja detta läsår som fullvaccinerad! Det känns så mycket tryggare.
 
Mmm, då kör vi igen. Vilken inte-så-mycket överraskning…

” Ökad smittspridning efter turistträngsel
6 augusti 2021 12:15
Antalet fall av covid-19 fortsätter att öka i stora delar av landet och ligger inte längre på låga nivåer. Utvecklingen hotar restriktionslättnader i september.
– Fortsätter det på det här viset är det svårt att motivera, säger Anders Tegnell till Svenska Dagbladet.”
Sydsvenskan.se
 
Mmm, då kör vi igen. Vilken inte-så-mycket överraskning…

” Ökad smittspridning efter turistträngsel
6 augusti 2021 12:15
Antalet fall av covid-19 fortsätter att öka i stora delar av landet och ligger inte längre på låga nivåer. Utvecklingen hotar restriktionslättnader i september.
– Fortsätter det på det här viset är det svårt att motivera, säger Anders Tegnell till Svenska Dagbladet.”
Sydsvenskan.se
Jag hade vaga planer på att åka till Stockholm på höstlovet - första veckan i november. Men det vette gudarna..... :meh: Hur många ÅR ska vi ha det så här???

Jag hämtade ut ett paket på ICA Maxi idag på lunchen. JÄKLAR vad mycket folk det var ute i rörelse.... :crazy: Gamla som unga. Det är uppenbart att turisterna har kommit tillbaka också, och det bidrar REJÄLT till trängseln. Men samtidigt ska man väl vara glad för att ekonomin rullar igång. Eller....???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 603
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 632
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp